Electric car

Stellantis kan förenkla elbilar genom att tappa laddare, växelriktare ombord

Stellantis säger sig ha gjort betydande framsteg när det gäller att eliminera två stora hårdvarukomponenter från elbilar: den inbyggda laddaren och strömriktaren.

Som upptäckts av Autoblog har biltillverkaren sagt att ett fyraårigt forskningsprojekt med det franska batteriföretaget Saft och det franska nationella centret för vetenskaplig forskning (CNRS) har gett ett prototypbatterisystem som släpper den inbyggda laddaren och växelriktaren, vilket frigör utrymme ombord och potentiellt förbättrar effektiviteten.

Prototypen är inte redo för kommersialisering, men Stellantis tror att en liknande hårdvaruuppsättning kan vara redo att användas i elbilar fram till 2030.

Stellantis-rendering som visar EV inbyggd laddare och strömriktare

En inbyggd laddare och en strömriktare är två skrymmande men viktiga komponenter i moderna elbilar. Den inbyggda laddaren tar växelström från en 120-volts nivå 1- eller 240-volts nivå 2-kontakt (som förvirrande nog också kallas en laddare) och omvandlar den till likström som sedan kan gå in i batteripaketet (likströmssnabbladdning undviker detta steg, därav dess snabbare hastighet). Motorer går dock på växelström, så de behöver en växelriktare för att omvandla likström från batteripaketet till rätt ström.

Båda komponenterna är tillräckligt stora för att urholka en del av den förpackningsflexibilitet som biltillverkarna säger som en fördel med elektriska drivlinor. De är ibland monterade under huven, där en förbränningsmotor normalt skulle vara. Och de kan vara källor till ineffektivitet: det är inte ovanligt att laddare ombord förlorar 12-14 % av den energi som tillförs.

Alternativ till nuvarande inbyggda laddare och kraftväxelriktare har föreslagits av ett par teknikföretag – framför allt Hillcrest Energy Technologies och eLeap – även om båda dessa exempel släpper den inbyggda laddaren till förmån för en ny typ av omriktare. Stellantis förslag släpper istället båda.

Se även  Full amerikansk EV skattekredit vägledning försenad till mars

När Stellantis fortsätter att utveckla sin prototyp till något potentiellt produktionslivskraftigt har Texas Instruments meddelat att de planerar att dra ner på laddare ombord. Företaget, som en gång var känt för handhållna miniräknare, tillkännagav 2020 nya transistorer som de hävdade kunde fördubbla effekttätheten hos laddare ombord, vilket gör mycket mindre, lättare enheter möjliga.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button