Reviews

Volkswagen upp! recension 2023 | Auto Express

Volkswagen upp! är mer sofistikerad än storleken och utseendet antyder. Den är bekväm, känns stabil på vägen och är trevlig att köra. Den är designad för att fungera i stan, men den är inte överväldigad av eller underdriven för en och annan motorvägstur, även om den långa växeln gör det svårt.

Den nu avvecklade upp! GTI och helelektrisk e-up! visade också upp up!:s enorma bredd av talanger. Men även med dem borta, och efter att ha varit till försäljning i mer än ett decennium, fortsätter den dinky VW att vara en av de bästa stadsbilarna du kan köpa, även om det är långt ifrån den mest avancerade modellen vi någonsin har testat.

Om Volkswagen up!

Volkswagen introducerade sin lilla up! stadsbil 2011, och den har varit en av de allra bästa i sin klass sedan dess. Det förblir sant idag om du vill ha en bensindriven stadsbil, även om den helt eldrivna Fiat 500 vann vår utmärkelse Årets stadsbil två gånger nu tack vare sin blandning av stil, teknik och allround-attraktion. Men att vara klassens riktmärke så länge det var är fortfarande en ganska imponerande prestation.

Ändringar som VW gjort till uppåt! redan 2016 skapade en elegantare och mer anpassningsbar bil, och inkluderade en byte till ett smartphone-sat-nav-system i hopp om att tilltala yngre köpare. Upp! förblir lika raffinerad och praktisk som alltid, men vi fann att uppdateringarna av växellådan resulterade i något trög prestanda utan några verkliga effektivitetsvinster. Det var också en besvikelse när VW släppte Autonomous Emergency Braking från uppåt! Specifikationsblad 2019, vilket fick den att sjunka från fem till trestjärnigt Euro NCAP krocksäkerhetsbetyg.

Se även  Ny Ferrari Daytona SP3 2022 recension

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover
Begagnade bilprov

Ändå har den minsta VW under årens lopp sett en lista av rivaler som tidigare inkluderade den tredelade attacken av Citroen C1, Peugeot 108 och Toyota Aygo joint venture-partners, såväl som up!s nästan identiska syster. bilar: Skoda Citigo och SEAT Mii. Men tiderna har förändrats och alla dessa fem bilar har blivit avslagna vid denna tidpunkt.

Idag är up!s nyckelrivaler de imponerande Kia Picanto och Hyundai i10, plus den tidigare generationens Fiat 500 som fortfarande säljs med en hybriddrivlina medan den nya generationen endast är elektrisk. Aygos SUV-inspirerade ersättare, Aygo X, är en annan konkurrent i stadsbilsklassen. Andra sätt att spendera en liknande summa pengar inkluderar Dacia Sandero och Citroen C3 superminis och Suzuki Ignis SUV.

Som vi nämnde, upp! line-upen har krympt de senaste åren med den sportiga up! GTI och helelektrisk e-up! finns inte längre att beställa. Du kan fortfarande beställa en tredörrars upp! men endast i basen, medan femdörrarsmodellen erbjuds i ett urval av up!, Black Edition, Beats och R-Line specifikationer. I skrivande stund börjar priserna från nära 15 000 pund, så det är fortfarande en av de billigaste bilarna som säljs i Storbritannien.

Basmodellen kommer med 15-tums lättmetallfälgar, en fem-tums displayskärm, en smartphonevagga och manuell luftkonditionering. Black Edition-bilar får 16-tums lättmetallfälgar, unik instrumentdesign och tonat bakglas, Beats-trim lägger till ett 300W ljudsystem med sex högtalare, olika hjul och karossdekaler, medan R-Line har sänkt sportfjädring, dimljus, uppvärmda säten och elektriska speglar.

Den enda motorn som finns tillgänglig i up! vid det här laget är en 1,0-liters 3-cylindrig bensinmotor som producerar 64 hk som är ihopkopplad med en femväxlad manuell växellåda.

För en alternativ recension av Volkswagen up!, besök vår systersajt carbuyer.co.uk…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button