Nyheter

2024 Volvo XC40 Recharge, C40 Recharge show less can be more

Det är lätt att missa det viktigaste med de fräscha 2024 XC40 Recharge och C40 Recharge.

Dessa modeller, som jag körde förra veckan nära Volvos huvudkontor i Göteborg, gör bakhjulen till de primära drivhjulen för första gången i en Volvo på decennier. Ändå ser de inte mycket annorlunda ut än deras motsvarigheter från 2023.

Liksom svenskar själva, som kan vara underskattade när det gäller prestationer, visar dessa modeller inte det som är nytt på ytan eller annonserar om storleken på vinsterna. Men de når några viktiga steg på vägen mot att skala upp elbilar för varumärket. Med precis tillräckligt med kulturellt sammanhang höll jag tillbaka leendet när ingenjörer påpekade för Biltips Reports vid en nyligen förhandsvisning att fordonen egentligen inte hade förändrats så mycket: nya motorer, några mindre ändringar av batteripaketet och en omjustering av suspension.

2024 Volvo XC40 Ladda enmotors drivlina

Översättning: det är lite av en ingenjörsprestation – och kanske först i branschen – med tanke på att CMA-plattformen dessa modeller bygger på gynnsam framhjulsdrift. Men de har inga nya märken eller någon av de mycket olika klädseln, beklädnaden eller förskjutna hjul som andra märken skulle frestas att använda för att signalera skiftet. Nya 19-tums lättmetallfälgar, ett par nya färger och några skillnader i kabintrim summerar alla andra skillnader för 2024 som en lista med funktioner sannolikt kommer att ge bort.

Förändringarna handlar inte om att synas. De är helt enkelt för att skapa bättre körande elbilar. Med tanke på den centrala placeringen av elbilarnas stora batteripaket och deras jämnare viktfördelning, kombinerat med framsteg inom dragkraft och stabilitetskontroll, ser Volvo att bakhjulsdrift är överlägset i elbilar jämfört med framhjulsdrift. Den har bestämt sig och väntar inte på nästa stora modellbyte för att leverera den.

Efter att ha kört både enkel- och dubbelmotorversionerna av dessa modeller är jag övertygad om att de flesta shoppare kommer att hitta den bakdrivna versionen helt rätt – om inte bättre. Det skulle vara min egen preferens framför dubbelmotorversionen.

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

XC40 Recharge och C40 Recharge räckvidd och effektivitet

Det som hjälper dessa serier att bli mer vettiga från början är de avgörande siffrorna som shoppare kommer att överväga: en driving range som nu EPA uppskattas till upp till 297 miles för C40 Recharge och 293 miles för XC40 Recharge. Det är för de enmotoriga bakhjulsdrivna versionerna. Dubbelmotoriga fyrhjulsdrivna versioner går nu 257 miles respektive 254 miles för de två modellerna, en vinst på 31 miles för varje.

Se även  2024 Kia ​​EV9 spionbilder och video: Robust elektrisk SUV upptäckt

Denna ökning på 14 % i räckvidd kommer utan någon förändring av 78-kWh (brutto) batteripaketet – även om versioner med en motor nästan når 300 miles, delvis tack vare några mer användbara kwh i deras nya 82-kwh-paket (78 kwh användbara , kontra 75 kwh).

Med en medförare tillryggalade jag cirka 160 mil på svenska vägar, nästan lika fördelat mellan en dubbelmotorig C40 Recharge och en bakdriven XC40 Recharge. Vi hade i genomsnitt 3,4 miles per kwh med tvåmotors drivlina, sedan nästan 3,9 miles per kwh i versionen med en motor. Det var dock inte en jämförelse mellan äpplen och äpplen, eftersom den senare delen av rutten som täcktes i den bakre versionen inkluderade långsammare vägar och mer trafik, vilket annars sannolikt skulle ha förbättrat effektiviteten. I båda fallen indikerade det att båda versionerna sannolikt nu kan återvända mer än 250 miles på en laddning i pigg (om än inte höghastighets) körning.

Den större effektiviteten och räckvidden beror inte heller på att den är bakhjulsdriven, betonar Volvo, utan från den kraftfulla utvecklingen av elektrisk framdrivning som den har byggt internt. Dessa förnyade modeller representerar början på det.

Volvo elmotor i C40 och XC40 Recharge

Volvo elmotor i C40 och XC40 Recharge

Volvo går sin egen väg med EV-motorer

En ny 255-hk permanentmagnetmotor (PSM) baktill – designad och konstruerad av Volvo i Sverige och byggd i Sverige för USA och Europa – är drivlinans stjärna. Medan Volvo använde två identiska permanentmagnetmotorer från en leverantör i den utgående 2023 och tidigare versionerna av dessa fordon, har den nu gått över till en 147-hk asynkronmotor (induktion) för framhjulen i modeller med dubbla motorer. Volvo går också över till sina egna hårdvaru- och mjukvarukontroller för motorsystemet, oavsett om det är en- eller dubbelmotor.

Enkelmotormodeller ger 248 hk och 310 lb-ft vridmoment, och sammantaget ger versioner med dubbla motorer en kombinerad 402 hk (samma som 2023-modellen) men producerar ett högre vridmoment på 494 lb-ft jämfört med sina föregångares 487 lb-ft. Eftersom induktionsmotorn inte kräver någon laddning bara för att snurra med, gör konfigurationen att modeller med dubbla motorer kan köras som bakhjulsdrivna fordon den stora majoriteten av tiden, och använder den främre enheten endast när den behövs för all-out prestanda eller dragkraft vid framhjulen.

Se även  Mick Schumacher går med i Mercedes F1-teamet som testförare

Motorvalet kan spara betydande pengar för Volvo eftersom det skalar upp sina elbilar och arbetar mot en helt elektrisk serie till 2030. Hylla PSM-motorer från leverantörer kan vara mycket dyra, och när en inte är särskilt effektiv är det en dubbel sting.

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

I acceleration känns den nya modellen inte mycket annorlunda. Volvo hävdar samma 0-60 mph-tid på 4,5 sekunder i dubbelmotorform, medan versioner med en motor klockar in på 6,9 sekunder. Båda motorerna förblir växlade ganska högt, på 8.57:1, så det finns en viss tonvikt på högre hastigheter som passerar över ren off-the-line oomph. Enkelt uttryckt kommer du inte att missa den extra kraften från dubbelmotorn om du inte kör den.

Volvo Recharge batteripaket detaljer

82-kWh-paketet ser praktiskt taget identiskt ut med 78-kwh-paketet på utsidan, men det är en annan sak inuti. Paketet på 78 kwh använder 27 moduler, var och en med fyra grupper om tre LG-påsceller anslutna parallellt. I 82-kwh-paketet utgör bara fyra mycket större CATL-prismatiska celler varje modul, med en tredjedel så många totalt celler för paketet. Allt sagt, CATL-cellerna ger också små vinster i energitäthet, medan deras kylning är lite mer okomplicerad, enligt Klas Olsson, chefen för dessa modellers batterisystemdesign, som summerade det nya paketet som ”olika men inte så annorlunda .”

Volvo antydde visserligen att alla versioner kommer att få 82-kwh-paketet så småningom, men det sa att under åtminstone det första hela året kommer dubbelmotorversionerna att behålla 78-kwh-paketet som en fråga om produktionskapacitet.

Volvo batteripaket och chassi - C40 och XC40 Ladda

Volvo batteripaket och chassi – C40 och XC40 Ladda

På grund av skillnaden i batteripaketet snabbladdar versioner med en motor lite snabbare. De får från 10-80 % på bara 28 minuter och når en topp på 200 kw, medan versioner med dubbla motorer gör det på 34 minuter och når en topp på 150 kw.

Volvo ville verkligen att journalister vid provkörningen skulle njuta av körläget med en pedal och den fasta styrinställningen, men jag gillade upplevelsen bättre när båda var avstängda. Styrningen känns bara mer konsekvent i sin mer förstärkta form, även om en medelnivå av regenerativ bromsning skulle vara en bättre upplevelse för alla.

XC40 och C40 Ladda upp körning och hantering

Den bakhjulsdrivna layouten och andra uppdateringar hjälper dessa 2024-modeller att bära sig på vägen med lite mer sofistikering. Att byta upp den bakre motorn krävde en ny bakre hjälpram, vilket gav ingenjörer möjlighet att justera fjädringen. Utgående versioner av dessa Recharge-modeller kan åka på den skakiga sidan, men den har nu blivit lite lyxigare utan att förlora atleticism – och den enmotoriga versionen styr och hanterar lite mer prydligt. På en rutt som tog oss genom en serie kurviga bakvägar, mestadels i hastigheter på 30-55 mph, var de nya modellerna både lite mer förlåtande och mer naturliga i snabba övergångar och mindre benägna att bära små stötar och grova ytor in i kabinen . Som tidigare är de anmärkningsvärt täta från vindbrus.

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

Kabinen imponerar som diskret till en början, men den imponerar i texturerna, detaljerna och sittkomforten och stödet. Volvo fick det rätt från början, så det är goda nyheter att ingenting förändrats. Som i de flesta andra nya modeller från Volvo är det också lätt att hitta en bekväm körställning (och baksäteskomfort) för ett brett utbud av kroppshöjder och storlekar. Även om mittkonsolens layout drar ner utrymmet en del jämfört med konkurrenterna, vid 6-fots-6 tyckte jag att det var lätt att komma in och ut och vara bekväm i både C40 Recharge och XC40 Recharge. Den coupéliknande C40 erbjuder dock inte alls lika mycket lastflexibilitet, och dess design charmar inte från alla vinklar på samma sätt.

Priserna kommer ännu inte eftersom dessa modeller kommer senare under året. 2023 XC40 Recharge-modellerna börjar på $54,645 respektive $56,395; leta efter 2024 enmotorsversioner för att landa närmare $50 000-strecket.

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

Med den väntande ankomsten av den stora elektriska SUV:n EX90 i början av nästa år, och nu en EX30 liten SUV på väg också, visar dessa fräscha 40-seriemodeller att Volvo har sina prioriteringar i schack – med mer räckvidd, mer effektivitet och snabbare laddning . Och som du inte kommer att missa.


Volvo tillhandahöll resor och logi för att ge dig denna förstahandsrecension.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button