Luxury car

Verstappen vinner Monaco GP för att utöka ledningen i F1-mästerskapet; Alonso 2:a före Ocon

MONACO — Formel 1-mästaren Max Verstappens light-to-flag-seger på Monaco Grand gav Red Bull-föraren sin fjärde seger för säsongen och utökade hans mästerskapsledning till 39 poäng över lagkamraten Sergio Perez på söndagen.

Den spanske veteranen Fernando Alonso var en säsongs bästa tvåa för Aston Martin när han tog en femte pallplats på sex lopp, om än 28 sekunder efter Verstappen, medan fransmannen Esteban Ocon säkrade tredjeplatsen och en sällsynt pallplats för Alpine.

Red Bull har vunnit alla lopp hittills.

”Det är superskönt att vinna det på det sätt som vi gjorde idag med vädret och allt för att hålla det lugnt och ta hem det,” sa Verstappen.

Under större delen av loppet strandade han på en torr och smal bana där omkörningar är svårast i F1.

Men ett olycksfritt lopp i Monaco är sällsynt och det kraftiga regnen gjorde förödelse med cirka 20 av de 78 varven kvar. En del förare hade kort före skyfallet trampat efter fel mellandäck och gled runt.

”Det var otroligt halt,” sa Verstappen.

Ferraris Carlos Sainz Jr. gled i sidled in i barriärerna och hade turen att inte skada sin Ferrari. Kevin Magnussen tappade kontrollen över sin Haas och Lance Stroll gick i pension efter att ha skadat sin Aston Martin.

Red Bull hade klokt lagt Verstappen på den mångsidiga och mer lämpade för de våta förhållandena mellanslag på varv 56 och de bar honom till hans andra vinst i Monaco. Den första var 2021.

Lewis Hamilton slutade fyra för Mercedes och fick en poäng för snabbaste varvet. Hans lagkamrat George Russell var femma, efter att tidigare nästan ha smällt in i Perez när sikten försämrades. En allvarlig krasch undveks på något sätt på några hektiska minuter innan regnet avtog.

Se även  2022 är året för den 300 mil långa elbilen, framhåller EPA-data

”Bromsningen var extremt ömtålig,” sa Alonso. ”Jag tycker att alla gjorde ett fantastiskt jobb idag för att hålla bilarna på rätt spår.”

Alonsos pallplats var hans 103:e i F1, medan Ocon tog sin tredje.

”Det var en super helg från alla i laget,” sa Ocon. ”Jag hoppas att detta är den första av många (pallar den här säsongen).”

Russell fick fem sekunders straff för att han återvände till banan på ett osäkert sätt men hade precis tillräckligt för att behålla femteplatsen före Ferraris Charles Leclerc.

Pierre Gasly (Alpine), en sjudande Sainz, Lando Norris och Oscar Piastri (båda McLaren) rundade topp 10.

På lördagen slog Verstappen precis ut Alonso för att neka den 41-årige spanjoren hans första pole på 11 år.

Perez, som vann loppet förra året, startade från sist efter en klumpig krasch i kvalet och slutade 16:a.

Verstappens 39 F1-vinster har alla varit med Red Bull sedan hans första debut för laget i det spanska GP 2016 då han blev den yngste F1-vinnaren vid 18 år gammal.

Han satte ett lagrekord för vinster när han passerade den tidigare Red Bull-föraren Sebastian Vettels tidigare sammanräkning av 38 segrar för laget när han vann fyra raka titlar 2010-13.

Den seniga gatubanan på 3,4 kilometer (2,1 mil) ger polvakten en enorm fördel om han gör en ren flykt, vilket är vad Verstappen gjorde eftersom Alonsos chansning att starta på hårda däck inte fungerade.

”Max körde superbra på de medelstora däcken på den första turen,” sa Alonso.

Efter 26 av de 78 varven var Verstappen 12 sekunder före Alonso, som till och med övertalade sig själv att han hade en punktering. Två gånger försäkrade hans team honom att det inte var fallet.

Se även  Nästa generations BMW 8-serie kan liknas vid en elektrisk Gran Coupe

Så småningom började Verstappen tappa tid och ville ta tag i nya däck men hans team sa till honom att han skulle hamna bakom Alonso om han gjorde det.

Samtidigt som Perez som satt fast bland de bakre markörerna blev spänd, nästan klippte Stroll och stötte sedan in i ryggen på Kevin Magnussens Haas.

Sainz var samtidigt rasande över att Ferrari – ett team med ett oroande rykte om att fortfarande göra dåliga strategisamtal – satte på honom för tidigt och satte på fel däck för att täcka Ocons stopp och meddelade hans team med ett utbrott över teamradio.

Spanjoren hade redan uthärdat en svår dag efter att hans framvinge klippte Ocons Alpine när han försökte köra om. En del av vingen lossnade efteråt men Sainz kom undan med bara en varning för incidenten.

Himlen mörknade sedan och regnet började falla kraftigt strax efter att förarna hade kört 50 varv.

”Jag måste köra superlångsamt eftersom mina däck är (expletive)”, beklagade Verstappen på varv 54, medan Alonso gjorde ett varv senare för medium.

Tidigt klippte Sainz framvinge Ocons Alpine när han försökte köra om när han kom ut ur tunneln. En liten bit av skräp lossnade men vingen stannade på bilen och Sainz kom undan med en varning.

___

Mer AP autoracing: https://apnews.com/hub/auto-racing och https://twitter.com/AP_Sports

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button