Luxury car

Caterham Project V ett batteri-elektriskt coupé-koncept som syftar till produktion

Detta är Caterham Project V-konceptet, ett batteri-elektriskt tresitsiga coupé-koncept. Hardtopen representerar företagets ansträngning att expandera och dess utforskning av hur Caterhams värderingar av enkelhet och lätthet kan översättas till den elektriska eran. Project V skulle kunna bli den första nya Caterham-modelllinjen på nästan 30 år, men den konceptetiketten håller i sig för tillfället, därav det pågående namnschemat. Vi börjar med huden, designad av Anthony Jannarelly. Vi täckte senast en Jannarelly-skapelse när Design-1 coupe och roadster lanserades 2019, hans penna sattes i arbete på Lykan Hypersport och Fenyr SuperSport innan dess. Autocar rapporterar Caterham bad om skisser från sex designers, Jannarellys idé, med anteckningar från klassiker som Lotus Elan och Lotus 40 racerbil, vann.

De sammansatta karosspanelerna täcker 167,6 tum långa, 75,2 tum breda och 49,8 tum höga på en 101,8 tums hjulbas. Det är ungefär sex tum kortare, fem tum smalare och två tum lägre än den nuvarande Porsche 718 Boxster, men på en hjulbas som är 4,7 tum längre. Det extra utrymmet mellan axlarna har använts som utrymme för en tredje passagerare. Som standard skulle Project V komma med 2+1 sittplatser, den tredje stolen centralt placerad och egentligen bara avsedd för ett barn eller någon med liten kroppsbyggnad. Tanken är att en ägare med ett barn inte behöver offra Caterham. Om allt går enligt plan är 2+2 sittplatser ett alternativ.

Caterham gav Italdesign i uppdrag att konstruera designen till ett väggående fordon; Italdesign fäste kompositkarosspanelerna till ett helt nytt chassi tillverkat av kolfiber och aluminium. För att hålla passagerarna lågt sittande i kabinen delade ingenjörer upp 55 kWh litiumjonbatteriet i två moduler. En bunt sitter framför instrumentpanelsskottet, den andra sitter bakom kabinen. Detta är en ny enhet med prismatiska celler som inte används i några fordon för tillfället, så det finns tester som måste göras där innan godkännande. Paketet kan laddas från 20 % till 80 % på 15 minuter. Den driver en motor, en 268-hästkraftsenhet på bakaxeln, till en uppskattad räckvidd på 249 miles på WLTP-cykeln.

Se även  Bilar som tänder kräver regelbundet underhåll

Dessa kan verka som exceptionellt blygsamma siffror, men kom ihåg att Caterhams mål alltid är lätthet och smidighet. Målvikten för Project V är 2 624 pund med vätskor, vilket är minst 416 pund mindre än 718 Boxster. Just nu sägs det att Project V väger cirka 220 pund mer än målet, vilket förstärker den konceptuella naturen.

Det finns dubbla triangelben med justerbara dämpare runt om, upphängande 19-tumshjul fram, 20-tumshjul bak. Däcken kommer från Michelin Pilot Sport 4S-familjen, och kombinationen av hjul och däck är den största som någonsin skruvats på en Caterham. Vid målvikten beräknas att ta sig från noll till 62 miles per timme att ta mindre än 4,5 sekunder, sluthastigheten beräknas till 143 mph.

Interiören håller fast vid företagets etos, ett digitalt mätarkluster parat med en infotainmentskärm som kör Apple CarPlay. Bagageutrymmet räcker för två vuxna att komma iväg över helgen.

Caterham avser att sätta Project V i produktion i stort sett som det är. VD Bob Laishley sa: ”Vi har redan från början bestämt att det här är vad vi vill göra. När vi går över till produktionsfasen kommer det att ske liten eller ingen förändring, säkerligen i den övergripande formen. Vissa saker kommer att förändras: aeron – det har inte gjorts någon aerodynamisk studie på detta ännu – och angreppsvinklar för spoilers och bitar och bitar. Vi kommer att behöva förfina en del av vår tillverkning av bilar och först. . Det råkar vara att det är en modell.”

Att få alla bitar på plats, från flygprovningen till finansieringen, kan ta tre år. Just nu gissar produktionsversionen av Project V att ha mindre än £80 000 mark ($103,195 US). Det är några tusen mer än en 718 Cayman GTS 4.0, men kan vara närmare den batterielektriska 718 Cayman när den nya tysken kommer. Oavsett var priset landar så avser Caterham att Project V ska landa på den amerikanska marknaden.

Se även  Polestar 6 elektrisk roadster bekräftad för produktion 2026, jagar Tesla Roadster 2.0

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button