Reviews

Ny Mercedes-AMG EQS 53 2023 recension

Dom

Vad AMG har åstadkommit dynamiskt med en så stor, tung sedan är verkligen imponerande. Prestandan är häpnadsväckande och chassit kan hänga med spelmässigt – även om lite åkkomfort offras för nöjet. Men inget av detta fixar det faktum att EQS-sortimentet som helhet inte känns tillräckligt speciellt; som om Mercedes hållit tillbaka på lyxen för att inte trampa den suveräna S-klassen på tårna. För £161 860 är det oförlåtligt. Om du vill ha en helt elektrisk lyxlimousine är BMW i7 en mycket bättre möjlighet.

Saker och ting håller på att värmas upp inom Mercedes elfordonssortiment, med dess undermärke EQ som går ihop med AMG för att se hur långt EV-prestanda kan gå. Resultatet är EQS 53 4MATIC+: värd 161 860 £ i högspänning, hög lyxig mash-up.

Snabba elbilar har fått oss alla att kalibrera om vad som utgör en enorm mängd kraft, och EQS 53 håller verkligen inte tillbaka när det kommer till sinnesböjande siffror. 53:an har en motor som driver varje axel, med en kombinerad effekt på 649bhp och 950Nm vridmoment.

Det är mer än tillräckligt för att rycka av sig den 2,8 ton tunga tjänstevikten. Sprinten 0-62 mph avges på bara 3,8 sekunder, med en topphastighet på 137 mph. Och det är innan du lägger till det valfria AMG Performance Package. Det innebär att effekten ökar till 751bhp och häpnadsväckande 1 020 Nm, med prestandasiffrorna förbättras till en 3,4-sekunders 0-62mph tid och en 155mph toppfart. Lyckligtvis finns det också en uppsättning keramiska kompositbromsskivor som ingår i paketet på £8 995, vilket borde hålla den otroliga prestandan i schack.

Se även  DS 4 recension 2023 | Auto Express

Det är den mindre potenta versionen som testats här, men vi längtade inte vid något tillfälle efter lite extra punch. Hastigheten i rak linje är fantastisk, med acceleration vid vilken hastighet som helst och när som helst tillräckligt för att klämma fast dig tillbaka i sätet. Det görs desto mer overkligt av den nästan tystnad som kan avnjutas inifrån EQS, med bara ett subtilt mullret från de feta 275 mm breda däcken lindade runt 21-tumshjul som stör lugnet.

Men trots den vikten har Mercedes-AMG förvandlat en bil som i standardform känns ganska mjuk och vältad till en som är mycket bättre bunden. Chassibalansen är neutral, greppet är enormt och även om du inte kan trycka det för långt innan den massan gör sig påmind, gör inkluderingen av fyrhjulsstyrning att den känns mycket smidigare än du kan förvänta dig. Det är inte roligt som sådant, men det är effektivt.

På nackdelen påverkar det åkkomforten lite, men inte till den grad att det är obekvämt. Den är som bäst på en motorväg, där den överlägsna stabiliteten och det låga aerodynamiska luftmotståndet gör den avslappnande och inspirerande förtroende på resande fot.

Även om vår körning inte var tillräckligt lång för att rättvist bedöma bilens effektivitet, innebär installationen av ett enormt batteri på 107,8 kWh att räckvidden borde vara stor. Officiellt kommer den att täcka 358 miles mellan påfyllning (vår bils beräknade räckvidd var 345 miles på 100 procents laddning, så ganska nära WLTP-siffrorna), medan 200kW laddningskapacitet betyder att du inte behöver vänta för länge för att komma tillbaka på vägen igen.

Men även om allt detta låter ganska positivt, är förväntningarna mycket höga på ett lyxfordon, och EQS missar målet någon annanstans. Dess problem har att göra med hur det känns, snarare än hur det kör.

Det här är en bil som, låt oss påminna oss själva, kostar över 160 000 pund, men som ändå sitter där bak – en plats där många välbeställda ägare kanske väljer att parkera sig själva regelbundet – det kan kännas ganska underväldigande. Ja, det finns gott om knäutrymme, men sätena är inte särskilt överdådiga och det finns lite i vägen för skärmar eller prylar som du hittar i nästan alla andra lyxlimousiner.

Välj tillvalet Rear Luxury Lounge Pack (erbjuds endast på Touring-klädseln – inte Night Edition som vi har här) så får du liggande, masserande säten som styrs av en liten surfplatta i mittarmstödet. Utan den uppgraderingen har du några visserligen mjuka men alltför upprättstående säten som inte har särskilt imponerande huvudutrymme. Hur som helst, det är ingen S-klass; en bil som får dig att kurra över skönheten och kvaliteten på varje yta du rör.

Och även om man kan argumentera för att de olika drivlinorna i EQS och S-klass gör att de riktar sig till lite olika personer, behövs inte samma ursäkt för BMW i7. BMW:s helt elektriska sedan känns på en annan planet än EQS när det kommer till boende, teknik och kvalitet.

Inga konkurrerande modeller kan matcha instrumentpanelens fastigheter som är dedikerade till digitala skärmar. EQS får ”Hyperscreen”-inställningen; som kombinerar de vanliga digitala urtavlarna med en 17,7-tums central pekskärm och ytterligare en 12,3-tumsskärm framför passageraren. Kom över det lite tryckande utseendet på all den tekniken, och det fungerar ganska smidigt i praktiken.

Se även  Ny BMW Z4 M40i 2023 ansiktslyftning recension

Instrumentbrädans nivå känns dock väldigt hög, så du måste lyfta upp framsätet till en SUV-liknande körställning bara för att se ut ordentligt – då kommer längre passagerare att börja känna sig lite trånga för höjden fram.

Modell: Mercedes-AMG EQS 53 Night Edition
Pris: £161 860
Drivlina: 107,8kWh batteri/2x e-motorer
Effekt/vridmoment: 649 hk/950 Nm
Överföring: Enväxlad automatisk fyrhjulsdrift
0-62 mph: 3,8 sek
Toppfart: 137 mph
Räckvidd: 358 mil
Laddning: 200kW (10-100 % på 30 minuter)
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button