Nyheter

F-150 Lightning-skatteavdraget kommer att förbli $7 500 efter den 18 april, säger Ford

Ford bekräftade på onsdagen att den elektriska pickupen F-150 Lightning och plug-in-hybrid-SUV Lincoln Aviator Grand Touring kommer att vara berättigade till hela federala skatteavdraget på 7 500 USD framöver, medan alla dess andra nuvarande elbilar och laddhybrider kommer att vara berättigade till mindre belopp.

Efter utgivningen av vägledning från det amerikanska finansdepartementet om nya skattekreditregler, är Ford bland de första biltillverkarna att verifiera och offentliggöra vilka fordon som klarar av strikta krav på batteriråmaterial. Dessa krav kommer att se skattelättnader för många elbilar – inklusive några som är amerikansktillverkade – sjunka från och med den 18 april.

2023 Lincoln Aviator

I ett pressmeddelande sa Ford att både F-150 Lightning och Aviator Grand Touring fortfarande kommer att kvalificera sig för en kredit på $7 500 efter den 18 april (som tidigare kan plug-in hybrider kvalificera sig för samma kredit som elbilar om deras batteripaket är tillräckligt stora ). Ford Mustang Mach-E och E-Transit EVs, liksom Ford Escape Plug-In Hybrid och Lincoln Corsair Grand Touring, kommer enligt Ford att kvalificera sig för en federal skattelättnad på $3 750 efter den 18 april.

Kunder som tar emot en Ford EV före den 18 april kommer att kvalificera sig för ett skatteavdrag på $7 500, sa biltillverkaren. För dem som tar emot leverans efter det datumet, noterade biltillverkaren att kommersiella kunder fortfarande kan få en kredit på upp till $7 500 för någon av dess elbilar eller plug-in hybrider. Oavsett om det är enskilda konsumenter eller kommersiella köpare, kommer skatteavdraget hjälpa till att kompensera en del av den senaste Lightning-prishöjningen, som höjde baspriset för den flottorienterade Lightning Pro-modellen till över $60 000.

Den globala leveranskedjan innebär att andra Ford-fordon inte får samma kredit som Lightning. Ford, till exempel, hämtar sina Mach-E-battericeller från Polen, medan fordonet kvalificerar sig för amerikansk montering eftersom det är tillverkat i Mexiko.

Denna komplexitet har gjort det svårt att få ut det mesta av skattelättslagstiftningen, och det kan hämma elbils överkomliga priser. Vissa har hävdat att en begränsning av storleken på elbilsbatterier i policyn också skulle ha en positiv effekt, men det gör det inte. Det hjälper inte heller på kort sikt batteriprishöjningen som drivs av råvaror.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button