Reviews

Honda Jazz recension 2023 | Auto Express

Honda fortsätter att försöka göra Jazz supermini relevant för yngre kunder. Fjärde generationens bil syftar till att locka köpare som är intresserade av bättre bränsleekonomi, uppdaterade anslutningsmöjligheter och rimliga driftskostnader. Lyckas det? Delvis, ja: den är supereffektiv, utrustad med ny infotainmentteknik och bör hålla sitt värde väl.

På nackdelen är Jazz fortfarande en boxig, oinspirerande form och saknar den roliga faktorn som andra rivaler erbjuder. Hybriddrivlinan är dock imponerande, och om du prioriterar praktiska egenskaper framför stil kan det vara rätt val. Kom bara ihåg att göra ett hårt fynd hos återförsäljaren på de höga listpriserna.

Om Honda Jazz

Honda Jazz har funnits sedan 2002 i Storbritannien, och under de mellanliggande åren har dess blandning av funktionalitet, pålitlighet och låga driftskostnader vunnit ett lojalt gäng återkommande kunder, som kommer att svära vid alla den anspråkslösa superminiens ovan nämnda egenskaper.

Allt gott och väl, men Jazzens anspråkslösa karaktär har gjort det svårt att nå kunder utanför gruppen av köpare i en viss ålder och synsätt som traditionellt sett har hållit sig till den lilla Hondans sunt förnuftiga egenskaper.

Den senaste modellen som introducerades 2020 är fjärde generationen, och medan den i Japan är tillgänglig med 1,3-liters bensin eller 1,5-liters bensin-hybridkraft, har vi här i Europa hittills bara erbjudits 1,5-liters e:HEV-varianten . Det beslutet är i linje med Hondas uttalade avsikt att eliminera konventionella drivlinor från sin europeiska serie – något man nästan har uppnått, med Civic Type-R den enda bensinmodellen i Honda-serien – så håll inte andan för en billigare bensinversion här.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Hondas hybriduppsättning i-MMD (Intelligent Multi Mode Drive) liknar den som Toyota använder i sin rival Yaris supermini, bestående av en fyrcylindrig bensinmotor och ett par elmotorer, alla kopplade till en CVT-autoväxellåda. Liksom Toyota, och i motsats till Ford Fiesta mild-hybrid, tillåter Honda-systemet korta perioder av endast elektrisk körning – upp till en mil, faktiskt.

Även om smart hybridteknik betyder att den är klart mer intressant ur ett miljöperspektiv, har Jazz fortfarande sitt jobb för att fånga uppmärksamheten hos de superminiköpare som vill köra något lite roligare eller läckrare. Jazzens lista över konkurrenter är en imponerande lång lista av högkvalitativa konkurrenter som inkluderar stora namn som Ford Fiesta, Vauxhall Corsa och Renault Clio, en trio av VW Group stallkamrater i VW Polo, SEAT Ibiza och Skoda Fabia, och en långt från brokigt sortiment av andra – Peugeot 208, Mazda 2 och Hyundai i20 för att nämna några.

Jazzen kommer till kampen med relativt snygg – för en Jazz – stil och attraktiva utrustningsnivåer i fyra modellklasser. Det gamla systemet med SE, SR, EX och EX Style är ute, ersatt av de mer exklusiva Elegance, Advance och Advance Sport, tillsammans med Crosstar Advance. De nya modelllinjerna har också fört med sig en utökad utrustning, särskilt för instegsbilen, som nu får 15-tums lättmetallfälgar och en 9-tums pekskärm med Apple CarPlay och Android Auto som standard, även om du fortfarande missar det på utrustning som keyless entry och en uppvärmd ratt för resten av sortimentet.

Modeller från Advance och uppåt får också en 9-tums Garmin-navigeringsmodul i stället för den vanliga Honda-pekskärmen, sekretessglas, större 16-tums lättmetallfälgar. Advance Sport lägger till detta med sportinspirerade detaljer till sin kroppsdesign, en speciell avgasfinisher, inredning i ultramocka, sportpedaler, en treekrad ratt och ett körläge Sport, även om drivlinan förblir densamma.

Honda introducerade Jazz Crosstar-modellen i mitten av 2020 för att sitta bredvid den vanliga femdörrars halvkombi, och ovanför den i höjd, tack vare sin förhöjda åkhöjd, karossbeklädnad och takreling för ett pseudo-4×4-utseende, men förvänta dig inte någon terrängförmåga. Finns endast i Advance trim, den är dyrare än den vanliga bilen, mindre effektiv och bagagekapaciteten minskar också med sex liter. Enligt vår åsikt är det i otakt med Jazzens övergripande etos, men det kan gå en storm med Jazzens fanskara.

För en alternativ recension av Honda Jazz, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  Ny Mercedes-AMG SL 55 2023 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button