Nyheter

Verktygsägda snabbladdningsstationer för elbilar kommer att fylla luckan i Utah

I Utah kanske det inte finns användningsfallet eller ägandetätheten för elbilar ännu för att stödja laddning som är tätt placerad för att lindra räckviddsångest och ge redundans. Så ett verktyg ökar.

Rocky Mountain Power meddelade på onsdagen att de kommer att installera DC-snabbladdare på 20 platser i Utah, med stöd från Electrify Commercial, en enhet av laddningsnätverket Electrify America som levererar laddningsutrustning till företag och kommersiella flottor.

Planen kräver 80 individuella laddare på 15 platser i Salt Lake City-området, med ytterligare fem platser i andra delar av Utah, enligt ett pressmeddelande från Electrify America. Varje plats kommer att ha minst fyra individuella laddare, med hastigheter upp till 350 kw. De första platserna är planerade att öppna 2024 och kommer att ligga i Salt Lake City, längs Wasatch Valley Front och i Moab.

Utah motorväg

Dessa laddare kommer att ägas av Rocky Mountain Power, men kommer att visas på Electrify Americas nätverkskarta. Verktyget kommer också att fastställa priser, men kunder kommer att kunna betala för laddning med Electrify America-appen, precis som andra stationer i nätverket.

Rocky Mountain Power söker federal finansiering från 5 miljarder dollar National Electric Vehicle Infrastructure (NEVI)-programmet för projektet, men skattebetalarna kommer att stå för notan för alla stationer som inte uppfyller kraven för den finansieringen, bekräftade en talesman till Biltips Reports.

Varje stat hade lämnat in en NEVI-plan i augusti 2022, som visade hur de planerade att spendera eventuell finansiering från FB. Om det godkänns kommer Utah att dela ut en del av sin del av finansieringen till Rocky Mountain Power för detta projekt. Transportdepartementet skapar också en sjätte omgång av alternativa bränslekorridorer (AFC), vilket skapar en annan väg för finansiering av laddningsinfrastruktur.

Biden-administrationen skisserade tidigare i år regler som varje laddare och laddningsplats måste följa för att få NEVI-finansiering. Reglerna föreskriver laddare placerade 50 miles från varandra längs utsedda korridorer, med DC-snabbladdare som alla använder CCS-formatet som nu används av de flesta elbilar som inte kommer från Tesla.

Det finns ingen förklaring från den federala regeringen om hur många stationer som kommer att behövas för att uppnå 50-milsintervallet, men en studie fastställde det till cirka 1 100 stationer.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button