Luxury car

Koenigsegg beskriver upprörande nya Gemera-specifikationer med Dark Matter e-motor

Koenigsegg höll nyligen ett evenemang för att fira utbyggnaden av sitt campushuvudkontor i Ängelholm, Sverige. Vi fick några inledande bitar av det från Koenigsegg-registret, med fokus på ändringar av produktionsspecifikationen Gemera, såsom möjligheten att byta ut den turboladdade 2,0-liters trecylindriga motorn mot 5,0 TTV8 från Jesko. Det ser ut som att svenskarna sparat de saftigaste detaljerna tills vidare. Gemera, som kommer direkt från grundaren och chefen Christian von Koenigsegg, har inte bara förbättrats mycket, den har en del enastående ny teknik som började med frågan om ett byte av motor och transmission.

Ingenjörer hade utvecklat en nioväxlad växellåda kallad Light Speed ​​Transmission (LST) för Jeskos TTV8. LST:en saknar svänghjul och koppling eller hydraulisk koppling, vilket gör TTV8-motorns utgående axel till LST:s ingående axel. Någon gång under utvecklingen av Gemera undrade någon om Gemera kunde passa TTV8 och LST istället för den planerade Direct Drive-överföringen från Koenigsegg Regera. Novellen är att ingenjörerna svarade jakande på den frågan med vad som nu kallas LSTT, Light Speed ​​Tourbillon Transmission. I språket för juvelliknande schweiziska klockor är en ”tourbillon” en mekanisk funktion som gör en klocka mer exakt. Omarbetning av LST för dess nya anställning gjorde den mindre, lättare och bättre.

Utöver det skapade ingenjörer en ny sexfas e-motor för att ersätta de tre, trefasiga Quark e-motorerna som hade parats ihop med 2,0-liters Tiny Friendly Giant (TFG)-motorn. Den enda motorn som styr dem alla kallas Dark Matter, designad som en blandning av radiellt flöde och axialflödestopologier som kallas ”raxiella”. I den ursprungliga drivlinan kunde två av Quark-motorerna på bakaxeln vardera göra maximalt 500 hästkrafter och 738 pund-fot vridmoment, den tredje Quark på vevaxeln gjorde 400 hk och 369 lb-ft. överföring. Deras sammanlagda effekt i drift kom till 1 100 hk.

Se även  VW ID.7 elektrisk sedanprototyp presenterad inför 2023 CES

The Dark Matter ger 800 hk och 922 lb-ft. Att para ihop en enda mörk materia med LSTT gör TFG-drivlinan lättare och mindre, vilket förbättrar acceleration och prestanda. Ny kontrolllogik innebär att Dark Matter kan driva Gemera på egen hand, TFG kan driva bilen, eller båda kan kallas till handling. När man arbetar tillsammans kommer den maximala effekten till 1 400 hästkrafter och 1 365 pund-fots vridmoment. Gemera behåller sin fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning och vridmoment.

Tack vare den mer kompakta transmissionen och den enda e-motorn kunde TTV8:an hitta hem i Gemeras motorrum. Det krävde mer utveckling, mestadels ändrade turbouppställningen till en het vee, satte avgaserna in i dalen mellan cylindrarna. Lägg märke till de mer uttalade rören som kommer från bredvid bakrutan.

Tidigare information sa att att gå till V8 skulle lägga till $400K till Gemeras pris. Det gör också en enorm skillnad för produktionen. Med 1 500 hk från TTV8 och 800 hk från Dark Matter, är sluteffekten uppskattad till 2 300 hk och 2 028 lb-ft. av vridmoment. Okej då.

Denna Gemera-iteration kallas klientspecifikationen. Det är vad de som lyckats få med sig på Germeras reservationslista kommer att flyga till Sverige för att konfigurera i den nya förlängningen som kallas Gripen Atelier. Produktionen startar mot slutet av nästa år, första leveranser planerade till början av 2025.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button