Nyheter

VW utvecklar trådlös laddning av elbilar, visar räckviddshöjande materialforskning

Volkswagen bekräftade på tisdagen att man arbetar med trådlös elbilsladdning i sin egen patenterade spole och laddningsplattadesign med kiselkarbidmaterial, delvis inriktat på daglig garageanvändning.

Projektet går dock långt utöver det – till laddningshastigheter som för närvarande är på den snabba sidan av DC-snabbladdningsområdet.

Enligt Volkswagen var deras ursprungliga försök i form av en tidig 6,6-kw prototyp, som skulle prestera med laddningshastigheter jämförbara med hemmanivå 2 (240-volt) system. Men i tidiga försök i samband med en kiselkarbidväxelriktare har systemet presterat upp till 120 kw med en prototypenhet. VW har ett framtida mål att höja systemet till 300 kw.

Mahle trådlös laddning

Hittills har kommersialiseringen av trådlös laddning mestadels riktat sig mot hemmabruk. Det finns bara ett fåtal högeffektsystem som används eller utvecklas, och de flesta av dem är inriktade på användning på större kommersiella fordon. Ett undantag är ett trådlöst laddtaxitest i Norge från Momentum Dynamics (InductEV).

Den amerikanska utvecklingen av detta Volkswagen-system görs på VW:s Knoxville Innovation Hub, i samarbete med Oak Ridge National Lab (ORNL) och University of Tennessee (UT). Den drar fördel av de två akademiska institutionernas expertis med högeffekts trådlös laddning respektive effektelektronikoptimering.

Utöver den framtida handsfree-laddningstekniken för sina fordon, skröt VW att materialarbete som görs i samband med UT kan hjälpa till att öka räckvidden för framtida elbilar. VW föreslår att det kanske kan skapa en ram för EV-batteripaket som minskar vikten med 60 %, med användning av en 3D-printad hartsbaserad struktur. Materialet kan erbjuda hållbarhet och energiupptagning utöver stål, enligt VW.

VW trådlös laddningsteknik

VW trådlös laddningsteknik

VW visade också på möjligheten att använda pappersbaserade produkter (varmpressad cellulosafiberarmerad termoplast) för att ersätta plast i vissa fordonsområden. Vidare avslöjade det USA-baserad forskning med lättviktsmaterial som kan användas i ”pickupsängar och robusta komponenter” för framtida produkter. I en process som kallas ”dimensionering” arbetar den med att optimera fiber-matris-gränssnittet i processer för arkformningsmassa (SMC) för bättre hållbarhet. Det startade det projektet genom att producera en lätt version av en VW Atlas baklucka som sparade 13 pund (35%) jämfört med metall.

Denna typ av dedikerad designstrategi för viktbesparingar är kopplad till den AI-baserade generativa designmetoden som VW har sysslat med i USA-baserade koncept och forskning på senare tid – inklusive dess Type 20 Microbus Concept som företagets amerikanska arm utvecklades samtidigt som ID.Buzz elektrisk skåpbil höll på att ta form i Tyskland.

Precis som många av dessa avancerade material börjar med premiumfordon och superbilar, förvänta dig inte nödvändigtvis att någon av denna teknik – trådlös laddning ingår – kommer att debutera i VW:s mest prisvärda elbilar. Men VW nämnde att dessa amerikanska forskare arbetar med alla Volkswagen Group-märken, inklusive Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche och VW, och särskilt den trådlösa laddningen kan visa sig vara en bra passform för en EV med tillräckligt med stoppning inbyggd i prislappen någon gång snart.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button