Luxury car

Jaguars framtid för elbilar börjar med tre ”sportcrossovers” 2025

Vem hade trott att Cadillac och Jaguar skulle ha så mycket gemensamt? En gång i högsta grad lyxvarumärken som tappade sina respektive vägar vid samma tidpunkt, som misslyckades med den ena inte-tillräckliga produkten efter den andra och har flera misslyckade omstarter på sina cv. De fick en sista chans av sina moderbolag att få ihop det, båda engagerade sig i helelektriska uppställningar. Och båda har gjort det klart att de siktar på superlyxdemon, med Bentley märket som alltid kommer upp som haren i fjärran. Cadillac verkar ha gjort ett enastående skott utanför linjen, dess Lyriq tar hem recensioner som är värda Cadillac för länge sedan, Celestiq lovar allt vi skrek efter från Cadillac-koncept som Escala och Ciel. Vi har två år till att vänta på vad Jaguar kommer med, den engelska biltillverkaren förväntade sig inte att visa nästan produktionskoncept av det kommande sortimentet förrän en ”globalt betydelsefull” bilmässa det året.

Autocar calims att ha lite mer detaljer från Jaguar HQ om vad som komma skall. Produktsortimentet har varit gissningar till nu. Autocar säger att det kommer att bli ”en trio av … elektriska sportcrossovers.” Om så är fallet betyder det att F-Type sätter stopp för Jaguars utbud av sportiga, lyxiga coupéer – åtminstone för en period. Enligt rapporten börjar det nya sortimentet med en modell runt storleken på Porsche Taycan Sport Turismo-vagnen, som är en tum kortare än en Cadillac Lyriq. Två- och fyradörrarsvarianter kommer att erbjuda enkel- och dubbelmotoriska drivlinor. Prissättningen förväntas börja i intervallet £80 000 ($96 406 US) till £90 000 ($ 108 457 US), vilket skulle göra denna elbil till det högsta startpriset för en Jaguar på ingångsnivå någonsin. Just nu börjar I-Pace på £66,350 ($79,957 US), F-Pace på £46,250. Den dyraste modellen bland sortimentet är F-Pace SVR till £81,150 ($97,792 US). Man tror att den övre delen av den lägre elbilen kan ”skjuta upp priserna till £120 000” (144 610 USD) innan de kommer till SVR-trimningarna.

Se även  Ferrari KC23: Oöverträffad exklusivitet på banan

Det finns ingen information om mellansyskonet. Flaggskeppet förväntas starta runt 120 000 pund. Två motorer och fyrhjulsdrift skulle vara standarddrivlinan, priserna når £200 000 (241 016 USD) för SVR-modeller.

Målet är att tjäna bekväm vinst genom att inte sälja mer än 60 000 fordon globalt per år. Bilnyheter Jaguar sålde 86 270 enheter runt om i världen 2021, en minskning med 16 % jämfört med 2020, delvis på grund av att varumärket led hårt med problem med leveranskedjan, och JLR prioriterade Land Rover-produkter i krisen. EN rapporterade att JLR hade en orderlogg på 154 000 Land Rover- och Jaguar-modeller vid den tiden.

Oavsett vilken typ av Jaguar som öppnar det batterielektriska kontot kommer de att byggas på företagets nya Panthera-plattform. Biltillverkaren samarbetade med Magna, som bygger I-Pace i Österrike, på Panthera-plattformen och arbetar med chiptillverkaren Nvidia för att integrera den maximala processorkraften i Jaguars elektriska EVA-plattform. De slutliga produkterna är tänkta att ha 800-voltsarkitekturer, massor av molnberäkningskraft och massor av autonom körkapacitet.

Visar en analytikers bedömning att ”premiumitet [is] odelbar från grönhet,” ingenjörer och designers har fokuserat på att maximera hållbart innehåll. Plattformen kommer att inkludera återvunnet aluminium, ”Mattor gjorda av ull, siden och återvunna tyger,” plus ”keramik, sten och glas trimning.”

Prototyper kommer ut på vägarna under de närmaste månaderna med Range Rover Sport-kaross. JLR fordonschef Nick Collins berättade Autocar om de kommande designerna, ”Vi har skrivit på hela portföljen. Vi är i den sista mognadsfasen, för att göra bilarna redo för produktion genom att ta itu med produktionsytor och praktiska saker som aerodynamik och kylning.” Den tvååriga väntan på att se plåtproduktionen beror på att vd Thierry Bollore och gruppens kreativa chef Gerry McGovern vill ha ”något bra att visa”.

Se även  Ny kundracer på gång

Tills dess får alla nöja sig med specialutgåvor av aktuella Jaguarer. Collins sa att designers sätter ihop fler specialerbjudanden som F-Pace SVR Edition 1988 (bilden), ”inklusive med XF och XE, som snart kommer tillbaka”, samt ett 75-årsjubileum med fokus på F-Type.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button