Luxury car

Lucid introducerar instegs Air Pure- och mid-tier Touring-trim

I augusti överraskade Lucid oss ​​med Air Sapphire, en 1200-hästkrafts, 249 000 dollar elektrisk lyxsedan. Nu har det Kalifornien-baserade EV-företaget lanserat två trimnivåer i den mer uppnåeliga delen av prisspektrumet. Naturligtvis är uppnåeligt ett relativt begrepp när man talar om att ett startpris närmar sig sexsiffrigt territorium, men dessa är positionerade för att vara övertygande alternativ till Tesla och Mercedes EQS.

Lucid Air Pure är den nya instegsmodellen, som börjar på 88 900 $ (inklusive en destinationsavgift på 1 500 $) för en enmotors bakhjulsdriven konfiguration. Den kommer bara att ha ett karossfärgat aluminiumtak snarare än det expansiva panoramaglastaket på Airs av högre klass. Enligt Lucid-representanterna har bilarna med solid tak en helt annan sidokroppsstämpling än glastaksmodellerna på grund av hur taket är svetsat.

Pure introducerar en ny färg, en Stillahavsinspirerad gråblå som heter Fathom Blue, och förenklar alternativen till en enda interiör. Ett kofritt Mojave (dvs svart och grått) läderalternativ med ett återvunnet vävt tyg som täcker delar av instrumentbrädan och dörrpanelerna.

För $5 500 kan du lägga till en andra motor och fyrhjulsdrift. I denna konfiguration erbjuder modellen 480 hästkrafter och en EPA-uppskattad räckvidd på 410 miles. Sextio mph kommer på bara 3,8 sekunder från stillastående, enligt Lucid. Trots att den har mindre batterikapacitet än de högre kvaliteterna – den använder ett 18-moduls batteripaket i motsats till 22 – är räckvidden fortfarande mer än tillräcklig för de flesta förare. Laddning med Lucids höghastighets Wunderbox återställer 200 miles räckvidd på bara 15 minuter.

Du kan bokstavligen se skillnaden på batterierna, eftersom de fyra frånvarande modulerna resulterar i en 3,75-tums nedre fotutrymme för baksätespassagerare. Enligt Lucid lead designer Derek Jenkins har den nedre kudden på den bakre bänken en annan kontur för att kompensera för hur dina ben kommer att vila på lägre höjd.

Se även  Rivian R1S och R1T Dual-Motor-leveranser börjar snart, kort väntan på vissa versioner

Nästa trimnivå upp från Pure är Air Touring, som börjar på $108 900 och kommer med standard AWD med dubbla motorer. Med 620 hästkrafter kommer 0-60 på bara 3,4 sekunder. Det större batteriet har en EPA-beräknad räckvidd på 425 miles.

Precis som Pure kommer Touring som standard med ett aluminiumtak. Köpare har dock möjlighet att uppgradera till en panoramaglasskiva för $4 500. Inuti finns alla tre färgscheman – Mojave, Santa Cruz och Tahoe – tillgängliga i Nappa-läder som påstås vara kolneutralt, en träklädsel skördad på ett hållbart sätt och alpackaullinsatser. Touring-modeller har också en tillgänglig Stealth-trim, som grånar ut mycket av ljuset och extremiteter som frontspoilern och speglar.

Personligen ser Air nästan förvånansvärt låg ut i en tid av bulkfyllda sedaner och crossovers. Med en luftmotståndskoefficient på 0,197 påstås det vara världens mest aerodynamiska produktionsfordon. Även om Lucid hävdar hyperbil-liknande prestanda från Air Sapphire, visar alla modeller en elegant närvaro utan att behöva påfågel med utbuktande stänkskärmar och onödiga veck längs plåten.

”Vi tog det medvetna beslutet att luta mot denna idé att där EV var på väg var där lyxen skulle gå. Det är effektivitet och enkel prestanda, vilket innebär att du inte behövde ha ett stort galler eller avgasrör för att vara den snabbaste bilen på vägen”, förklarade Jenkins om varför Lucid undvek omotiverat prålig och besynnerlig design. ”Så vi fokuserade verkligen på något mer jetliknande. Ett flygplan har en mycket effektiv form, och vi ville att Lucid skulle ha den där ansträngningsfria kvaliteten på det. Om du tänker på modern sportbils- och lastbilsdesign säger stora ventiler och skopor till dig, ”Jag går fort.” I det nya paradigmet säger det till mig: ”Du är lågteknologisk.”

Se även  Toyota har en räckvidd på 745 mil, 10 minuters laddning för solid-state-batteri

Pure kommer att levereras i december — bara ett par veckor. Inledningsvis kör Lucid ut AWD Pures från sin fabrik i Arizona. Enmotoriga RWD-varianter kommer i början av 2023. Under tiden kommer de första Touring-modellerna att levereras till ägarna vid ett privat evenemang i Los Angeles senare i kväll.

När det gäller den toppklassiga Air Sapphire, säger Lucid att den fortfarande testas. Ingenjörer slutför några av prestandaaspekterna som vridmomentvektor och planerar att leverera den begränsade produktionen (även om de inte skulle säga hur många enheter) någon gång nästa år.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button