Reviews

Volkswagen T-Roc recension 2023 | Auto Express

Volkswagen T-Roc var en relativt senkomling till segmentet för kompakta SUV, men SUV i golfstorlek är en stark utmanare i den hett omtävlade klassen, samtidigt som den är en försäljningssuccé för VW. T-Roc inledde en ny nivå av designkänsla för varumärket, med en söt, kompakt form och massor av anpassningsmöjligheter. Det bästa av allt är att det är fantastiskt att köra med pigga motorer och ett chassi som blandar kontroll och nöje med en lagom grad av komfort.

Inuti finns det mer utrymme för passagerare och bagage än i en Golf (tack vare den ökade höjden), plus massor av högteknologiska anslutningsmöjligheter, autonom körning och säkerhetskit tillgängligt. Vår tidigare bugbear med T-Rocs interiörkvalitet har åtgärdats något med en ansiktslyftning i mitten av livet 2022, även om det var välbehövligt med tanke på listpriserna, som är nära premium.

Om Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc kom 2017 som en SUV-liknande spin-off från den bästsäljande VW Golf. Liksom många crossover-fordon är T-Roc välsignad med chunky designsignaler i terrängstil, men verkligheten är att den är konfigurerad för att vara lätt att köra på asfalt, för att vara praktisk och prisvärd och inte se ut som en tråkig gammal. familjekombi.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Långtidstester
Vägprover
Begagnade bilprov

Liksom sina många rivaler är T-Roc designad för att ta sig in på den blomstrande marknaden för snygga men familjevänliga stadsjeepar, samtidigt som den för en yngre publik till VW-märket. Den sortens ägare som kan avskräckas av VW:s typiska designkonservatism, eller den vuxna och förnuftiga image som Golfen projicerar.

Men bakom den rasande bilden delar T-Roc all sin teknik och ingenjörskonst med sitt halvkombisyskon, och är desto bättre för det. Du betalar lite mer för att vara moderiktig, men fördelarna stannar inte där då T-Roc faktiskt är lite rymligare än Golf-luckan på grund av sina högre karossmått.

T-Roc kommer med ett liknande brett utbud av motoralternativ som Golf, och du kan få instegsversioner av Life, som sträcker sig å ena sidan till högpresterande T-Roc R å andra sidan – den senare med nästan 300 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift för imponerande grepp. 2020 utökades sortimentet till och med till att inkludera T-Roc Cabriolet som, som den enda drop-top SUV av sitt slag, säkert kommer att vara ett ”måste” för människor som inspireras av sådana saker.

Eftersom T-Roc är baserad på Golf passar den in i VW crossover-serien mellan den större Tiguan och nyligen introducerade T-Cross – tillsammans med Taigo coupe-SUV som anslöt sig till sortimentet 2021. Priserna börjar från cirka 27 000 pund och stiger till mer än £43 000 för den heta R-versionen.

T-Roc har en mängd olika konkurrenter, inklusive Audi Q2 (som delar löparutrustning med T-Roc), MINI Countryman, Mercedes GLA och versioner med lägre specifikationer av Volvo XC40. Det finns också Toyota C-HR och Honda HR-V att överväga, och även BMW X1 och X2 och Lexus UX.

Där T-Roc bryter sig från Golfen är med sin läckra interiör. Istället för att använda Golfs hytt i grossistledet har VW lagt till färgstänk inuti, inklusive instrumentpaneler som är färgkodade till exteriören. Vi var inte imponerade av användningen av hårdare plast i pre-facelift-modellen, även om den uppdaterade T-Roc har en förbättrad kabin med mjukare material i användning och ett lyft i övergripande upplevd kvalitet.

Det finns en mängd olika turboladdade bensin- och dieselmotorer som erbjuds. För bensinkraft kan du välja 108bhp 1.0 TSI turbo, som är förvånansvärt kapabel i T-Roc, VW:s 148bhp 1.5 TSI Evo-enhet med cylinderavstängning, 187bhp 2.0 TSI bensin och räckvidden på 296.0bhp 2. Alla bensinmotorer kommer med en sexväxlad manuell utom 2.0 TSI, som har en sjuväxlad DSG-automat – denna finns som tillval med 1.5 TSI Evo-motorn. 4MOTION fyrhjulsdrift är också standard med 2.0 TSI.

Dieselkraften hanteras av antingen 113bhp eller 148bhp varianter av VW:s välbekanta 2.0 TDI. Den förra är endast tillgänglig med sexväxlad manuell låda, medan den senare har möjlighet till sjustegad DSG-automatlåda och fyrhjulsdrift.

Volkswagen erbjuder ett urval av utrustningsnivåer för T-Roc, bestående av instegsliv, stil, sportig R-Line och R-modellen i toppklass.

Vanliga frågor

Volkswagen T-Roc, en stark utmanare i segmentet för kompakta SUV, är elegant, rymligare än sitt Golf-syskon och sportig men ändå bekväm att köra.

Ja, T-Roc sitter mellan den mindre T-Cross och medelstora Tiguan i Volkswagens SUV-sortiment.

Under huden, ja, eftersom både T-Roc och Karoq använder Volkswagen Groups MQB-plattform men det finns många skillnader mellan de två stadsjeepar.

För en alternativ recension av Volkswagen T-Roc, besök vår systersida carbuyer.co.uk…

Se även  Cupra Formentor recension 2023 | Auto Express

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button