Nyheter

2023 Ford Escape Hybrid blir sportig ST-Line, det gör inte PHEV

Ford har tillkännagett en uppfräschad och förnyad Escape-serie 2023 som har plug-in-hybrid- och hybridmodeller, med de senare bland de versioner som kan fås i en sportigare ST-Line-form.

Som biltillverkaren placerar den är flytten en naturlig förlängning av vad den började med introduktionen av Bronco Sport för 2021 – när den effektivt delade upp Escapes storlek i två olika fordon och formfaktorer. Bli lite sportigare och mer stadskunnig, och Escape är fortfarande den enda, men sväng till den boxiga sidan, med mer tydliga inslag av robust helgkläder, och du hamnar på Bronco Sport.

Bland kompakta stadsjeepar är Honda CR-V och Toyota RAV4 elefanterna i rummet. Men som Ford med rätta påpekar, om du lägger till försäljningen av dess två modeller tillsammans, spränger du förbi båda dessa andra försäljningsmästare. Och det är innan ens noterar 40 mpg Maverick hybrid pickup.

2023 Ford Escape ST-Line

Ford positionerar fortfarande sina hybridversioner av Escape som en exklusiv drivlina men inte nödvändigtvis den bästa. Det förnyade sortimentet innehåller modellerna Base, Active, Platinum och Plug-In Hybrid, med den nya Active-nivån som ersätter de tidigare SE och SEL. Base och Active kommer med en 181-hk, 1,5-liters turbo-3 och framhjulsdrift, medan toppen Platinum kan fås antingen som en hybrid eller med en 250-hk, 2,0-liters turbo-4 – båda med alla -hjulsdrift.

Hybridens drivlina överförs, med en 2,5-liters Atkinson-cykel inline-4 och dragmotor, styrd via ett planetariskt drivsystem, vilket ger 200 hk kombinerat och kopplat antingen bara till framhjulen eller, mekaniskt, levererar fyrhjulsdrift . För 2022 uppnådde Escape Hybrid-modeller 40 mpg kombinerat med AWD och 41 mpg kombinerat med framhjulsdrift.

Se även  2023 Ford Super Duty Tremor blir smartare, passar större skor

Escape Plug-In Hybrid är en fristående modell i sortimentet och erbjuds endast med framhjulsdrift. Den har en version av samma system, men med ett 14,4 kwh batteripaket som kan laddas upp på bara 3,5 timmar på 240 volt eller mindre än 11 ​​timmar på 120 volt. Då kan den gå 37 mil på plug-in elkraft och ger 210 hk kombinerat (något mindre än de 221 hk Ford citerar för 2022 års version).

2023 Ford Escape Plug-in Hybrid

2023 Ford Escape Plug-in Hybrid

Ford stoltserar med att mellan lägena Auto EV, EV Now, EV Later och EV Charge kan ägare välja vilken som bäst uppfyller deras behov; som vi har noterat i vår recension av Escape Plug-In Hybrid, låser EV Now inte alltid bensinmotorn när den är fulladdad.

Precis under Platinum finns en ny sportig ST-Line-modell som kan fås i allt utom plug-in hybridform och i Select- och Elite-paket. Sammantaget kommer ST-Line att utgöra 50 % av Escape-sortimentet.

ST-Line är i första hand ett sportigt uppgraderingspaket med ett svart nätgaller, en bakre glidplatta och en enkelvingad bakspoiler, plus röda sömmar och sätesklädsel, ett mittarmstöd och mer inuti. Efter att ha sett detta personligen, uppnår den det, med den mörklagda looken som smyger sig närmare hot hatches än stadsjeepar. I faktiska prestanda kan dess fastare dämpning av fjädring, ratt med platt botten och 18-tumshjul hjälpa till att förmedla en antydan om prestandautseendet. Elitversioner uppgraderar också till 19-tums lackerade legeringar.

2023 Ford Escape ST-Line

2023 Ford Escape ST-Line

Alla versioner av Escape inkluderar nu LED-reflektorstrålkastare, uppgraderad belysning och ett skjutbart baksäte som justeras sex tum framåt och bakåt för att hjälpa till att jonglera med utrymmet mellan last, barnstolar och andra passagerare.

Se även  2023 Jeep Wrangler Rubicon 4xe bär plug-in hybrid offroad krona

Escape får Fords Sync 4 infotainmentsystem, som lägger till tillgänglig molnansluten navigering och förbättrade röstkommandon plus standard trådlös Apple CarPlay och Android Auto-anslutning. Toppversionerna får en 13,2-tums pekskärm i mitten och 12,3-tums digital instrumentpanel, och alla versioner i sortimentet kommer att få trådlös mjukvaruuppdatering för en rad fordonssystem.

Escape lägger till säkerhetsfunktioner som hjälper till att undvika mötande fordon i korsningar och i döda vinklar. Den förstärkta säkerhetssatsen lägger till tillgänglig adaptiv farthållare, bromsning av tvärtrafik bak och en undvikande styrfunktion. Andra tillgängliga funktioner inkluderar bakre parkeringssensorer och surround-kamerasystem och en laddningsplatta för trådlös enhet.

2023 Ford Escape ST-Line

2023 Ford Escape ST-Line

Om det finns en överraskning här är det att Ford inte förväntar sig att den rekonstituerade Escape kommer att säljas i mycket högre antal än tidigare som en hybrid; den ser cirka 15 % hybrider och 7 % plug-in hybrider i hela Escape-mixen. Det sa att Escape Hybrid och PHEV-modeller säljs till en helt annan typ av köpare än Mustang Mach-E, så det är inte att skylla på vad de i branschen kallar kannibalisering.

Fler hybrider är på väg, har Ford antytt, men de är inte här riktigt än. Toyota har redan sålt nästan 50 % av sin RAV4 crossover i hybrid- eller RAV4 Prime PHEV-form, och Honda siktar på att sälja hälften av sina omdesignade 2023 CR-V-modeller i CR-V Hybrid-form.

Ford säger att det reviderade Escape-sortimentet kommer att nå återförsäljare i början av 2023.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button