Reviews

Ny Mercedes EQE 300 2023 recension

Dom

Mercedes EQE 300 är verkligen ett av de bättre erbjudandena inom EQE-sortimentet – vare sig det är sedanbilen eller SUV. Den maximala räckvidden på 376 mil som finns tillgänglig här är inget att nosa på och även om det kan vara startpunkten för EQE-ägande känns interiören lika premium som alla andra Mercedesar som bär EQ-märket. Vi förväntar oss dock bättre åkkomfort i en chefsbil av den här typen, och de flesta av dess konkurrenter känns bara lite mer speciella inuti.

När EQE gick in i striden 2021 hade Mercedes redan dragit skydden från sex av sina helelektriska EQ-modeller och under åren sedan har utbudet vuxit ytterligare. Den tyska premiumbiltillverkaren har ambitioner att driva ytterligare upp marknaden i framtiden och bilar som EQE kommer att vara avgörande för att bygga och cementera denna image.

Vi är väl bekanta med EQE, efter att ha kört den i sportig AMG 53-form och långdistans 350+-form. Nu är det tur för instegsmodellen 300 som använder samma 89kWh-batteri. EQE-sortimentet börjar från £74,345 med 300-drivlinan och i AMG Line-trim. Vår bil är AMG Line Premium, med en prislapp på £79 345.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover

Så vad får du för de extra £5 000? Tja, AMG Line Premium lägger till 20-tums AMG lättmetallfälgar, Mercedes Driving Assistance-paket, keyless-go, 64-färgs omgivande belysning, fyrazons automatisk klimatkontroll och ett ”Memory Package” som justerar framsätena, rattstången och speglar för att passa föraren.

Det är inte så att den vanliga AMG Line EQE inte är välutrustad, men med panoramataket, lädersportstolar (uppvärmda fram), två automatiska klimatkontrollzoner, en backkamera och parkeringshjälp alla standardpassade. Allt detta är i stort sett standardpris för en bil i denna prisklass och definitivt för en Mercedes-modell i verkställande storlek.

Batteriet och drivlinan är samma som du hittar i 350-modellen, så det finns ett 89kWh-batteri som tillåter en maximal räckvidd på 376 miles – imponerande, med tanke på att Genesis Electrified G80 av samma storlek kommer tillbaka 323 miles och Hyundai Ioniq 6 kommer att maxa på 338 miles. Den kommande BMW i5 kommer att leverera 362 miles och en basspecifik Porsche Taycan kommer att erbjuda 100 miles mindre än så, så även denna instegs-EQE har en användbar fördel när det gäller driving range.

Istället för de 292 hk du får i EQE 350, skickar EQE 300 245 hk till bakhjulen för en 7,3-sekunders 0-62 mph tid – vilket fortfarande är gott. Naturligtvis finns det det förväntade momentana vridmomentet från elmotorn, men EQE 300 fortsätter att driva fram till motorvägshastigheter med praktiskt taget inget av de fall som du ser i andra rena elbilar.

EQE 300 känns precis som resten av EQE-serien bakom ratten. Det är egentligen inte en bil du vill pressa hårt men om du gör det kommer du att hitta en förutsägbar nos-tung balans som inte riktigt kommunicerar genom styrningen så ofta.

Behöver du sälja din bil?

Hitta ditt bästa erbjudande från över 5 000+ återförsäljare. Det är så enkelt.

Körställningen är lite udda i EQE. Du sitter högt upp (vilket behövs för att se över det höga strecket) och ibland känns det anmärkningsvärt likt EQE SUV – vilket inte borde komma som en alltför stor överraskning med tanke på den delade plattformen och inredningen. Sikten bakåt är inte bra tack vare den tunna bakrutan. Vikten är placerad lågt i chassit som i de flesta elbilar men det finns mycket av den, faktiskt 2 355 kg, så långsamma och stadiga inmatningar är det bästa sättet att göra här.

Ett problem vi har haft med andra EQE är åkkvaliteten. Det är verkligen inte obekvämt, du skulle mer än gärna använda bilens långa räckvidd på en enda resa, men den tenderar att guppa längs vägen snarare än att dämpa hjulspår och gupp för en mjukare körning. Styrningen är också lite vag utanför mitten, vilket resulterar i att du gör för många korrigeringar för att hålla den i din fil.

Mercedes adaptiva luftfjädring finns bara på AMG Line Premium Plus, men ’Dynamic Select’ erbjuds fortfarande i hela EQE-sortimentet. Detta är körlägesväljaren med Eco, Comfort och Sport. De ändrar inte bilens inställning märkbart, men de fem bromsregenereringsnivåerna är väl kalibrerade med en distinkt förändring mellan var och en.

Hyperscreen infotainmentdisplayen på £6 995 erbjuds endast på AMG Line Premium Plus-bilar och uppåt. Även om det verkligen är en imponerande layout, är den vanliga 12,8-tums centrala pekskärmen lika ergonomisk att använda i kombination med 12,3-tums förardisplayen. Även om upplösningen är utmärkt och det finns en till synes oändlig mängd menyalternativ att komma åt, släpar skärmen sällan efter.

EQE känns verkligen lyxig inuti, även om den höga fönsterlinjen gör det lite mörkt där inne – tills natten faller och du har fått AMG Line Premiums uppgraderade omgivande belysning fullt ut. Vissa delar av kabinen sviker den övergripande kvalitetsuppfattningen – som den plastiga rattstången. Det är dock värt att nämna Mercedes Artico konstgjorda läder, som är en av de bästa hållbara läderersättningarna vi har stött på.

Som en chefsbil måste EQE vara lika trevlig att sitta bak i som att köra. Det är här den gör en besviken dock, med baksätets ryggstöd som är för upprättstående. Det finns en anständig mängd benutrymme men fönsterlinjen är för hög (precis som den är framtill) så det känns lite klaustrofobiskt där bak. Det finns åtminstone en jazzig pekskärm för de bakre klimatkontrollerna och tillräckligt med USB-C-portar.

Modell: Mercedes-AMG EQE 300
Pris: £80 040
Drivlina: 89kWh batteri enmotor
Effekt/vridmoment: 245 hk/550 Nm
Överföring: Enväxlad automatisk, bakhjulsdrift
0-62 mph: 7,3 sekunder
Toppfart: 130 mph
Räckvidd: 376 mil
Laddning: 170 kW (10-80 % 31 minuter)
Till salu: Nu
Se även  Ny Ferrari Daytona SP3 2022 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button