Feature

Zero Lag: MCRacing Twin-Charged Lancer Evo V

Om du återvänder till min händelsebevakning från The Elite Showcase och Bandung JDM Fest i Indonesien tidigare i år, kommer du ihåg att jag blev imponerad av kvaliteten på de modifierade och anpassade bilarna som visades. Den här skärgårdsstaten i Sydostasien har en blomstrande scen, och det återspeglades helt i vad jag såg på utställningsgolven. Av alla fantastiska byggnader som visades upp vid dessa två evenemang var det dock en bil som deltog som verkligen stod ut över alla andra – och inte bara på grund av sin färg.

Ok, så den ljusgröna lacken kan ha initialt fångade mitt öga, men det tog bara en bråkdel av en sekund att titta in i motorrummet för att veta att jag behövde fotografera denna väldigt coola Mitsubishi Lancer Evolution V GSR.

Evo är ett verk av Andre Pratama från MCRacing i Jakarta. Även om det tekniskt sett inte är en MCR-demobil (den ägs och beställdes av en av Andres goda vänner), kan den lika gärna vara som den lever i butiken på heltid. Den har till och med ett namn: MCR-Grön.

Andre är inte främmande för Evos. Han är välkänd i indonesiska trimkretsar för sitt arbete med Mitsubishis rallyfostrade prestandasedan, och MCR-logotypen finns på ett antal höghästkraftiga Lancers, de flesta byggda för lokala kvartmiledragracing. Även om den gröna maskinen inte har ont om kraft – Andre säger att det nu bor 600 ponnyer i motorrummet – är det här en gatubil rakt igenom.

ARD_8693

Innan vi kommer till bukten och tittar närmare på den definierande aspekten av MCR-Grön, låt oss ta en titt på andra ställen runt bilen, börja med den enkla men mycket effektiva lagerexteriören. Tja, lager Evo V kaross åtminstone.

Se även  Dodge Demon Vs. Shelby GT500: Vilken är bättre?
ARD_9173
ARD_9166

Mitsubishi välsignade femte generationens Lancer Evolution med muskulösa linjer direkt ur lådan, så Andre och bilens ägare såg inget behov av att omarbeta dem. Färgen är dock en annan historia. Den limegröna är en anpassad touch som fungerar mycket bättre än vad den verkar göra.

ARD_9308

Och så finns det hjulen – perfekt monterade OG-bronsanodiserade Volk Racing TE37 från RAYS, som mäter 17×9-tum +22 i alla fyra hörnen och insvepta i Yokohama Advan Neova-däck. Finns det ens en bättre kombination?!

ARD_9253
ARD_9296

Jag är en sugen på rena, minimalistiska interiörer och MCR-Grön’Hytten är så fin att den nästan ser ut som någon slags ”trim för att prova” fabriksspecifikation. Skräddarsydda omklädda Recaro SR7-säten med gröna inlägg, en anpassad växelback och Nardi Classic-ratt med gröna sömmar är huvudfunktionerna, men inbitna Mitsubishi-entusiaster kommer säkert att uppskatta det helt nya Ralliart-instrumentet. Andre kunde dock inte lämna det i lager; dess varvräknaryta har ersatts med en Ralliart CJ4A Mirage MIVEC-kluster-ekvivalent som läser till 10 000 rpm.

ARD_9176

Det för oss på ett bra sätt till motorn, som även om den inte riktigt varvar till femsiffriga varvtal slår de höga fyrorna, samtidigt som den gör gott om kraft från andra änden av mätaren. Det gör den med dubbelladdning.

ARD_9403

Evo V:s 2.0L 4G63-motor är fabriksturboladdad, och i lagerspecifikation ger den en JDM-reglerad 280 hk – eller däromkring. Genom att byta ut den ursprungliga TD05-turbon mot en stor Precision 7685 (GT42-stil) och öka boosten, MCR-Grön’s motor gör mer än dubbelt så mycket kraft på pumpgas. Du kan förvänta dig en viss fördröjning med den här typen av installation, men Norris Designs V3 Bolt On Supercharger Kit eliminerar det helt.

Se även  En Rally Replika Ford Escort I Japan
ARD_9188

När Andre beställde kitet från Norris i Storbritannien visste han inte riktigt vad han gav sig in på. Det finns inte så många tvåladdade Evos runt omkring, och det var definitivt en första för Indonesien. Som förberedelse för installationen byggdes motorn om och ökades till 2,1L genom en strokervev, CP-smidda kolvar och BC Racing H-balksstänger. Ovanpå behandlades DOHC 16V cylinderhuvudet med GSC Power Division billetkamaxlar, ventiler, fjädrar och titanhållare.

Turbon sitter på ett anpassat MCR-avgasgrenrör och är försett med MCR-laddningsrör med hjälp av AdelWiggins-klämmor. Det finns en HKS frontmonterad intercooler i mixen, plus en Bosch Motorsport drive-by-wire gasspjäll, anpassat MCR-avgassystem i rostfritt stål och AEM Infinity-motorstyrning – Andres favorit.

ARD_9185

Det som är väldigt coolt med den här dubbla laddaren är hur den fungerar. Till skillnad från andra kit som körs i en sammansatt konfiguration tillåter uppgraderingen av Norris Designs den Eaton-baserade kompressorn att köra vid lägre varvtal innan den kringgår fläkten via en fjärilsventil så att turboladdaren kan ta över.

ARD_9184

Från tomgång till 5 500 rpm är ventilen stängd, så kompressorn gör allt arbete men turbon rullar fortfarande. Efter 5 500 rpm öppnas ventilen så att turboladdaren kommer in i motorn medan en magnetisk strömbrytare på kompressorn kopplar ur dess remskiva. Resultatet är inte bara ett linjärt effektband hela vägen upp till 9 000 rpm, utan en motor som låter helt enkelt otrolig.

Att få 600 hk till hjulen är en Lancer Evolution RS 5-växlad växellåda med nära förhållande med en Kansai Service-slutväxel och en OS Giken-trippel-plattkoppling, plus RS-differentialer med Cusco LSD.

ARD_9124

Förbättring av hanteringen är Tein 2-vägs justerbara coilovers med Swift-fjädrar och en Brembo Evo X-frambromsuppgradering med 355 mm skivor, 4-pots bromsok och Endless pads. Alla fjädringsbussningar har bytts mot nya polyuretanekvivalenter.

Se även  Madlane 993 Turbo GT2 Mash-Up
ARD_7746
ARD_8134

Från början till slut lade Andre en enorm ansträngning på MCR-Grön, och resultatet är en fantastisk Evo V gatubil med alla bekvämligheter (luftkonditionering – absolut måste för Indonesiens tropiska klimat – och servostyrningen fortfarande närvarande), och all prestanda för lokala vägar du kan begära. Jag har inget annat än stor respekt.

Rick Muda
Instagram: ardskellig

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button