Reviews

Ny Peugeot 508 PSE 2023 recension

Dom

Bortsett från några visuella justeringar har Peugeots 508 PSE inte riktigt förändrats med denna ansiktslyftning, så det kommer att förbli ett dyrt nischerbjudande som har några grova kanter som kompenseras av några genuint imponerande körsätt. Skillnaden nu är att det finns ett uppenbart samband mellan 508 PSE och den liknande färgade racerbilen som gör vågor på uthållighetsracingscenen. Det borde höja önskvärdheten för landsvägsbilen i en tuff klass.

Förutsättningen var väldigt enkel när Peugeot lanserade sin 508 PSE redan 2020. Det franska märket hade förbundit sig till de nya reglerna i Le Mans Hypercar-klass och höll på att utveckla en hybrid uthållighetsracer, men kopplingen till sina landsvägsbilar var i bästa fall svag. GTi, det ikoniska märket som hade applicerats på Peugeots högpresterande heta halvkombi, var nu nedlagt, så för att överbrygga det gapet skapades ett undermärke som heter Peugeot Sport Engineering, tillsammans med en bil att sitta i – fräsch i sin maskingrå och surgröna märke.

När det gäller att etablera en länk mellan en het familjebil som 508 PSE och en tävlingshyperbil som 9X8, gjorde Peugeot en mycket bra näve av det, och integrerade ett smart dubbelmotorhybridsystem i vägmodellen. Nu, efter några år på rea, har PSE fått en lätt ansiktslyftning som syftar till att accentuera kopplingen ytterligare.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover
Begagnade bilprov

Nytt för Peugeot 508 PSE är fronten, som har designats för att passa det nya designspråket som utvecklas av den nye Peugeots designchef Matthias Hossann. I det här fallet har näsan plockat upp massor av svarta detaljer, och blandar de intrikata vertikala stråken som markerar PSE-märket med Peugeots nya företagsgrill och märke. Det kunde ha varit en enda röra, men på något sätt fungerar det. Det som är mindre framgångsrikt är den nya integrationen av LED-dagkörningsljusen med tre klo, eftersom de fortfarande är ganska slående, men de är mindre självsäkra och dramatiska än de enskilda huggtänderna i modellen före ansiktslyftning.

2024 års uppdatering har också gett några mindre ändringar av 508 PSE:s inredningsteknik, såsom den finjusterade 10-tums pekskärmen. Trots några misstänkta material känns hela interiörupplevelsen distinkt och väl sammansatt, med de fysiska nycklarna för media, nav och telefon som kompenserar för latensen på pekskärmen. Om du är van vid Tesla-liknande enkelhet för de digitala gränssnitten kommer du dock att bli besviken, och Peugeot-systemet ligger också fortfarande bakom de senaste BMW, Mercedes och Audi, som alla har gjort stora framsteg av sina egna.

508:ans låga taklinje kan försvåra in- och utstigning, de smala fönstren gör att kabinen känns lite dyster. Det faktiska utrymmet inuti är dock bra, med imponerande benutrymme och en stor 530-liters bagageutrymme. Den är inte lika rymlig som en rivaliserande VW Passat eller Skoda Superb, men är i paritet med premiumrivaler som BMW 3-serie eller Audi A4.

Ändå har PSE:s raison d’etre alltid varit dess fascinerande högpresterande plug-in hybriddrivlina. Layouten i denna uppdaterade modell är oförändrad men som en uppfräschning innehåller den en turboladdad 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor som producerar 197 hk och 300 Nm i vridmoment, med en 109 hk elmotor monterad i den åtta-växlade automatiska växellådan. Denna del av systemet driver enbart framhjulen. Det finns sedan en andra elmotor monterad på bakaxeln – den här är något kraftfullare med 111 hk. Båda elmotorerna drar ström från ett 12,4 kWh batteripaket.

Behöver du sälja din bil?

Hitta ditt bästa erbjudande från över 5 000+ återförsäljare. Det är så enkelt.

Medan systemets effekt summerar till totalt 417 hästkrafter, är den topp som kan produceras vid ett tillfälle rankad till 355 hästkrafter, eftersom inte alla kraftkällor ger sina högsta siffror samtidigt. Detta är en komplikation för de flesta högpresterande plug-in hybrider.

Drivlinans övergripande känsla är en liten bensinmotor förstärkt med betydande elektrisk assistans. Förutom att lägga till drivkraft, fyller elmotorerna även i luckorna i bensinmotorns kraftleverans, och eftersom den bakre motorn inte går genom den åttaväxlade växellådan kan den även fylla med vridmoment under uppväxlingar.

Liksom många av dessa komplexa högpresterande plug-in-hybrider varierar körupplevelsen enormt beroende på de valda körsätten, vilket gör att PSE känns som två eller tre helt olika bilar. Vid uppstart återgår PSE automatiskt till rent elektriskt läge om det finns tillräckligt med laddning i batteriet. Utan inflytande från bensinmotorn och med batteripaketets relativa begränsningar är prestandan bara tillräcklig, men den är helt ok för jobbet att moochera runt stadskärnor.

Härnäst är Hybrid-läget, som väcker bensinmotorn i högre hastigheter men som fortfarande är starkt beroende av elmotorerna. Ändå gör den detta utan att nämnvärt tära på batterikapaciteten och fyller på om möjligt med bromsenergiregenerering. På jämnt flytande vägar fann vi att detta var en idealisk kompromiss mellan prestanda och effektivitet samtidigt som vi behöll tillräckligt med volt i batteriet för att kunna växla tillbaka till EV-läge för betydande sträckor.

Ändå är det sportläget som låser upp drivlinans fulla potential. Nu känns PSE snabb och enkel, om inte ganska snabb på 5,2 sekunder till 62 mph. Här är bensinmotorn nu ständigt ansluten till växellådan och framhjulen istället för att falla in och ut enligt de andra lägena, förstärkta av elmotorerna med sin fulla potential. Nu är det den bakre motorn som har en starkare närvaro och tar bort belastningen från framdäcken för att hjälpa till att trycka 508:an ur kurvorna. Det har skett en viss förbättring av kalibreringen i den här uppdaterade modellen, men du råder inga tvivel om att det finns en del komplexa inre funktioner som ger den prestandan.

Trots den imponerande drivlinan är det bästa med PSE dess körning och hantering, eftersom båda är utmärkta. Alla PSE:er körs på 20-tumshjul, med högspecifikt Michelin Pilot Sport 4S-gummi, kombinerat med elektroniskt justerbara dämpare med specifika inställningar för lägena Comfort, Hybrid och Sport. På det hela taget är PSE:s hantering balanserad, smidig och givande, utan att kännas egensinnig eller distanserad. De stora 380 mm främre bromsarna, trots att de har en lite lerig pedalkänsla på grund av den regenerativa bromsningen, är extremt starka och förtroendeingivande också, så att du snabbt hittar dig själv att gräva djupare och djupare i deras prestanda.

Peugeot 508 PSE kostar från £53 725. Jämfört med snabba fastigheter till ett liknande pris som M340i eller Audi S4 har den verkligen en unik vinkling i branschen, särskilt om en plug-in drivlina ger ekonomiska fördelar. Det största problemet är faktiskt det faktum att den inte delar ett omedelbart igenkännbart premiummärke på näsan. Detta är dock något som 9X8-racern hjälper till att förändra, och precis som racerföraren fortsätter att sticka ut från mängden inom ett fält av Ferraris, Porsche och BMW på Le Mans, så erbjuder också Peugeots 508 PSE ett villigt och fängslande paket som går bort från normen.

Modell: Peugeot 508 SW PSE
Pris: £53 725
Motor: 1,6-liters 4cyl turbohybridbensin, 2x e-motorer
Effekt/vridmoment: 355 hk/520 Nm
Överföring: Åttastegad automatisk fyrhjulsdrift
0-62 mph: 5,2 sekunder
Toppfart: 156 mph
Ekonomi/CO2: 156,9 mpg/40 g/km
Till salu: Nu
Se även  Honda Jazz recension 2023 | Auto Express

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button