Reviews

2022 Nissan LEAF recension – Häst stadigt framför vagnen, men vägen ännu inte fastställd

2022 Nissan LEAF SL Plus

160 kW AC elmotor med 62 kWH batteri (214 hk, 250 lb-ft vridmoment @ 800 rpm)

Enväxlad växellåda, framhjulsdrift

114 stad / 94 motorväg / 104 kombinerat (EPA Rating, MPGe)

7,7 stad / 6,6 motorväg / 7,2 kombinerat. (NRCan Rating, L/100 km)

Baspris: 38 375 USD / 46 098 USD CAN

Som testat: 39 255 USD / 46 678 USD CAN

Priserna inkluderar $975 destinationsavgift i USA. Kanadensiska priser inkluderar inte destinations- eller leveransavgifter, och på grund av gränsöverskridande utrustningsskillnader kan de inte jämföras direkt.

Även om jag inte är någon miljöpartist, gör jag mitt bästa för att anstränga mig här och där för att minska min påverkan på världen i stort. Jag återvinner det jag kan. Jag försöker välja produkter som är återanvändbara där det är möjligt. Jag försöker lämna min termostat någorlunda kall under vintern och uppmuntrar mina barn att följa president Carters råd att ta på sig en förbannad tröja.

Jag bor dock nästan exakt tvåhundra mil från Detroit – typsnittet från vilket alla mina medielånefordon sprider sig. Fram till helt nyligen kunde jag alltså inte ta prov på elbilar som denna 2022 Nissan Leaf, eftersom det annonserade utbudet inte riktigt räckte för att få en sådan bil till mig. Som sådan ska följande vara både en bedömning av Nissans elbil och av tillståndet för laddinfrastruktur i icke-kustnära områden.

Låt oss börja med bilen, eftersom Nissan har lyckats få en elbil att se konstigt ut. Vet du hur när du har köpt något börjar du se det överallt? Efter att ha kört Leaf i en vecka började jag se dem en del – och jag undrar om jag hade föreställt mig att de helt enkelt var en gammal Versa och därmed omedelbart avfärdat dem som ointressanta. Nej, Leaf smälter in i vardagstrafiken fantastiskt – vilket kan vara både en välsignelse och en förbannelse.

När allt kommer omkring, vad är det roliga med att göra något bra utan förmågan att vara självgod om det? Minns du kändisar som skulle stoltsera med sin Prius när de var nya? Den särpräglade stylingen utsände en vilja att unironiskt ödmjuka sig i en saks namn. Andra elbilstillverkare har visat samma instinkt – men inte Nissan Leaf. Det är tillräckligt attraktivt men sticker inte ut.

Se även  EV-skatteavdrag för leasingavtal, laddning i kallt väder, PHEV-bilar inte anslutna: Dagens bilnyheter

För en så liten halvkombi är inredningskomforten ganska bra. Nissan gör några av de bästa framstolarna på den här sidan av Volvo, och stolarna i Leaf gör ingen besviken. Det är synd att det är en elbil med relativt begränsad räckvidd – min familj på fyra skulle annars kunna vara glad i Leaf för en lång kryssning i flera stater.

Lastutrymmet är inte stort, men det räcker för de flesta behov. Du kommer att se en väska här för den medföljande 120v-laddningskabeln – du kommer förmodligen att dra ut den och lämna den i garaget om du inte tar en övernattningsresa till mormors hus för semestern där du vill ansluta.

Åkkvaliteten är ganska bra – troligen hjälpt av den låga tyngdpunkten och 3 934 lb tjänstevikten som håller sekundära fjädringsrörelser i schack. Bilen är inte helt tyst – vind- och däckljud märks mycket mer här eftersom den elektriska drivlinan är så tyst – men den relativa bristen på buller ger en lugn körupplevelse. Hantering är bra för en pendlarbil som är avsedd att se stadens gator och motorvägen – det är inte alls roligt att köra, och det är det inte heller tänkt att vara.

De 250 lb-ft vridmomentet kommer att få Leaf att röra sig från linjen med auktoritet, även om accelerationen avtrubbas lite när bilen når motorvägshastigheter och längre. Den tysta drivlinan gör att du inte nödvändigtvis märker din markhastighet förrän du tittar ner och ser nålen närma sig nittio – en omkalibrering av ens rumpa dyno är på sin plats när du byter till en EV från en traditionell förbränningsmotor.

Sammantaget kunde jag se mig själv enkelt leva med Leaf som en andra/tredje bil för min familj – med några starka varningar, varav bara en orsakas av bilen.

Se även  Honda Civic Sport: långtidstestgranskning

För det första är denna Leaf Plus-modell utrustad med ett 62 kWh-batteri – vilket ger en annonserad räckvidd på ”upp till” 215 miles. Saken är den att 215 miles räckvidd är under idealiska förhållanden med 100 procents laddning. De flesta laddningsstationer kommer att stänga av laddningen vid 80 procent av laddningen, vilket ger en lista på 180 miles. Orsakerna till 80-procentig laddningsavbrott är många och förmodligen alltför i ogräset för en diskussion här, men förstå att det inte är ett Leaf-problem – det är ett problem som påverkar varje elfordon idag.

Observera att 180 miles av realistisk räckvidd och kom ihåg att jag bor 200 miles från Detroit. Faktum är att leveransen av min Leaf var ganska försenad eftersom föraren behövde stanna och fylla på – levererade bilen med cirka 50 miles räckvidd precis innan jag behövde rusa ut från mitt kontor för att komma till mitt barns sportevenemang. Den kvällen tillbringade jag en timme av min tid med att läsa en bok på parkeringen till en stormarknad medan Leaf laddade. Jag skulle ha gått till en restaurang eller en bar för att döda tiden, men det var efter 22.00 och allt är stängt en sen onsdagskväll i förorterna.

Jag hade ett flyg tidigt nästa morgon, och Columbus flygplats listar några snabbladdningsstationer på en viss nivå av långtidsparkeringsgaraget. Jag kunde inte hitta dem – även om området där de kan ha varit verkade vara under uppbyggnad. Tack och lov hade jag laddat kvällen innan.

Helgen kom, vilket innebar den veckovisa mataffären. Jag övertygade min brud att ändra vår rutin endast denna vecka – att handla hos Meijers istället för Krogers – eftersom Meijeren hade den ovannämnda snabbladdningsstationen. Sju dollar och 45 minuter senare hade vi vår räckvidd på 180 miles igen.

Visst, jag kunde ha laddat hemma – och jag försökte faktiskt. Men mitt hem, byggt under Carters administration, har ledningar i garaget som inte är de bästa. Som jag har stött på tidigare innebär det att kopplingen av en högbelastad enhet som en bil till en krets i mitt garage innebär att kretsen är ganska mycket urkopplad. Min mikrovågsugn är på samma krets – vilket sänkte halva mitt hus i mörker när min dotter ville ha popcorn en kväll.

Se även  Google säger att det äntligen är redo att ge elbilsförare den snabbaste vägen

Laddstationer är få här, och de är inte bekvämt placerade. Min kollega Kevin Williams dokumenterade sina problem med laddning här i Columbus i en serie på The Drive/Car Bibles – hans problem förvärrades av att hyra, så han kan inte ens sätta i ett 240v-uttag för laddning.

Jag skulle kunna, om jag skulle besluta mig för att dra avtryckaren på en elbil någon dag, spendera en hel del pengar på att köra en femtio amperes krets från min källarpanel till garaget – om kopparpriserna någonsin sjunker, kommer jag att fylla på med sex gauge tråd – men de som måste parkera på gatorna eller på annat sätt inte har tillförlitlig tillgång till minst tvåhundrafyrtio volt växelström måste väga sin rörlighet med sin förmåga att lita på att någon slumpmässig laddningsstation typ nära sin destination förhoppningsvis faktiskt kommer att fungera den här gången .

Vi är inte där än. Kalifornien har förmodligen gjort bäst i att hantera laddningsinfrastruktur – och visserligen har Tesla klarat sig ganska bra med sitt proprietära nätverk – men för resten av oss i inlandet kan vi inte helt lita på laddstationer om vi skulle behöva gå längre än vår vanliga pendling.

Jag är uppriktigt fascinerad av de möjligheter som denna Nissan Leaf erbjuder. För tillfället måste det förbli en andra bil för min familj, eftersom våra täta långväga behov bäst tillgodoses genom förbränning. Om vi ​​gemensamt kan hantera en bättre infrastruktur – särskilt om vi kan betjäna den infrastrukturen med renare, förnybara energikällor – så kan vi potentiellt göra ett hack i vårt petroleumberoende.

[Images © 2022 Chris Tonn/TTAC]

Bli en TTAC-insider. Få de senaste nyheterna, funktionerna, TTAC-taken och allt annat som kommer till sanningen om bilar först genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button