Reviews

Nya Volvo V60 T6 Recharge 2023 recension

Dom

Googles infotainmentteknik har gjort V60 mer tilltalande än någonsin, medan det större batteriet för plug-in hybrid T6 Recharge-modellen ger en användbar ökning av räckvidden och en låg BiK-siffra för företagsbilsväljare. Uppdateringarna blandar sig väl med V60:s befintliga styrkor – hyfsad funktionalitet, en komfortfokuserad körning och stiligt utseende.

Volvo V60 kanske bara är den snyggaste herrgårdsbilen man kan köpa för pengar just nu. Genom att erbjuda en känsla av återhållsamhet när andra i branschen blir mer aggressiva, förblir svensken en klassiskt stilig frisk fläkt. V60 fyller dock fyra år 2023 och har en del hård konkurrens i form av den betydligt fräschare Mercedes C-Klass Estate och en nyligen uppdaterad BMW 3-serie Touring. Så det är lika bra att Volvo tyst har pysslat i bakgrunden.

2023 V60 T6 Recharge vi befinner oss i här har två betydande uppgraderingar. För det första finns det ett större batteri för plug-in hybridsystemet, med kapaciteten som växer från 11,6 kWh till 18,8 kWh. En nyare justering gäller infotainment, som har ett nytt Google Android-baserat operativsystem.

När det gäller det förstnämnda har ökningen av battericeller fått V60 PHEV:s räckvidd att hoppa från redan imponerande 34 miles till 54. I verkligheten är 40 miles så bra som du kan förvänta dig, och om det är möjligt beror på en mängd olika faktorer inklusive vilken typ av körning du kör och vädret.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover
Begagnade bilprov

Oavsett vilket är det en imponerande siffra och tillräckligt för många människors pendlingar. Höjningen placerar också V60 T6 Recharge i skattesatsen på åtta procent Benefit-in-Kind (BiK), vilket gör bilen extremt frestande för tjänstebilsanvändare.

Som tidigare matar batteriet en enda elmotor monterad på bakaxeln, med en turboladdad 2,0-liters inline-fyra som driver framhjulen för en kombinerad effekt på 345bhp. Det är en bit utanför den räckviddstoppande T8, som får en turboladdad och kompressormatad inline-fyra för en enorm kombinerad effekt på 449bhp. Men T6 känns fortfarande väldigt snabb, med omedelbar leverans av motorns vridmoment som effektivt kompenserar för turbofördröjningen. Tiden 0-62 mph är 5,4 sekunder, vilket vi inte har några problem att tro. Motordelen av ekvationen är jämn och relativt tyst och avger ett någorlunda närvarande men fortfarande dämpat ljud i dess övre delar.

V60 V6 kan tyckas vara en prestandabil med tanke på dess sunda frontlinjetempo, men når ett hörn med lite fart, och du kommer snart att upptäcka att den inte är det. Ett större batteri betyder mer vikt – den gamla bilen var inte direkt en flugviktare i sig, och den nya tippar vågen till cirka två ton. Du kan känna att du brottas med bilens avsevärda massa genom kurvorna, och det är en hel del karossrullning. Med motorn som ger mycket mer kraft till framhjulen än vad motorn skickar bakåt känns V60 också mer som en framhjulsdriven bil.

Styrningen har en bra tyngd och känns mer naturlig överlag än i vissa tidigare Volvo Scalable Product Architecture-fordon, även om den fortfarande inte ger någon meningsfull feedback från vägytan. Fjädringen kan under tiden kännas överväldigad på mer böljande asfaltbitar, vilket visar att kroppskontrollen ibland saknas.

För de flesta kommer detta inte att spela någon roll. Ja, den lättare, bakhjulsdrivna BMW 330e känns mycket vassare att köra, men det är inget fel på V60:s fokus på komfort. Den går smidigt och utmärkt förfining ger en lugn, avkopplande körning över längre sträckor.

Drivlinan är också smidig i sin funktion, vilket gör V60 ännu mer mysig för sina åkande. Övergångarna mellan strömkällor är i allmänhet sömlösa och ofta omärkliga. Tillsammans kan de två systemen leverera imponerande bränsleekonomi, men vad du uppnår kommer att variera mycket beroende på flera faktorer, inklusive resans längd och karaktär plus laddningsläget före avgång.

Du bör verkligen inte satsa på att replikera den officiella 256,5 mpg om du inte slutför en resa med motorn bara sällan och under mycket korta perioder. Ett fulladdat batteri kan öka ekonomin för en motorvägsresa på cirka 100 mil bortom 60 mpg, medan på ett tomt batteri är en 30-talssiffra i allmänhet det bästa du kan hoppas på.

Vi måste också påpeka att utan en eltaxa som ger lägre priser per kWh nattetid blir det inte jättebilligt att ladda en V60. I det ämnet är den maximala laddningshastigheten fortfarande under genomsnittet på 3,7 kW, så en laddning hemma från en wallbox tar 2,5 timmar. Med tanke på batterikapacitetsökningen hade vi gärna sett en laddningskapacitet på 7 kW samtidigt.

På kortare turer, om du hellre vill stänga av motorn helt och hållet, finns det ett Pure-läge för enbart eldrift, och omvänt ett Power-läge som håller båda framdrivningskällorna igång hela tiden för maximal prestanda. Vi höll dock V60 i hybridläge nästan hela tiden, dels för att den passar bilen bäst, men också för att byta läge innebär att man går in i inställningarna på infotainmentskärmen – Volvo har lagt ur körlägesväljaren som finns i tidigare versioner av den här bilen.

Tack och lov är den nio tums pekskärmen lyhörd, och tack vare det nya Android OS, mycket lätt att använda. Att ha Google Maps redo att användas hela tiden utan att behöva länka en smartphone för att få det är en riktig välsignelse – det är ett mycket bättre navigeringsverktyg än någon OEM-installation. Google-användare kan också logga in för att få destinationer delade mellan enheter, och Play Store finns för att möjliggöra nedladdning av bilvänliga appar som Spotify.

Det nya upplägget känns som den sista pusselbiten för V60, som redan hade en utmärkt premiumkänsla kabin som skiljer sig mycket från vad du hittar i mer traditionella tyska alternativ. Det är väldigt praktiskt också. Det finns en anständig mängd utrymme för baksätespassagerare, och bakom dem, (trots det större batteriet) finns det en generöst tilltagen bagageutrymme på 529 liter som kan utökas till 1 441 liter. Detta är dock långt ifrån en klassledande siffra – försvunna är de tider då Volvo herrgårdar i grunden var gigantiska lådor på hjul. De är något helt annat, men de är fortfarande väldigt tilltalande.

Modell: Volvo V60 T6 Recharge Ultimate
Pris: £57 565
Motor: 2,0-liters 4cyl laddhybridbensin
Effekt/vridmoment: 345 hk/400 Nm
Överföring: Åttastegs automat, fyrhjulsdrift
0-62 mph: 5,4 sek
Toppfart: 112 mph
Bränsleekonomi: 256,5 mpg
CO2: 25g/km
Till salu: Nu

Vad har V60 T6 Recharge att konkurrera med? Läs vår lista över de bästa plug-in hybriderna för att ta reda på…

Se även  Ny Peugeot 3008 MHEV 2023 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button