Luxury car

Maserati specialutgåvor firar slutet på V8:an på Goodwood

Goodwood Festival of Speed ​​är redo att heja fram vad som helst med anspråk på hastighet, lika respekt för nya huliganer som försöker gripa dagen och veteraner som har haft sin. Maserati förde båda till den ”sceptrade ön, ibland demonstrerade i samma kropp. Treuddens hus kommer att börja lägga ner V8-produktionen nästa år, vilket kommer att avsluta 64 år av åttacylindrig Maseratis som går tillbaka till 5000 GT från 1959. Specialutgåvorna av Ghibli 334 Ultima och Levante V8 Ultima firar solnedgången, både driven av den avgående 3-5-turbo-8-tillverkningen och 3-5-turbo-8-motorn. ound-fot av vridmoment.

Sedanen får beteckningen ”334” för sin topphastighet i kilometer i timmen, känd som 206,3 mph i icke-metriska länder. Det är tre miles per timme mer än Ghibli Trofeos topphastighet som visas på Maseratis amerikanska detaljhandelssida. Prestanda- och aerouppdateringar inkluderar en ny kolfiberspoiler, specialdäck gjorda av en ny blandning och 21-tums Orione-fälgar. Sprinten till 62 miles per timme sjunker från 4,3 sekunder till 3,9. Biltillverkaren kallar den här bilen ”den nuvarande snabbaste sedan förbränningsmotorn i världen”, och den kommer att klättra uppför Goodwood-backen.

Varje specialutgåva får 103 exempel. Maserati har inte diskuterat regionala tilldelningar eller hur man gör en reservation.

Resten av det italienska skyltfönstret i Lord Marchs bakgård kretsar kring det nya. GrandTurismo Trofeo med en Nettuno V6 kommer att finnas där, V6:an på 542 hk tar sig längre ur skuggan av V8:an. Den batterielektriska GranTurismo Folgore tar en bugning också, liksom Grecale Folgore.

Konstnärliga typer kommer att vilja titta på GranTurismo Prisma, en engångsföreteelse baserad på den Nettuno-drivna GranTurismo Trofeo. Avslöjade för några månader sedan, detta tipsar ett tak till 75 år av biltillverkaren. Konstnärer handmålade kroppen med 14 färger som nickar till klassiska Maserati-nyanser, och handmålade sedan namnen på klassiska modeller som Indy, Mistral och Amaranto, med mer än 8 500 individuella karaktärer.

Se även  2023 Mercedes-AMG SL 63 Road Test: En GT-bil månsken som en sportbil

Slutligen kommer en GranTurismo Folgore och en MC20 Cielo att ansluta sig till Ghilbli 334 Ultima och springa uppför backen. MC20 Cielo återvänder för en andra körning efter en debututflykt förra året.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button