Reviews

Ny Toyota Aygo X 2022 recension

Dom

Aygo X har tagit Toyotas stadsbil i en ny riktning. Den är snygg och välutrustad, vilket skiljer den från vissa konkurrenter, även om den inte är lika rymlig eller sofistikerad att köra – och inte heller lika billig. Som ett resultat måste du verkligen gilla dess nya personlighet, annars är det svårare att motivera Aygo X:s position över en rad liknande prissatta och mer vuxna alternativ från klassen ovan.

Toyotas stadsbil Aygo X har släppts vid en tidpunkt då många märken lämnar segmentet. Så med fler möjligheter att stjäla en betydande marknadsandel, vad erbjuder Toyotas senaste modell för att få dig att vända dig bort från sådana som Volkswagen! eller Hyundai i10.

Till skillnad från sin föregångare, som delade teknik med sina mekaniskt identiska syskon, Citroen C1 och Peugeot 108, har den här gången den japanska jättens stadsbil gått ensam. För att få ut det mesta av varumärkets interna kunnande är Aygo baserad på en förkortad version av plattformen som används av Yaris. Nya Aygo är dock ganska lite längre än sin föregångare, men med sina 3,7 meter är det fortfarande en kompakt stadsfokuserad maskin.

Det är dock inte utan närvaro. Den senaste modellen antar en pseudo-SUV-stil, som inkluderar en upplyft körhöjd, tecknade stora hjulhus och 17 eller 18-tums lättmetallfälgar beroende på spec – ganska stora med tanke på bilens storlek. Släng in den tvåfärgade lacken och designen har verkligen en känsla av kul.

Samma känsla fortsätter inuti. Karossfärgade blixtar på dörrarna, runt växelspaken och på instrumentbrädan kontrasterar mot resten av de mörka materialen och hjälper till att göra kabinen glad. Det verkar mycket mer omfattande inuti än den gamla Aygo också. Den tidigare instrumentbrädan har ersatts med en rundad, svepande design som innehåller ett infotainmentsystem med pekskärm. På toppspecifika modeller mäter detta nio tum, men även de mindre sju och åtta tumsskärmarna på lägre trim har fortfarande Android Auto och Apple CarPlay-kompatibilitet.

Se även  Toyota planerar att öka USA:s hybridproduktion med efterfrågan

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Eftersom det är så liten på utsidan skulle det vara fel att förvänta sig för mycket utrymme för människor och deras saker; trots det, jämfört med konkurrenter som Hyundai i10, är ​​både huvudet och knäutrymmet lite trångt i ryggen. Den bakre bänken är enbart för två personer, men på plussidan finns det gott om fotutrymme under framsätena. Att ta sig in är lite besvärligt, eftersom bakdörrarna är små – värt att tänka på om du planerar att montera en skrymmande barnstol. Den 231-liters bagageutrymmet är rätt på pengarna med Hyundai, dock.

På vägen lever Aygo inte riktigt upp till löftet som vi hade hoppats på med tanke på dess nära relation till Yaris. Det finns bra poäng; Styrningen är lätt och välviktad, vilket gör att den både är lätt att använda på stan men inte nervös i högre hastigheter. Det är en smidig bil också, vilket gör den ganska rolig att köra i tätorter.

Dessa läckra hjul skadar dock åkkomforten. Aygo X kan kännas ganska studsig och orolig över ytor där i10 eller uppåt! gör ett ganska imponerande jobb med att jämna ut stötar.

Men om det finns ett område som åldrar Aygo så är det drivlinan. Plattformen kan delas med Yaris, men den sparsamma hybriddrivlinan har inte gjort övergången i ett försök att hålla kostnaderna nere. I dess ställe finns en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor. När den går på tomgång producerar den en uttalad vibration som skakar genom kupén. Detta lugnar ner sig med fler varv, men det finns smidigare, mer förfinade alternativ i detta segment.

Med 71bhp, det finns en rimlig mängd prestanda, men det finns tillfällen det kan hittas sakna, även om många av dessa problem är ner till växellådan. De lägre utväxlingarna är ganska långa med tanke på den tillgängliga kraften – 100 km/h är möjligt på sekunden – och det betyder att du behöver massor av varv och att slira i kopplingen för att gå iväg utan att stanna. Medan de låga växlarna är långa, är femman relativt kort, så Aygo X är fortfarande upptagen på motorvägen. Men själva skiftet känns slarvigt.

Priserna börjar från £14 805 för ingångsnivån Pure trim, som får 17-tums hjul, en sju-tums pekskärm, adaptiv farthållare och en backkamera som standard. För de pengarna kan du köpa en i10 med en kraftfullare 83bhp fyrcylindrig bensinmotor och med en åttatums pekskärm. Om du hellre vill ha mindre spänning, är Hyundais utgångspris mer än £2 000 billigare.

Edge lägger till större hjul, automatisk luftkonditionering och främre dimljus för £16,505, medan den exklusiva trim vi testade får LED-strålkastare, parkeringssensorer runtom och trådlös telefonladdning för £17,725. Den högspecifika Limited Edition lägger till ett infällbart soltak i canvas, uppvärmda framsäten, insynsskydd bak och nyckelfri ingång och kör. Men den kostar £19 650, nästan en tusenlapp mer än en Renault Clio, som är mer raffinerad, rymligare, kraftfullare och tillgänglig med noll procents finansiering på ett tvåårigt avtal.

Modell: Toyota Aygo X exklusiv
Pris: £17 725
Motor: 1,0-liters 3cyl bensin
Effekt/vridmoment: 71 hk/93 Nm
Överföring: Fem-växlad manuell, framhjulsdriven
0-62 mph: 14,9 sekunder
Toppfart: 98 mph
Ekonomi: 56,4 mpg
CO2: 110g/km
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button