Reviews

Komplett Ford Fiesta-recension: varje generation testas när produktionen tar slut

Efter 47 år i produktion markerar idag slutet på raden för Fords ikoniska Fiesta supermini, då den sista modellen någonsin rullar ut från fabriken i Köln, Tyskland.

Fiesta har varit en av Fords mest populära bilar hos brittiska köpare i decennier, med mer än 4,8 miljoner exempel som hittat hem i Storbritannien och cirka 1,5 miljoner Fiesta av alla generationer som för närvarande är registrerade för användning på vägarna idag. Fiesta lanserades första gången 1976 och har sålt 22 miljoner globalt, men nu avvecklas den när Ford förbereder sig på att lansera en helt ny elektrisk crossover som sin instegsmodell.

Medan många Ford-fans kan beklaga Fiestas bortgång, har företaget historiskt sett inte varit rädda för att ta djärva steg för att ta bort populära bilar från sin line-up; Vissa förare kommer fortfarande att vara ärrade av förlusten av Escorten år 2000, och på senare tid försvann Mondeo från utställningslokalerna.

De två sista Fiesta-modellerna som lämnar Kölnfabriken kommer att behållas av biltillverkaren för eftervärlden och kommer att inkludera ett högerstyrt exempel som kommer att ansluta sig till Fords arvsflotta i Storbritannien, får vi veta.

Så när Fiesta-eran närmar sig sitt slut, låt oss ta en titt tillbaka på varje generation av Fiesta och påminna oss själva om hur denna lilla supermini erövrade Storbritannien genom att tillhandahålla transporter för alla smaker och plånböcker – från en sparsam familjerundtur till en hårig, varm lucka.

Den fullständiga recensionen av Ford Fiesta

Snabba fester: ett lopp genom tiden

Ford lekte först med idén om en snabbare Fiesta i slutet av sjuttiotalet, när den deltog i ett par Grupp 2 Fiesta-rallybilar i utvalda evenemang för blivande världsmästaren Ari Vatanen och den brittiske legenden Roger Clark.

Se även  Ford patenterar flyttbart bord för fordon

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Detta ledde till 1980-talets 1,3-liters Supersport, som ett år senare följdes av XR2 – och den senare blev en omedelbar succé med sina distinkta runda strålkastare, kraftfulla bodykit, ”pepperpot”-legeringar, förstyvad fjädring och 84 hk 1,6-litersmotor.

40 år av Fiesta - Mk1 XR2

Som ett resultat bråkade Ford inte med den vinnande formeln för Mk2. Den ursprungliga motorn ersattes av en mer kraftfull 96bhp 1,6-liters CVH-enhet och interiören fick ett mer exklusivt utseende, men i alla andra avseenden ignorerade XR2 sofistikering och direkt prestanda för skojs skull och för prisvärt.

Märket var mer ambitiöst med tredje generationens modell. Tillägget av bränsleinsprutning innebar en hälsosam effekt på 110 hästkrafter – och ett namnbyte till XR2i – medan en fräsch främre stötfångare med extraljus, plus klädsel med blå rör, skiljer bilen åt. Ford erbjöd också den heta RS Turbo, med 132bhp och 0-62mph på 8,2 sekunder. Sent i Mk3:ans liv fick båda bilarna de nya 1,8-liters 16-ventils twin-cam Zeta-enheterna, vilket gav 104 hk i XR2i och 128 hk i den omdöpta RS1800.

Used Car Awards 2016 - Ford Fiesta ST bakre spår

Stölder och stigande försäkringspremier gjorde att den hetaste Mk4 Fiesta var 101bhp Zetec-S, även om fjädring och justeringar av styrningen från Puma coupé gjorde den väldigt rolig att köra. 148bhp ST kom med Mk5 2004 och var ett steg i rätt riktning, men inte förrän 2013 års nuvarande ST fick Ford tillbaka sin snabba Fiesta-mojo.

Behöver du sälja din bil?

Hitta ditt bästa erbjudande från över 5 000+ återförsäljare. Det är så enkelt.

Fiesta ST anses av många företagsinsiders vara den bästa snabba Ford sedan den legendariska Escort RS Cosworth på nittiotalet, och kombinerar spänning med värde.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button