Reviews

DS 4 recension 2023 | Auto Express

DS 4 halvkombi kan hålla huvudet högt på den konkurrensutsatta premiumfamiljens halvkombimarknad. En mjuk gång och raffinerad karaktär hjälper den att skapa en riktig utmaning för de etablerade spelarna, medan dess vackra byggkvalitet och generösa standardkit ger köpare ytterligare anledning att gynna den franska luckan.

Det praktiska är också bra, med en rejäl bagageutrymme och massor av användbar teknik ombord, även om du måste betala extra för hela paketet av infotainment- och säkerhetssystem. DS 4 är inte välsignad med berusande prestanda, utan det är den övergripande komfortnivån som gör att den verkligen sticker ut från mängden, och erbjuder massor av substans för att matcha sin otvivelaktiga stil.

Om DS4

Att skapa en premium familjekombi för att ta sig an sådana som Audi, BMW och Mercedes är ingen lätt uppgift. Oavsett om du är ute efter enkel, germansk design, enastående kördynamik eller superb byggkvalitet, erbjuder de tre tyska märkena var och en sin egen individuella syn på vad som gör en förstklassig familjebil.

Genom att titta på sitt förflutna har DS insett att den har en riktig stamtavla för att tillverka bilar som erbjuder en lugnande och avkopplande åktur. Den ursprungliga Citroen DS var enastående på detta område, och den nya DS 4 halvkombi vill stjäla försäljningen från ”de tre stora” med en briljant blandning av komfort, byggkvalitet och generösa nivåer av standardutrustning.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover

Har det lyckats? Svaret måste vara ja, eftersom DS 4 erbjuder ett annat sofistikerat alternativ för köpare i den övre delen av halvkombi-marknaden. Audi A3, BMW 1-serie och Mercedes A-klass har nu en utmanare som erbjuder något annat än normen, men som fortfarande är lika stilig. Konkurrensen slutar dock inte där, eftersom DS 4 fortfarande måste visa sig värdig mot högre specifierade versioner av Volkswagen Golf, den attraktivt utformade Mazda 3 och två av dess systerbilar, Peugeot 308 och Vauxhall Astra.

Den framhjulsdrivna DS 4 kommer med antingen en PureTech 130 bensinmotor eller en BlueHDi 130 dieselmotor, båda levererar 129 hk. Köpare har inte möjligheten till en manuell växellåda, med endast en åttastegad automatlåda tillgänglig.

Särskilt tjänstebilsförare kan tycka att DS 4 E-Tense-modellen är mer tilltalande eftersom den använder ett mer effektivt plug-in-hybridsystem. Dess 1,6-liters bensinmotor och elmotor genererar sammanlagt 222 hästkrafter, med förmågan att färdas upp till 58,5 miles på enbart elektrisk kraft.

DS 4 finns i fyra trimnivåer: Performance Line+, Rivoli, Espirit De Voyage och Opera. Om du kan avstå från de bästa extrafunktionerna, kommer ingångsnivån Performance Line+ med massor av kit som standard, inklusive 19-tums lättmetallfälgar, akustiskt glas, nyckelfri ingång och start, konstläder/Alcantara-klädsel, backkamera, adaptiv farthållare, interiör omgivande belysning, en sju-tums digital instrumentpanel för bil och 10 tums pekskärm, en 10-tums central display för bil och Android. .

DS erbjöd också den 4×4-inspirerade DS 4 Cross för en tid, men den har tagits bort från prislistan. Det tillförde ingen riktig terrängförmåga, bara kosmetiska detaljer, som unika märken, svarta takrelingar och extra skyddande klädsel.

Behöver du sälja din bil?

Hitta ditt bästa erbjudande från över 5 000+ återförsäljare. Det är så enkelt.

För en alternativ recension av DS 4, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  BeSafe iZi Flex Fix i-Size booster bilbarnstol recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button