Feature

Möt The General, en 1 300 hk Porsche 911 Turbo S

Listan över Porsche-ägare kan jag ringa faktisk vänner är ganska liten, men varje individ bland de få som har nämnt 997 är en otroligt kapabel plattform oavsett spec-nivå.

Det är därför jag tycker att antalet kraftigt modifierade Porsche 997-baserade bilar jag har fått möjlighet att skriva om är lite överraskande.

Visst, det finns alltid mer att hämta från varje bilplattform, men jag vänjer mig fortfarande vid att gå från att skriva om de som gör bra bilar fantastiska, till människorna som gör fantastiska bilar till absoluta vapen.

Scribante Porsche (66)

Detta är precis vad Scribante Racing har gjort med deras banförtärande, grönskande monster känt som ’Generalen’.

Scribante Porsche (51)

I Sydafrika är Scribante-namnet synonymt med fart, så när möjligheten dök upp att skjuta den här bilen tvekade inte Stefan att göra det.

Extremt obegränsat

Scribante Porsche (4)

Sydafrika är hem för en ”begränsad” racingkategori som kallas Extreme Super Car Class. Det verkar som om ”begränsad” används på skämt, eftersom den enda verkliga begränsningen är att fordonen är baserade på produktion GT eller högpresterande sedan. Utanför det kravet går nästan vad som helst.

Scribante Porsche (62)

Avgränsade GT3-specifika bilar har blivit ett självklart val i serien, men Scribante-teamet utmanade sig själva genom att börja med en väggående 997 911 Turbo S. Kontinuerligt utveckla sin bil för att konkurrera med modifierade GT3:or från fabriken – och vad som än kommer härnäst – håller sina färdigheter skarpa.

Scribante Porsche (139)

Scribante Racing kan aldrig vara särskilt självbelåten över sina prestationer, eftersom något nytt alltid jagar dem ner i backspegeln. Men vad är livet utan en liten utmaning, va?

Scribante Porsche (76)

Utsidan av denna bil är ganska slående, men eftersom det är ett autentiskt och skickligt racerfordon, låt oss börja under huden.

Scribante Porsche (70)

Underbyggande Generalen är 4-vägs justerbara Penske stötdämpare och Eibach fjädrar och. Cobus Jonker, Scribante Racings tävlingsledare/ingenjör/motorbyggare/man på uppdrag, gick igenom mer än 15 stötventilkonfigurationer innan han kom till den nuvarande uppställningen som teamet har varit ganska framgångsrikt med.

Se även  Bästa BMW till salu just nu
Scribante Porsche (190)

Att komma fram till den här inställningen gjordes inte via gissningar. Teamet använder aktiv körhöjdsövervakning och hängsensorer för att säkerställa att fjädringen fungerar som förväntat varje varv.

AP Racing-bromsar har monterats runtom, de främre skivorna på 390 mm och de bakre på 287 mm. Bromstemperaturer var lite av ett problem tidigt, så teamet hade en uppsättning funktionella anpassade kolfiberturbofläktskivor byggda för hjulen. Att fansen också ser bra ut är bara en positiv bieffekt.

Scribante Porsche (108)

Inte så positiva var resultaten av föraren Franco Scribantes tunga högerfot på motorer. Efter några misslyckanden började teamet från grunden och tog först itu med kritiska oljningsproblem med en högpresterande pump från Sverige.

Turbo S 3.6L flat-sex är byggd med CP-Carillo-kolvar och vevstakar, och cylinderhuvuden modifierade av Anthony Taylor Developments. Fabrikens dubbla turbos har ersatts med Garrett Gen 2 GT30s, och TiAL wastegates används tillsammans med Turbosmart dumpventiler. PWR kärnor funktioner i en multipel intercooler setup.

Förutom de uppgraderade turbosna har gasspjällskroppen utökats till en 82 mm enhet som är monterad på ett insugningsrör. Avgaserna är i titan.

Scribante Porsche (107)

På en navdyno satte den nuvarande motorn ner över 1 300 hästkrafter, men den har sedan dess blivit avstängd eftersom den siffran inte var praktisk. Under dyno-körningar ville bilens främre ände lyfta från marken. Som den sitter nu tar 0-100 km/h bara 2,6 sekunder.

Slutligen är växellådan en 6-växlad sekventiell med uppgraderad inre och pneumatisk växling. Det är också värt att notera att denna bil nu endast är bakhjulsdriven.

Se bra ut medan du gör det

Scribante Porsche (84)

Visuellt är bilen ganska fantastisk. För en racerbilsform följer alltid funktion, men det är alltid lite trevligare när saker och ting ser bra ut.

Se även  En modern tillflyktsort i Kalifornien perfekt för moderna exotiska
Scribante Porsche (59)

Under lacken (ja, den är målad inte inlindad) finns en anpassad kroppsform som gör att en fabriksmodell ser ganska tam ut i jämförelse.

Scribante Porsche (172)

Scribante-teamet började med 2014 GT3 R Le Mans karosseripaneler importerade från Tyskland, men som med alla racerbilar har det varit flera iterationer. Idag är dörrarna och taket det enda som har lämnats orörda sedan den första leveransen av karosspaneler.

Scribante Porsche (91)

Alla utförda modifieringar har gjorts för att förbättra luftflödet över och runt exteriören, med nedtryckskraft och luft till mellankylarna som prioritet. Good enough har aldrig räckt till i något lags flygavdelning.

Scribante Porsche (119)

I den nuvarande konfigurationen är målet att ”decimera tävlingen”. Ja, det är ett direkt citat från Franco Scribante.

Intelligens ombord

Scribante Porsche (153)

En svindlande mängd teknik har använts inuti, varav det mesta är tillverkat av MoTeC. ECU:n är en M150 och instrumentbrädan är en C125. En PDM30 ger strömfördelning och den bakre kameran är också en MoTeC-levererad enhet.

Som nämnts övervakas åkhöjd och fall hela tiden, liksom däcktemperaturen. De ”måste övervaka” objekten för alla racerbilar observeras också noggrant. Speciellt oljetemp, kylvätsketemp, bränsletryck, boost och luftbränsle.

Scribante Porsche (148)

För att gå ett steg längre har teamet också flera ospecificerade sensorer installerade för att övervaka områden i fordonet som de tycker är relevanta. Åkarna bland oss, bänk och annat, kan troligen göra några gissningar om vilka andra kritiska komponenter, vätskor eller krafter som observeras.

Slutar på den högsta noten

Scribante Porsche (22)

Generalen är utan tvekan den snabbaste Porschen i Sydafrika. Om någon utmanare vill prova sig fram, välkomnar Scribante Racing-kollektivet möjligheten att bevisa sitt värde. Detta beror inte på att de är kaxiga, utan snarare extremt investerade i att göra den här bilen så bra som den kan vara. Varje varv, varje utflykt, varje framgång och, ja, varje misslyckande, används för att fortsätta göra 997:an bättre.

Se även  Snabbaste 0-60 MPH produktionsbilar
Scribante Porsche (42)

När dessa bilder togs, Generalen noterade några mycket respektabla varvtider. Zwartkops Raceway såg bilens varvtider på 58,4 sekunder. Det är 0,5 sekunder snabbare än Ginetta G57 gjorde på samma spår. På Killarney International Raceway satte de klassrekordet på 1:08,284 sekunder.

Scribante Porsche (29)

Cobus och Franco har redan modifikationsidéer i sina sinnen som skulle kunna få ner den tiden ytterligare. Vissa är allmänt kända – som önskan att byta till magnesiumhjul – och andra är avgjort mindre.

Scribante Porsche (74)

Scribante Racings exakta nästa steg kan vara en hemlighet, men det faktum att den här bilen bara kommer att bli bättre med åren är givet.

Dave Thomas
Instagram: stanceiseverythingcom

Fotografi av Stefan Kotzé
Instagram: stefankotzemedia
www.stefankotze.com

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button