Luxury car

VW Group SSP EV-plattform beräknas 2026 med 12 minuters laddning

Volkswagen Group höll en investerarpresentation förra veckan där den gav en uppdatering om planerna för en mycket modulär elfordonsplattform känd som Scalable Systems Platform (SSP) som så småningom kommer att stödja de flesta fordon i biltillverkarens varumärkesportfölj.

SSP-plattformen tillkännagavs först 2021 av tidigare VW Group-chefen Herbert Diess, som vid den tiden sa att plattformen skulle debutera 2026 i en kompakt modell från Volkswagen-märket, med kodnamnet Project Trinity. Den nuvarande VW Group-chefen Oliver Blume försenade dock plattformens introduktion i väntan på en översyn av alla större projekt, som han initierade efter att ha ersatt Diess 2022.

Under den senaste investerarpresentationen sa VW Group att SSP-plattformen är tillbaka på rätt spår för en introduktion 2026 – och med förbättrad prestanda. Biltillverkaren sa dock inte i vilket fordon den kommer att debutera.

Enligt VW Groups presentation kommer SSP-plattformen att stödja uteffekter från 160 hk till mer än 1 740 hk. Den kommer också att erbjuda automatiserad förarassistansteknik rankad på nivå 4 på SAE-skalan för självkörande förmåga, sa biltillverkaren. Nivå 4 innebär att ett fordon kan hantera sig själv utan förarens inblandning under längre perioder.

Oliver Blume

Oliver Blume

SSP-plattformen kommer också att använda många fler standardiserade delar jämfört med nuvarande plattformar som används av biltillverkaren, inklusive batteriet, som kommer att ha en gemensam cell och kräver endast 12 minuter för en laddning från 10-80 % när man använder en DC-snabbladdare. De gemensamma cellerna kommer att användas i ungefär 80 % av VW Groups fordon och kommer i första hand att levereras av VW Groups eget batteriföretag kallat PowerCo, som grundades 2022.

Användningen av standardiserade delar innebär att VW Group kommer att kunna sänka tillverkningskostnaderna för sina elbilar till den grad att de flesta SSP-baserade elbilar kommer att ha liknande marginaler som jämförbara gasdrivna fordon. Enligt biltillverkaren bör investeringar och utvecklingskostnader för fordon baserade på SSP-plattformen vara cirka 30 % lägre än jämförbara fordon baserade på VW Groups nuvarande MEB-plattform designad för vanliga elbilar.

Se även  Hyundai utfärdar slutförsäljning och återkallelse för fordon med 8-växlad DCT

Vissa varumärken kommer också att få ansvar för att utveckla olika versioner av SSP för att påskynda utvecklingen. VW-märket kommer att ansvara för versioner som ligger till grund för minibilar och andra små modeller. Audi kommer att utveckla versioner för de kompakta och medelstora segmenten och Porsche kommer att utveckla versioner för stora segment. Åtminstone en version som utvecklas av Porsche, kallad SSP Sport, kommer att ligga till grund för en ny treradig SUV som Porsche planerar att lansera runt 2027. Porsche kommer också att ha sina egna EV-plattformar för sportmodeller som den elektriska 718 som kommer runt 2025 och en potentiella elektriska hyperbilar under andra halvan av decenniet.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button