Luxury car

Aston Martin Valor får retrostil och en manuell V12

För några år sedan häpnade Aston Martin superbilsvärlden med sin Victor. Den tog V12:an och andra mekaniker från några av de mest avancerade och exklusiva Astons i modern tid, som One-77, och gav den ett retroutseende från 70-talet och en retroväxellåda: en sexväxlad manuell. Problemet var dock att det var en engångsföreteelse. Vacker att se på, men utom räckhåll för även de mest välbärgade kunderna. Vi har en känsla av att ett stort antal av dessa potentiella köpare ringde upp Aston och bad om att ge dem pengar för något liknande, eftersom den nya Valor erbjuder en smak av Victor … y.

Även om Aston inte uttryckligen säger det, är vi övertygade om att Valour är baserad på DB12-plattformen, med tanke på formen på växthuset såväl som den dubbla turbo 5,2-liters V12:an som vi snart kommer till. Men du kommer förmodligen inte att märka den kopplingen först på grund av den radikala restylingen. Precis som Victor tar Valor stylinginspiration från 1970-talets V8 Vantage med sin framåtlutande nos, boxiga stänkskärmar och subtila läppspoiler. Den får till och med unika runda LED-strålkastare för att driva hem det klassiska utseendet. Men det finns många andra fiffiga exteriöra inslag på denna kolfiberblåsare. Dess gallers spjälor och baklister är gjorda av äkta aluminium, och det finns aerodynamiska hjälpmedel överallt, såsom ventiler och skopor i motorhuven, luftkanalerna på utombordsändarna av den främre stötfångaren och till och med de bakre fönsterbländarna hjälper till med aero.

Under den perforerade huven finns Astons dubbelturbo 5,2-liters V12 som ger mer kraft än DB12, men mindre vridmoment. Total effekt är 705 hästkrafter och 555 pund-fot vridmoment. Återigen sa Aston inte uttryckligen, men vi skulle inte bli förvånade om vridmomentet sänktes en aning för att rymma den sexväxlade manuella växellådan, den enda växellådan som finns tillgänglig för Valour. Vi tvivlar på att potentiella köpare kommer att besväras av det lägre vridmomentet när de ska växla för sig själva. Den kraften går bara till bakhjulen genom en mekanisk differential med begränsad slirning. Den adaptiva fjädringen har sin egen unika trimning som inte delas med andra Astons, och den levereras som standard med kolkeramiska bromsar med sexkolvs främre bromsok och fyrkolvars bakre bromsok. Förbinder allt med marken är 21-tumshjul med 275 mm breda främre och 325 mm breda Aston-specifika Michelin Pilot Sport S 5-däck bak.

Se även  Acura bekräftar ZDX-namnet för märkets första elfordon – och typ S prestandaversion

Ägarna kommer att spendera tid i Valours unika och kolfiberbelastade interiör. Mittpunkten är definitivt den manuella växeln, som har sina länkar exponerade och är täckta med en lyxig knopp gjord av ett urval av aluminium, titan, kolfiber eller valnötsträ. Alternativen utökas när det gäller färg och tyg. Aston utrustade debutbilen med tweedklädsel, en vink till 1959 års DBR1 racerbil. Detta är ett av de många specialklädselalternativen. Och när det gäller anpassning har exteriören också omfattande valmöjligheter. Fyra delar av bilen kan målas i olika nyanser: framsidan, motorhuven, sidorna och baksidan. Det finns 21 färger som standard, men med ännu mer pengar låter Q-programmet dig välja helt anpassade nyanser, ränder och annan grafik, och även tonade kolfiber.

Ingen prissättning tillkännagavs för Valour, men med bilens begränsade produktionskaraktär, och dess speciella design och drivlina, spelar det förmodligen ingen roll för köparna. Endast 110 kommer att byggas, och de kommer förmodligen att vara slutsålda snart efter denna avslöjande, om inte redan. Produktionen startar under det tredje kvartalet i år, med leveranser som startar i slutet av året.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button