Råd

Bilavgasrök: vad betyder rökens olika typer och färger?

Brittisk ångbil

För det mesta borde din bils avgaser knappt ens vara märkbar, och pumpar tyst ut förbrukade gaser från förbränningsprocessen på baksidan av ditt fordon. Men om ett problem skulle uppstå kan blå, vit eller svart rök börja komma från avgasröret.

Denna ovanliga avgasrök kan komma ut ur ditt avgassystem när bilen står stilla eller accelererar, och det kan mycket väl orsaka en omedelbar känsla av rädsla att en dyr reparationsräkning är i horisonten. Även om avgasrök från bensin- eller dieselbilar verkligen kan vara ett tecken på ett allvarligt mekaniskt problem, är detta inte alltid fallet.

Så vad exakt betyder ett rökavgas? Det finns ett antal potentiella orsaker till att föroreningar kommer från din bils bakdel, och vår praktiska guide är här för att hjälpa dig att ta reda på vad som händer med din bil.

Diagnostisera ett rökigt bilavgas: vad du ska leta efter

Det första steget är att identifiera exakt när röken kommer ut ur din bils avgasrör. Om det bara visas när du accelererar kan det tyda på ett annat problem än om det bara dyker upp när bilen står stilla, eller är konstant när motorn går.

När du har räknat ut när röken uppstår måste du sedan försöka fastställa vilken typ av rök det är. Är det vitt, grått eller med en antydan av en blå nyans? Eller är den tjock och svart? Avdunstar det så fort det är i luften? Eller dröjer röken och kommer med en skarp lukt? Om det är svart rök, lämnar det då sot på vägen under avgasspetsen när bilen står stilla?

BMW X1 - avgassystem

De främsta orsakerna till rök från ett avgasrör kan variera beroende på din bil och dess skick. Om din bil är väl underhållen och servad regelbundet är det osannolikt att eventuella synliga utsläpp från dina avgaser är något som oroar, men det är väl värt att kontrollera ändå.

Det verkliga problemet är bilar som har blivit dåligt underhållna, eftersom rök från avgaserna kan vara ett tydligt tecken på försummelse. Detta kan vara en användbar ledtråd när du köper en begagnad bil, för om servicehistoriken är ofullständig kan ett rökavgas vara ett tecken på underliggande problem.

Röken du ser kan orsakas av olika saker, beroende på om din bil har en bensin- eller dieselmotor. Om du kör en hybrid kan du också se att ditt avgas släpper ut något som du kanske inte är beredd på.

Vi har separerat de olika typerna av rök du kommer att stöta på för att hjälpa dig att snabbt identifiera vilket problem som orsakar vilken rök. Vi har också angett om problemet kommer att behöva åtgärdas och om det är en kostsam reparation. Sammanfattningarna för varje typ av avgasrök finns direkt nedan men du kan scrolla ner på sidan för en fullständig förklaring…

Se även  Dörrar är en viktig del av säkerhetsstrukturen

Vad olika färger av avgasrök kan betyda

Vit rök från avgasröret: Detta kan vara ånga som orsakas av kondens i avgasröret eller ett allvarligare problem som orsakats av en kylvätskeläcka i motorn. För stora mängder vit rök kan tyda på fel på huvudpackningen.

Blå rök från avgasröret: Olja bränns. Det finns ett antal potentiella orsaker, där de svårare är slitna ventiltätningar, kolvringar eller turboladdare.

Grå rök från avgasröret: Detta kan vara överskottsolja, ett PCV-ventilfel eller ett läckage av transmissionsolja på automatiska bilar.

Svart rök från avgasröret: I en bensinbil tyder detta på att för mycket bränsle förbränns och kan vara ett tecken på problem med luftfilter eller bränsleinsprutare. I dieselbilar är det mer sannolikt att det byggs upp sot eller att dieselpartikelfiltret rengör sig själv. En längre körning – helst på en motorväg för att möjliggöra högre hastighet och varvtal – bör ge filtret en chans att rengöra sig själv, vilket löser problemet.

Vit rök från ett avgasrör

Den vanligaste formen av rök från ett avgasrör är faktiskt inte rök alls. När en kall motor startas börjar den snart bli varm, och en biprodukt av detta är vattenånga. Detta skapar kondens i avgassystemet, som sedan förvandlas till ånga när temperaturen stiger i motorn.

Avgasutsläpp

När en bil har värmts upp förångas snart denna ånga. Däremot kan problem uppstå om man bara använder en bil för korta resor, vilket gör att avgassystemet inte blir helt varmt ända fram till avgasspetsen. Om kondens bildas i systemet och inte försvinner, kan det korrodera insidan av avgasens nakna stål, vilket leder till rost som kan utvecklas till avgasläckor och blåser från systemet – där avgaser läcker ut. Detta kan leda till ett MOT-fel på grund av felaktiga avläsningar på utsläppstestet.

Eftersom hybridbilar (särskilt plug-ins) inte alltid tänder motorn direkt, kan detta försena dig från att se ånga komma från dina avgaser. Beroende på hur stor batteriräckvidd du kör på kan du se ånga från dina avgaser långt in på din resa. Men detta är återigen inget att oroa sig för, det är bara en fördröjd reaktion på samma uppvärmningsprocess som nämns ovan.

Om den vita röken som kommer från avgaserna är tjockare och inte slutar, är det fortfarande ånga, men också en indikator på ett allvarligare problem som kommer att orsakas av att din bils kylvätska läcker in i motorn. Detta kan orsakas av en trasig huvudpackning (tätningen mellan motorblocket och huvudet som sitter på toppen), vilket kan vara en dyr reparation, men inte lika dyrt som att behöva reparera ett sprucket motorblock eller cylinderhuvud.

Om läckan är liten, men inte kommer att försvinna, måste den repareras eftersom det bara gör saken värre om läckan lämnas. Det kan till och med resultera i motorhaveri, vilket kommer att bli en mycket dyr reparation. Detta kan innebära att man byter ut motorn helt, men om det är för dyrt att göra detta kommer bilen förmodligen att avskrivas.

Se även  Bilföroreningar: från produktion till bortskaffande, vilken påverkan har våra bilar på planeten?

Blå rök från ett avgasrör

Om du ser blå rök från din bils avgasrör, kommer det förmodligen att åtföljas av en brinnande lukt. Det betyder att det kommer olja in i systemet någonstans. Motorolja är utformad för att smörja rörliga delar, och den kommer inte in i bränslesystemet om en bil går som den ska.

Om din bil nyligen har servats – eller du har servat den själv – kan det vara så att för mycket olja har lagts tillbaka i systemet, och denna överskottsolja brinner av. Om röken slutar efter ett tag är det inga problem. En annan orsak kan vara att en del olja har spillts på avgasröret under påfyllningen, bara för att värmas upp och bränns av av de varma avgaserna medan du kör.

Om den blå röken händer i en bil som har kört en lång körsträcka, kan det betyda att ventiltätningarna eller kolvringar är slitna, vilket gör att olja kommer in i bränslesystemet runt cylindrarna eller ventilerna. Lösningen för detta är nya tätningar runtom, och som du kan förvänta dig är detta ett kostsamt jobb eftersom det innebär att ta isär motorn för att komma till dem.

Kontrollera motorolja - Nissan sponsrad

Brinnande olja innebär också att du använder mer olja än normalt, så det är värt att kontrollera oljestickan mer regelbundet för att se hur mycket oljeförlust som sker. Om det är mindre blir det lättare att fylla på med olja än att reparera, så länge oljeförlusten inte blir värre.

Om du ser blå rök från en turboladdad bil kan en annan orsak till det vara en utsliten turboladdare. Detta kommer att behöva byggas om eller bytas ut, vilket också är ett dyrt jobb.

Grå rök från ett avgasrör

Liksom blå rök kan grå rök vara ett tecken på att överskottsolja brinner någonstans i motorn, eller att en turbo behöver åtgärdas, men det finns andra orsaker. En kan vara en felaktig PCV-ventil. PCV står för Positive Crankcase Ventilation, och den här enheten är en av de mest grundläggande formerna av utsläppskontroll, eftersom den drar oförbränt bränsle tillbaka från den nedre delen av motorn till toppen.

Detta hjälper till att minska fordonsutsläppen, särskilt när motorn är kall, men med tiden kan den slitas ut. Rök orsakad av PCV-fel kommer att se allvarlig ut, men PCV-reparation är ett relativt enkelt jobb jämfört med några av de andra orsakerna på den här listan.

Om du kör en bil med automatisk växellåda kan en annan orsak till grå rök vara att transmissionsvätska dras in i motorn genom en läcka i systemet. Återigen, detta kan vara en kostsam reparation och kommer definitivt att behöva uppmärksamhet från ett garage.

Se även  Gör-det-själv tills kontrollampan hänger kvar

Svart rök från ett avgasrör

Liksom de andra typerna finns det också olika orsaker till svart rök, och en av de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till är om din bil är bensin- eller dieseldriven. I en bensinbil är svart rök ett tecken på att det förbränns för mycket bränsle. För att råda bot på detta bör du först kontrollera eller byta ut din bils luftfilter – detta bör vara lätt att hitta men kolla din instruktionsbok om du är osäker. Om det är bra, då är nästa steg att kontrollera om bränsleinsprutarna är igensatta och bränsletrycksregulatorn är ren, men det här är ett jobb som passar bättre för en professionell.

Tvillingtest - Audi A5 - TDI-märke

En orsak till svart rök i dieselbilar kan vara sotuppbyggnad från oförbränd diesel. Dieselpartikelfiltret (DPF) är utformat för att fånga upp sot från oförbränd diesel innan det pumpar ut ur bilens avgaser, men om du bara kör en dieselbil i låga hastigheter kan sotavlagringarna byggas upp med tiden, vilket kan leda till att en varningslampa som blinkar på instrumentbrädan.

För att råda bot på detta är det bästa sättet att få bränsle/luftblandningen att rinna snabbare genom bilen, genom att köra den snabbare. Hitta en närliggande motorväg eller motorväg och accelerera din dieselbil till 70 km/h snabbt, detta bör avlägsna sotet som kommer att visas som en boll av svart rök bakom bilen, och förmodligen lämnar sotavlagringar på vägen också.

Detta bör ta bort varningsskylten på instrumentbrädan och kan hjälpa din bil att kännas lite snabbare att reagera också. Om varningslampan blinkar upp regelbundet, kanske en dieselbil inte passar för den typ av körning du kör, och det kan vara värt att byta till en bensin- eller hybridmodell istället.

Om du tittar på en begagnad dieselbil som verkar pumpa ut svart rök vid vanlig körning, gå sedan under bilen för att se till att DPF fortfarande är en del av systemet. Vissa skrupelfria verkstäder har varit kända för att ta bort DPF från en besvärlig bil för att stoppa problem som uppstår, men detta kommer att få bilen att permanent pumpa ut dieselsot och kommer att innebära ett potentiellt MOT-fel i framtiden.

Vanliga frågor

Det finns olika potentiella orsaker till att bilavgaser ryker, vissa allvarligare än andra. I alla fall är överdriven rök inte något du bör ignorera. Få din bil besiktigad på en välrenommerad verkstad så snart som möjligt.

Om din bil fungerar korrekt bör du inte se särskilt mycket rök alls från avgasröret. I kallt väder ökar mängden synlig gas som kommer ut något på grund av att de heta gaserna träffar den kalla luften, men den bör försvinna snabbt.

Vill du hålla sådana här problem borta? Ta en titt på vår lista över de mest pålitliga bilarna att köpa

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button