Reviews

2022 Hyundai Santa Cruz recension – stil framför nytta

De av oss med minnen längre än en guldfisk kan tänka tillbaka hela vägen tillbaka till förra året och kom ihåg hypen kring Hyundai Santa Cruz. Ett hypetåg som snabbt spårade ur när Fords Maverick lanserades bara några månader senare och visade sig vara bättre på att göra ”lastbilssaker” än Santa Cruz.

Saken är, så stor som Maverick är, Santa Cruz är fortfarande en ganska cool liten lastbil – om du förstår dess gränser.

Tänk på Santa Cruz mindre som ett billigt sätt att komma in i lastbilstransporter och mer som en liten SUV med en lastbil istället för ett lastutrymme, så kommer du bättre att förstå dess uppdrag. Visst, Hyundai skulle vara glad om du köper en Santa Cruz eftersom du vill ta din surfbräda till stranden eller din mountainbike till leden, men egentligen kommer du förmodligen att klara dig bra när du kör runt med en tom säng, få kommentarer om hur cool din Santa Cruz ser ut. Kanske kommer du att dumpa några lådor med Miller Lite och andra billiga bryggningar på baksidan när Kenny Chesney kommer till stan och det är dags att baklucka innan showen. Kanske.

Så sängens användbarhet är något begränsad. Än sen då? Santa Cruz är för det mesta ett nöje att köra, även olastad. Lite mer pigg än Maverick, åtminstone vad gäller hantering, med en lite mer billiknande åktur. En självnivellerande bakhjulsupphängning hjälper nog i det avseendet.

Den 2,5-liters turboladdade fyrcylindriga i min testbil – en naturligt sugande 2,5 är basmotorn – ger friska 281 hästkrafter och 311 lb-ft vridmoment, och den är väl lämpad för skärning och dragkraft vid stadskörning.

Se även  Komplett Ford Fiesta-recension: varje generation testas när produktionen tar slut

Invändigt är kabinen välutrustad med rena linjer och en rejäl dos digitalt. Mätarna är digitala och infotainmentskärmen prioriterar pekskärmsfunktion framför gammaldags ställverk, och Hyundai tog det dåliga beslutet att gå utan vridning. Din författare är inte helt emot haptic-touch-kontroller, men jag tror att rattar är nödvändiga för radioinställning och ljudvolym, och fungerar vanligtvis bäst för HVAC-justeringar som temperatur och fläkthastighet.

Min Limited-testare, med fyrhjulsdrift och en åttastegad automatlåda, blev inte billig. Det beror på att Limited trim är den översta. Den är laddad från hopp, med det enda alternativet på min testenhet är heltäckningsmattor.

Standardfunktioner inkluderar 20-tumshjul, LED-belysning, läderklädda säten, smart farthållare, klimatkontroll med dubbla zoner, nyckelfri insteg och start, fjärrstart, uppvärmda och kylda framsäten, uppvärmd ratt, 10,25-tums infotainmentskärm, Apple CarPlay, Android Auto, bakre bildskärm, dödvinkelskärm, dubbla USB-portar, trådlös mobiltelefonladdning, Bose-ljud, satellitradio och Hyundais Blue Link-anslutna biltjänster.

Avancerade körhjälpmedel inkluderar kollisionsundvikande hjälp, körfältshållningshjälp, föraruppmärksamhetsvarning, varning för baksittande, döda vinkeln kollision-undvikande assistans, hjälp för att undvika kollision i korsande trafik bak och bromskontroll i nedförsbacke.

Totalbelopp? 41 100 $, inklusive destinationsavgiften på 1 185 $. Bränsleekonomin anges den 19/27/22.

I ett vakuum är Santa Cruz ett sympatiskt fordon, även om prislappen på $40 000 för en fullastad modell verkar brant. Men det erbjuder inte äkta lastbilsnytta. Dess främsta styrkor är att se cool ut och vara relativt rolig att köra.

Stil är värt priset för vissa. Men småbilsköparen med planer på att använda sin lastbil som, ja, en lastbil, kommer förmodligen att se mot Ford.

Vad är nytt för 2022

2022 Hyundai Santa Cruz är helt ny.

Se även  Begagnad SEAT Ibiza (Mk5, 2017-datum) recension

Vem ska köpa den

De som gillar att vara udda och coola, surfa bros och bro-ettes, alla som behöver dra lätta laster men inte behöver hela lastbilsupplevelsen.

[Images © 2022 Tim Healey/TTAC]

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button