Nyheter

Rivian R1S och R1T Dual-Motor-leveranser börjar snart, kort väntan på vissa versioner

Rivian rapporterade i fredags att tack vare en fortsatt produktionsramp är väntetiden för nya beställningar på sin R1T nu nere på 14 dagar eller mindre i vissa fall.

Tillverkaren av elektriska lastbilar håller på att komma ikapp en produktionseftersläpning som en gång såg ut att kunna ta år att arbeta igenom, och den har gjort betydande framsteg – till den grad att vissa kanske undrar om prissättningen snart kan behöva justeras nedåt.

Rivian prissänkning kommer?

Baserat på kommentarer som gjorts den senaste veckan till Reuters, av Rivian vd RJ Scaringe, är det osannolikt att det är fallet, och Rivian har inga planer på att följa sänkningar av elbilar från Tesla och Ford.

”Vi kommer att erbjuda en lägre prissatt variant, men inte nödvändigtvis lägre priser på de saker vi erbjuder idag”, säger Scaringe till Reuters. ”Dessa (R1S och R1T) är produkterna som bygger vårt varumärke. De är inte avsedda att sälja hundratusentals enheter.”

Rivian planerar att introducera en mer överkomlig, massmarknadsmässig R2-serie, som kommer att tillverkas vid en ny fabrik i Georgia, och definitivt i hundratusentals årligen, men det kommer inte att komma förrän 2026.

”Vår långsiktiga framgång som företag kommer att bestämmas av vår förmåga att producera stora volymer fordon lönsamt,” sade det förra veckan, som en del av sin kvartalsvisa uppdatering för aktieägarna.

2023 Rivian R1T

Rivian produktion överstiger leveranserna

Under årets första kvartal meddelade Rivian att de tillverkade 9 395 fordon och levererade 7 946. ”Vi förväntar oss att fortsätta att se en skillnad mellan produktions- och leveransvolymer när vi utökar vår produktionsanläggning”, heter det.

Se även  Ja, torkarvätska är en källa till skadliga utsläpp från fordon

R1T börjar för närvarande på $74,800, inklusive den obligatoriska destinationsavgiften på $1,800, medan R1S börjar på $79,800. Det är för Dual-Motor och LFP-batteripaketet. Quad-Motor-versioner med Large Pack (328 miles för R1T, 321 miles för R1S) kostar $19 000 mer – även om Dual-Motor-modeller med Large Pack, som ännu inte har levererats, är fastade till cirka 350 respektive 340 miles. .

Varken Rivian R1S eller R1T är berättigade till hela $7 500 Clean Vehicle Credit, enligt IRS, men de kvalificerar sig båda för en $3 750 kredit om deras MSRP (exklusive destination) uppgår till $80 000 eller mindre. De som hävdar det kommer också att behöva rymmas inom en justerad bruttoinkomst på maximalt 150 000 $ för enstaka filer ($ 300 000 för gemensamma filer).

Rivian tappade också förra året de mest prisvärda Explore-versionerna av sina R1T och R1S, vilket ytterligare höjde baspriserna.

Utöver det har företaget en lösning för att öka volymen utan att sänka priset på dessa flaggskeppsversioner: Det har styrt prismedvetna köpare mot Dual-Motor-versioner av sina lastbilar med standardpaketet och dess litium-järnfosfat (LFP) batterikemi.

Rivian dubbelmotorkomponenter

Rivian dubbelmotorkomponenter

Rivian dubbelmotorkomponenter

Rivian dubbelmotorkomponenter

Rivian Dual-Motor-leveranser med längre räckvidd börjar snart

Kanske också i stället för sjunkande priser har Rivian avsevärt påskyndat tidslinjen för att leverera billigare Dual-Motor-versioner, som så sent som förra året inte hade förutsetts förrän sent under 2023. Under årets första kvartal lanserade Rivian produktion av sin egen interna Enduro-motorlinje. Medan de redan går in i Rivians skåpbilar, bekräftade det i förra veckans uppdatering att dessa motorer går in i R1-modeller med dubbla motorer med start senare denna månad.

Rivian rapporterade förra veckan att den den 31 mars hade tillverkat cirka 35 000 fordon sedan produktionsstarten för R1T. Det bekräftade också ett produktionsmål på 50 000 för kalenderåret 2023. Det är vad målet ursprungligen hade varit för 2022, men i mars förra året halverades det målet till 25 000, vilket pekar på ihållande leveransproblem.

Som en del av sin uppdatering sa den att den slutför uppfyllandet av sin ”preoderbas före mars 2022.” Det är tidpunkten för en dåligt kommunicerad prishöjning på sina lastbilar som resulterade i att företaget höll sig till tidigare, betydligt lägre, priser för dem som hade gjort en insättning då.

2023 Rivian R1S

2023 Rivian R1S

Företaget sa vid sin senaste kvartalsuppdatering att dess orderstock sträcker sig in i 2024, men i samband med korta leveranstider idag som verkar innehålla byggkombinationer som helt enkelt inte kommer att göras i år.

Bara att få en drive i en Rivian var tidigt en fråga för potentiella köpare, men nu klargjorde företaget också att demo-enheter nu är öppna för alla, inte bara reservationsinnehavare. Rivian Service Centers kommer också att ha färdiga konfigurationer som kan vara tillgängliga för leverans, enligt företaget.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button