Reviews

Ny recension av Rolls-Royce Spectre 2023

Dom

Spectre gör tillräckligt av vad en Rolls-Royce borde göra för att uppfylla sitt uppdrag, med enastående kabinkvalitet och exemplarisk förfining. Den undgår inte riktigt några traditionella elbilsfällor, särskilt vikten och dess effekt på resan, men tills Bentley och Range Rover lanserar sina egna renelektriska modeller är Spectre i stort sett i en klass av en. Vi är inte förvånade över att det redan finns en 18-månaders väntelista.

Mer än 120 år efter att Charles Rolls förutspådde en framtid för elektrisk framdrivning i bilar, har tiden äntligen kommit för företaget som fortfarande bär hans namn att ge sig in på den vägen. Rolls-Royce kommer att bli helt elektrisk i slutet av decenniet – och nu har vi haft vår första möjlighet att prova fordonet som startar bollen i rullning: Spectre.

Enligt Rolls execs vara den andliga efterträdaren till Phantom Coupé, är nykomlingen en stor fyrsitsiga tvådörrars coupé. Uppdraget från Rolls befintliga kunder, får vi veta, gällde ett fordon som var en Rolls-Royce först och en elbil som andra. Och med en längd på bara 5,5 meter, och med det bredaste ”Pantheon”-frontgrillen som någonsin monterats på en Rolls-Royce, har Spectre verkligen en slående form. Det är imponerande, men graciöst med det – åtminstone i mer subtila nyanser.

Spectre är den fjärde bilen som baseras på Rolls egen Architecture of Luxury. Det finns två motorer, med 255 hk fram och 483 hk bak, som ger en kombinerad effekt på 577 hk och 900 Nm vridmoment. Det räcker, säger Rolls, för att Spectre ska nå 60 mph på 4,4 sekunder.

Se även  Bästa hopfällbara verktygsknivar och infällbara blad 2023

Batteriet är ett jättestort 102kWh (användbart) litiumjonpaket, vars massa på 700 kg spelar sin roll i en kantvikt som knuffar tre ton. Rolls hävdar en räckvidd på 329 miles och säger att snabbladdning på upp till 195kW kan ta bilen från 10 till 80 procent på 34 minuter.

Öppna de väldiga 1,5 meter långa, bakfällda dörrarna och du möts av en vackert inredd stuga. I detta avseende känns Spectre som en Rolls-Royce först och främst, eftersom materialen är av bedövande hög kvalitet. Tryck på luftventilerna för att höra en ordentlig metallisk ping; stryk över träinsatserna för att känna ådring; beundra det mjuka, dubbelsydda lädret på instrumentbrädan; det är förbannat svårt att hitta fel här, även med ett startpris på £330 000.

Det finns tillräckligt med utrymme för fyra sexfotare också, även om bagageutrymmet bara är respektabelt, på 380 liter – med 50 av dem under golvet och kommer sannolikt att användas för kabelförvaring.

On-road-upplevelsen ger några spektakulära toppar, men en och annan svaghet. Först, det positiva: styrvikten är snyggt bedömd, låghastighets- och cruisingförfiningen är utanför ratten (som i, bortom nivåerna för V12 bensinrullar på 70 mph) och bromspedalmoduleringen är en triumf, med en omärklig övergång mellan energiåtervinning och vanliga skivor och kuddar. Det finns fortfarande ett omedelbart vridmoment, men ta ett försiktigt tillvägagångssätt och det är lätt att köra smidigt.

Behöver du sälja din bil?

Hitta ditt bästa erbjudande från över 5 000+ återförsäljare. Det är så enkelt.

I övrigt kan Spectre kännas lite inkonsekvent. Det finns en fjädringsinställning, men blandningen av luft och aktiva krängningshämmare ger en märklig balans. Åkturen känns mer stabil vid 60 mph och över större vägfel än den gör på till synes jämna ytor vid 30 mph. Runt stan lägger det sig faktiskt aldrig riktigt – en återspegling kanske av hur svårt det har varit för Rolls att knyta fast en coupé som åker på 23-tumshjul och väger tre ton.

Se även  Volkswagen Taigo recension | Auto Express

På twistiigare vägar hänger Spectre på bättre än den har någon rätt till; en mjuk bromspedal kommer att avsluta ditt nöje innan chassit ger upp kampen. Men vi kom därifrån med känslan av att vi förmodligen skulle byta ut lite av det för ännu mer isolering från urbana vägytor.

Andra EV-specifika funktioner är hit och miss, även om de åtminstone kan stängas av. Det artificiella ”rörelsebruset” är ett av de bättre exemplen på tekniken, men vi skulle ändå hellre njuta av den spektakulära tystnaden.

Vi skulle också ignorera bromsenergiregenläget, aktiverat av en ”B”-knapp på växelspaken. Körning med en pedal borde vara högst upp i Spectres gata, men i praktiken finns det fortfarande för mycket ”step-off” (och resulterande nosstigning) om du bara tar bort höger fot från gaspedalen.

Det är bättre att sakta höja din högra fot för att mata in regen, men även om det här kan bli lättare med övning, är mängden resor som krävs för att Spectre ska kryssa i 30 mph så liten att vi fann det här mycket svårare än att bara använda bromspedalen.

Modell: Rolls-Royce Spectre
Pris: Från £330 000
Drivlina: 102kWh batteri/2x e-motorer
Effekt/vridmoment: 577 hk/900 Nm
Överföring: Enväxlad automatisk fyrhjulsdrift
0-60 mph: 4,4 sekunder
Toppfart: TBC
Räckvidd: 329 mil
Laddning: 195 kW (10-80 % på 34 min)
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button