Reviews

Ny Peugeot 3008 MHEV 2023 recension

Dom

Peugeots nya mild-hybrid-uppställning håller 3008 konkurrenskraftig i denna klass. De som letar efter den senaste och bästa tekniken kan lämnas lite kall av 3008:ans åldrande infotainment, men om effektivitet, funktionalitet och en snyggt balanserad körning är viktigare för dig, så levererar Peugeots vintergröna femsitsiga SUV 3008 mer än detta med sin nya MHEV-drivlina.

Peugeot kan vara på väg att ersätta sin extremt populära 3008 nästa år, men det har inte hindrat märket från att montera en mild hybriddrivlina under SUV:s motorhuv för en sista blomstring. 48V MHEV-systemet är helt nytt och kommer även att rullas ut på de större 5008 och uppdaterade 2008-modellerna.

På 3008 kommer drivlinan i praktiken att ersätta den befintliga 1,2-liters PureTech-bensinmotorn, som producerar 3bhp extra, på 134bhp i detta nu instegsalternativ. Vad siffrorna dock inte säger är hur mycket positiv effekt elektrifieringen har gjort på en motor som ändå skulle kunna skära av den. Även om elmotorn på 21 hästkrafter kanske inte tillför mycket tydligt grymtande, känns dess närvaro direkt från början, vilket hjälper till att fylla tomrummet innan turbon sätter igång.

Trots flera förbättringar i hur det fungerar med den sexväxlade automatiska växellådan har denna enhet varit en gruff liten arbetshäst. Men nu när det är ihopkopplat med det nya MHEV-systemet är förfining märkbart förbättrad, med överlägsen ljudisolering och mindre vibrationer.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover
Begagnade bilprov

Systemet integrerar en elmotor monterad inuti växellådan, driven av ett litet litiumjonbatteri under förarsätet. Det finns inget alternativ att koppla in för en påfyllning. Istället produceras laddningen av antingen motorn eller regenerativ bromsning.

Men det verkliga positiva med Peugeots system är mängden motoravstängning som kör denna nya 3008 MHEV i låga hastigheter, vilket väsentligt förändrar hur bilen kör runt i städer och städer.

Håll ett öga på instrumentbrädan och du kommer att notera att det blå teckensnittet som betyder att motorn är ”avstängd” förblir i en isig nyans längre än du förväntar dig, med tanke på det dåliga batteriet. Detta bekräftas av den anpassningsbara energimonitorn, som avslöjar hur mycket bensinmotorn lutar sig mot Peugeotens elsystem.

På snabbare vägar försvinner dess effekt dock. Här påverkar den lilla elmotorn inte så mycket, så motorn kan fortfarande låta ansträngd när den uppmanas att hänga med i snabbrörlig trafik. Det är då drivlinans relativa brist på förfining kommer tillbaka i fokus, och vrålar ut sitt lilla hjärta i motorvägshastigheter eller när man går uppför backar.

Vi hade i genomsnitt cirka 45 mpg i stads- och motorvägstrafik, vilket slog den befintliga icke-hybrid PureTech-motorns sammanlagda siffra med cirka 5 mpg. Vi förväntar oss att detta kommer att växa om majoriteten av din körning sker i stads- eller låghastighetsförhållanden. Det finns också de kumulativa fördelarna med en nedskärning av C02 för tjänstebilsanvändare, vilket alla bidrar till en avsevärd förbättring jämfört med den utgående modellen.

När det gäller resten av paketet är det en typisk 3008. Att köra är det inte den mest dynamiska SUV:n, men åkkvaliteten på våra Allure-trims 18-tums lättmetallfälgar var mestadels bra.

Behöver du sälja din bil?

Hitta ditt bästa erbjudande från över 5 000+ återförsäljare. Det är så enkelt.

Peugeots snabba styrning kan ta lite att vänja sig vid, men den är exakt och har en bra vikt vid kurvtagning, vilket lugnar dig genom kurvor.

Hyttutrymmet är utmärkt, och trots att utgångsdatumet närmar sig är 3008:ans interiör fortfarande skarp och modern, med en briljant designad design som är full av intressanta former och smarta material.

Där 3008 visar sin ålder är med infotainmentet, som nu ligger ett par generationer efter de senaste Stellantis-systemen. En brist på trådlös Apple CarPlay och Android Auto kommer att irritera en del, men det finns åtminstone trådlös laddning och bra tillgång till USB-punkterna runt om i kabinen.

Modell: Peugeot 3008 MHEV Allure
Pris: TBC
Motor: 1,2-liters 3cyl turbobensin
Effekt/vridmoment: 134 hk/230 Nm
Överföring: sexväxlad automat, framhjulsdrift
0-62 mph: 10,0 sekunder
Toppfart: 124 mph
Ekonomi: 50,4 mpg
CO2: 126g/km
Till salu: Nu
Se även  Ny DS 3 PureTech 130 2023 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button