Feature

Vintage vibbar med ett stänk av modern magi

Rebellen med en klassisk sak

I Sydneys livliga hjärta landade mina ögon på Tristram Deas fantastiska skapelse – en Ford Cortina Mk1 som blandar gammaldags charm med modern prestanda.

Redan 1992 hade Tristram tur när han köpte den här diamanten från en granne som hade grävt fram den övergivna Cortina på landsbygden i New South Wales. Vid tidpunkten för sin första upptäckt hade Ford ingen motor eller växellåda, men den hyste en del australiensiskt vilda djur i bagageutrymmet. Klassikern Cortina skrek efter lite TLC.

Ursprungligen planerade Tristram och hans far Paul, en erfaren panelvisare och bilmålare, att bygga om Mk1 till en Lotus-replika och använda den för rallyn på stängda vägar. Med en explosion av entusiasm strippade de, förberedde och målade om skalet i det ikoniska Lotus Cortina off-white med gröna ränder.

Bilen satt, redo för en ny drivlina, i några år. Livet kom helt enkelt i vägen, som det ofta gör. När Deas-paret äntligen fastnade i byggnaden igen, var Cortinas framtid inte så entydig. De hade ett val: hålla sig till Lotus-replikritningen, eller ta bygget i en annan riktning.

MAT_6367

Ytterligare två år gick innan en ny vision för den klassiska bilen slutligen beslutades om: en old school streetracer med en modern drivlina. Bye-bye Lotus löparutrustning, hej Retroford UK-konvertering.

Tillbaka till ritbordet

_8501408
MAT_6422

Medan den nya drivlinan specificerades på andra sidan jorden, återställde Tristram Cortina till sin ursprungliga skepnad från 1966 – en Ford Australia ’240’-modell, enklare och mer ödmjuk än sina snygga Cortina-syskon, 440 och den sportiga GT. Han tog farväl av Sherwood Green Lotus-randen och välkomnade Arctic White-färg för hela kroppen.

Se även  En Shakotan Cressida byggd av en fransk-amerikansk man
MAT_6561

Det inkluderade interiören, där den kala 240-specifika kabinen blev en duk för Tristrams dröm vintage racer-inspirerade cockpit.

MAT_6571
MAT_6553

En rullbur och Cobra-skopsäten med låg rygg med Willans-selar sätter scenen, något som följs upp av en rad komponenter i toppskiktet, inklusive ett instrument i Lotus-stil med Smiths-mätare och en diskad Momo-ratt. Allan Moffats autograf är en snygg touch.

Mer än vad som möter ögat

_8501370-Redigera

Vid första anblicken ser motorrummet ut som om det rymmer en ikonisk Ford-Cosworth BDA-motor, men du tittar faktiskt på en listigt kamouflerad, modern 2,0-liters Zetec tvillingkamkvarn.

_8501358-Redigera
_8501388

Dave Colledge på Retroford var en viktig del i detta knep, och gav motorns tvärbalk och fästen. Medan Zetecs inre delar förblir lager, har exteriören nu 45 mm gasspjällskroppar och ett fantastiskt Retroford avgasgrenrör i rostfritt stål som går in i ett halsigt 2,5-tumssystem.

MAT_7169
_8501737

Tro mig, det var ren hörselglädje att följa den lågt slungade Cortina genom Sydneys stadstunnelnätverk.

_8501387-Redigera

I drivlinan valde Tristram – på Retropowers inrådan – en 5-växlad Mazda N7-växellåda från en MX-5, som har mycket liknande utväxlingar som Ford Type 9-växelsatsen med nära förhållande. Retroford chippade in med ett lättat svänghjul, som parades ihop med en anpassad kraftig keramisk paddelkoppling. Drivlinan avrundades med ett Retropower quick-shift kit, 2-delad prop-axel och en fabriks 240-spec engelsk axel komplett med en LSD-center och robusta 18-spline axlar.

Drömmar i metall och gummi

MAT_6445

Tristrams reflektion över Cortinas resa liknar en erfaren upptäcktsresandes. ”Vi gav oss ut på vägen/loppet, Lotus-stil, men den avskalade minimalistiska looken på gatan/loppet kallade vårt namn,” han säger. ”Det är något magiskt med en bil som bara är ren motor, inget för prålig. Drivlinan är en pärla, och jag funderar nu på en kraftuppgradering, kanske till och med en kompressor. Men för tillfället, efter detta maratonbygge, vill jag bara njuta av glädjen att köra den.”

MAT_7317
MAT_6764

Tristram och Pauls kärleksarbete har skapat en maskin som påkallar uppmärksamhet och lämnar ett bestående intryck. Deras resa med Mk1 Cortina är ett bevis på vad som är möjligt genom tvåvägssamarbete med leverantörer, innovation och, viktigast av allt, modet att gå din egen väg.

Se även  Se hur Hondas ingenjörer byggde en CR-V med en IndyCar-motor
MAT_6464
MAT_6362

Deas-duon har visat potentialen i att ta till sig förändring, även mitt i projektet, och den transformativa möjligheten att utmana status quo. Förhoppningsvis kommer deras berättelse att vara en påminnelse för alla bensin-heads om att den söta punkten mellan klassisk charm och modern teknik är helt uppnåeligt.

Matthew Everingham
Instagram: matthew_everingham
matt@mattheweveringham.com

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button