Feature

Vild På Gatorna Av Saitama

FC3S Mazda RX-7 verkar ofta överskuggas av sin efterträdare, FD3S, men det är utsökt utförda FC:s som Saito-san’s som lämnar mig en mjuk plats för detta klassiska chassi.

När det gäller gaterroriserande bilar är Saito-sans RX-7 ungefär lika perfekt för jobbet som den kan bli. Så att gå ut på vägarna och körfälten runt Saitama är precis vad vi gjorde just denna lördagseftermiddag.

Speedhunters_Alec_Pender_TPC0622

Det är inte ovanligt att se andra skjuta sina bilar och cyklar mot de natursköna bakgrunderna i denna lilla, kulturellt rika stad, men inte klockan 15.00 på en lördagseftermiddag. Cruising längs Saitamas största shoppinggata, stoppade Saito-sans rakrörliga FC nästan alla i deras spår.

Speedhunters_Alec_Pender_TPC0569

När vi bestämde oss för att det inte var värt risken att en barmhärtig samarit larmade polisen om denna bråkiga, roterande kupé, begav vi oss en aning ut ur staden bland fälten för några bilder.

Speedhunters_Alec_Pender_TPC0255

FC ser verkligen ut som en del när det gäller tidsattackerande kretsbilar, men efter en olycka på Tsukuba Circuit för några år sedan har Saito-san varit mycket mer konservativ med sin Mazda och mest njutit av den på gatan. Faktum är att jag först introducerades för honom på Umihotaru PA, ett populärt parkeringsområde mitt i Tokyobukten, där Saito-san var ute och körde med några andra FC3S-ägare.

Saito-sans bil har genomgått flera olika revisioner under hans sju år av ägande. Under den tiden fick den ursprungligen vita Mazda långsamt små bitar av aero och förlorade delar av sin interiör.

1-7sday-2018_dino_dalle_carbonare_57

Dino sköt faktiskt bilen på det årliga 7’s Day-mötet på Daikoku PA redan 2018 – en bra jämförelse med hur den ser ut nu.

Se även  Den perfekta Nissan Silvia: Nob Taniguchi's Iconic S15
Speedhunters_Alec_Pender_TPC0443

En av de framstående externa uppgraderingarna är den ibland kontroversiella RE Amemiya främre stötfångaren (med canards) och fast strålkastarkonvertering. Även om jag tror att detta tillför mycket till bilens aggressiva stil, kanske andra inte håller med och ifrågasätter borttagandet av de ikoniska popup-fönsterna. Bilen behåller fortfarande sina bakskärmar av metall, men framtill använder Panspeed +45 mm FRP-skärmar för att rymma RAYS Volk Racing CE28SL. Saito-san kör en 18×10,5-tums +15 kvadrat hjuluppsättning med 275/35R18 Dunlop Direzza ZIII-däck i alla fyra hörn av bilen.

Speedhunters_Alec_Pender_TPC0602

Fabrikskåpan har bytts ut mot en Tamon Design-kolfiberersättning, som tillsammans med RE Amemiya-strålkastarinduktionsluften ger gott om luftflöde.

Speedhunters_Alec_Pender_TPC1071

Baksidan av Mazda följer efter med en Esprit 052 GT Wing, som matchar fint med Car Shop Glow-diffusorn nedan. Ungefär som FD3S ser FC:er bra ut med en GT-vinge i ditt ansikte, särskilt när resten av bilen har utformats därefter.

Speedhunters_Alec_Pender_TPC0642

Till skillnad från de flesta andra modifierade FC RX-7 i Japan som kör Ganador-speglar (Saito-sans bil tidigare också), är Craft Square TC-föremål en välkommen förändring.

Speedhunters_Alec_Pender_TPC0615

Det är uppenbart att denna RX-7 har satts ihop noggrant för kretsen, och jag hoppas verkligen att vi snart får se Saito-san där ute med lite återvunnet självförtroende.

Speedhunters_Alec_Pender_TPC0673

Trots FC:s banfärdiga utseende har Saito-san valt att hålla Mazdas drivlina enkel. Motorn är en standard 13B – bilens originalenhet inte mindre – försedd med några utvalda bultar inklusive en HKS frontmonterad intercooler-sats, HKS Super Power Flow-luftfilter och det tidigare nämnda avgassystemet. Det hela sköts genom en HKS F-CON V-Pro piggy-back ECU.

Bakom motorn sitter en ATS kolfiberkoppling, en FD3S 5-växlad växellåda och en Cusco 2-vägs LSD-utrustad bakre del.

Se även  En Suzuki Cappuccino med en extra shot
Speedhunters_Alec_Pender_TPC0761
Speedhunters_Alec_Pender_TPC0767

Interiören är på märket med resten av bilen. Det finns lite kvar av fabriksutrustningen, förutom instrumentbrädan, mittkonsolen och passagerarsätet, med exponerad metalllackerad, en full Cusco-rullbur, Momo-ratt och en Bride Zeta III-säte med TRS-sele tillagd. Instrumentpanelen är hem för fem Defi-mätare och en GReddy Profec boostcontroller.

Speedhunters_Alec_Pender_TPC0279

Om det är något jag älskar mest med att fotografera bilar i Japan, så är det de oändliga platserna och bakgrunderna som finns tillgängliga, var och en av dem sätter en helt annan scen. Bara i den här fotograferingen kunde vi hoppa mellan ett jättelikt fält, en historisk stad och en bakgata vid floden – allt inom fem minuter från varandra.

Speedhunters_Alec_Pender_TPC0239
Speedhunters_Alec_Pender_TPC0404

Det finns en konsekvent mellan alla dessa ställen som gör att fotografera en bil som Saito-sans RX-7 så bra, och det är kontrasten mellan motivet och miljön den befinner sig i. Saito-sans FC3S ser ut och är byggd för kretsen, och du skulle vanligtvis förvänta sig att se bilder av det på banan. Men det är tillägget av några registreringsskyltar och en nästan overklig japansk bakgrund som alltid tillför så mycket till äktheten hos dessa bilar.

Alex Pender
Instagram: noplansco

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button