Reviews

Ny Aston Martin DB12 2023 recension

Dom

DB12 är en verkligt betydelsefull bil för Aston Martin. Det representerar inte bara en ny era för det 110 år gamla företaget, utan det bevisar också att uthållighet, seriöst engagemang för saken och en avsevärd ökning av budgeten kan ge spektakulära resultat. England har nu ett övertygande svar på en Ferrari grand touring-bil, och vid första inspektionen kan Aston mycket väl ha överträffat denna otroligt höga standard.

Aston Martin hävdar att DB12 är ”världens första supertourer”, vad det än kan betyda. Hur som helst, det brittiska märket hävdar också att 80 procent av DB12 är ny, och att denna kupé på 202 mph, £185 000, 671bhp representerar en helt ny era för företaget.

Det är en era som skapas av Astons chef, Lawrence Stroll, med ett nyligen omstrukturerat team under sig, och en ny bit av investeringar bakom sig som (förhoppningsvis) kommer att tillåta Storbritanniens mest kända sportbilsföretag att blomstra igen, efter att ha varit i vildmarken nyligen.

Så kan Aston och dess nya DB12 infria löftet och självförtroendet? Bilen ser bina-knä ut i köttet – och den verkar också ganska välsmakande på pappret. Den drivs av en numera välkänd AMG-källa på 4,0-liters dubbelturbo V8-motor som har trimmats av Aston för att utveckla 671 hästkrafter och dunkande 800 Nm. Växellådan är en åttaväxlad paddelväxlingsautomat från ZF, som driver enorma Michelin-bakdäck med 325 sektioner via en elektroniskt justerbar differential.

Specificera alla de många lättviktsalternativen (inklusive Carbon Performance-säten) och DB12 väger uppfriskande olämpligt 1 685 kg. Det är samma sak som den utgående DB11 och är en av anledningarna till att bilen kan nå 0-62 mph på 3,6 sekunder.

Se även  Ny Citroen C5 Aircross 2022 recension

Trots det är bilen inte tänkt att vara ett däcksönderfallande monster i en rak linje. Den är designad för att bära dig över kontinenter med hisnande tempo och förfining.

På den berömda Route Napoleon känns den lugnande enkel men snabb. V8:an med dubbla turbo erbjuder en dragkraft från 2 500 rpm som, i de första sex växlarna, är magnifik. Det känns mycket snabbare än DB11 någonsin gjort.

I allt den gör är DB12 verkligen en mycket bättre bil än den den ersätter, och ibland på sätt som du inte förväntar dig. Inuti, till exempel, är det nu en sak av fysisk och digital skönhet, med ett helt nytt infotainmentsystem som är världar före den gammaldags senaste generationens Mercedes-baserade teknik som finns i DB11.

Bilens fem körlägen kopplas in intuitivt via en rullknapp i metall nedåt i mittkonsolen, och TFT-instrumenten är lika tydliga som dramatiska att se på. Kabinen har också designats om, slutresultatet är en interiör som känns skräddarsydd och tekniskt sofistikerad.

Du kan också se ut ur DB12 mycket bättre än sin föregångare, tack vare en kombination av större, bättre designade ytterbackspeglar, en något lägre scuttle, plus lättare, fräschare stil för instrumentpanelen och dörrinsatserna.

Men det är i rörelse där de största förändringarna har skett. Dynamiskt känns DB12 mycket mer sammanhållen än DB11. Dess styrning, chassi, motorrespons, bromskänsla och diffbeteende har alla en nyfunnen känsla av polering och fokus som, sett som helhet, gör att bilen känns vassare.

Behöver du sälja din bil?

Hitta ditt bästa erbjudande från över 5 000+ återförsäljare. Det är så enkelt.

Den är också hisnande snabb på ge-och-ta-vägar, Astons avsikt är att ge tillräckligt med försprång för att ta kampen mot Ferrari Roma dynamiskt. Från det extra ljudet den gör under full belastning till den dundrande accelerationen som levereras i fjärde och femma växeln, än mindre tvåa och trea, slår den i sikte med fenomenal konsekvens.

Se även  Skoda Scala recension 2023 | Auto Express

Fel? Växlingarna är bra i de vanliga lägena, men kan vara snabbare i Sport+; det hördes ett par små surr från mittkonsolen i förproduktionsbilen vi körde; baksätena är ganska värdelösa för att ta emot människor i alla storlekar.

Men totalt sett är DB12 bara en fantastisk bil. Aston Martins nykomling är inte bara en mer spännande och snabbare modell att köra jämfört med föregångaren, den är också ett mycket trevligare fordon att åka i, med en kabin som känns mycket högre i kvalitet. Med tanke på ett listpris på £185 000, kan du till och med kalla DB12 för att stjäla.

Modell: Aston Martin DB12
Pris: £185 000
Motor: 4,0-liters dubbelturbo V8
Effekt/vridmoment: 671 hk/800 Nm
Överföring: Åttastegs automat, bakhjulsdrift
0-62 mph: 3,6 sekunder
Toppfart: 202 mph
Ekonomi: 23,2 mpg
CO2: 276g/km
Till salu: Nu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button