Nyheter

Varför det är bättre med eller utan Teslas NACS

Den 800-volts DC snabbladdning som en handfull elfordon på marknaden klarar av vid det här laget ses allmänt som en teknisk fördel.

Men inte en enda Tesla erbjuder det för närvarande. Inte heller Tesla Supercharger-nätverket i USA

Det konstiga med att ladda vid 800 volt eller högre, jämfört med de 400 volt som de flesta elbilar snabbladdar vid, är att när du är ansluten till laddaren kanske du inte ens vet att det händer. De flesta fordon eller laddare som aktiverar det markerar inte tillfället – förutom att tillåta mycket snabb laddning under idealiska förhållanden.

2022 Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 snabbladdning – Lacey, WA

De flesta moderna DC-snabbladdningsutrustningar använder som standard högspänningsladdning när fordonet tillåter det, eftersom det betyder att du kan leverera samma laddningseffekt med mindre ström – och mindre motstånd och värme, vilket ger en praktisk fördel med tunnare, lättare kontakter eller kablar för den levererade strömmen.

I de flesta fall utnyttjar dock alla fordon och laddare som kan detta genom att istället höja laddningseffekten och förkorta laddningstiden. I slutändan laddas cellerna med samma spänning oavsett vad, så det handlar om paketets arkitektur och vad som görs med den elektriska strömmen.

Denna fördel kan också bli lite rörig i rusningen mot Tesla North American Charging Standard (NACS)-porten, och jag ska förklara varför. Men först finns det en viss förvirring att reda ut.

Porsche 800-volts laddstationer installerade hos återförsäljare

Porsche 800-volts laddstationer installerade hos återförsäljare

Där 800V-förvirringen börjar

800-voltsladdning ska inte förväxlas med 800-volts fordonsarkitekturer – vilket tillåter motorer, växelriktare och andra kärnkomponenter att köra med högre spänning. Det erbjuder en annan uppsättning effektivitet, prestanda och viktbesparande fördelar, särskilt i kombination med högspänningsladdning.

Se även  Pininfarina retar ny "hyper GT" som debuterar i sommar

Även om en 800-voltsarkitektur hjälper till att maximera alla dessa fördelar, är det inte nödvändigt att skörda det som är viktigast just nu för ett antal elbilshandlare som tittar på lönsamheten på vägresor – och hur snabbt de kan få in elektroner i batteripaketet kl. laddstationen.

GM:s GMC Hummer EV, till exempel, går på 400 volt, och varje lager av dess tvålagers batteripaket fungerar på vissa sätt som ett individuellt paket. Vid 400-voltsladdning är paketen parallellkopplade, men för 800-voltsladdning gör en omkopplare att de kan seriekopplas – som cellerna i en lång flercellig ficklampa – för att dra fördel av den högre spänningen.

Detta 800-volts ”trick” tillåter Hummer EV-pickupen, med sitt 205-kWh batteripaket, att ladda vid 350 kw och få nästan 100 miles räckvidd på 10 minuter – trots dess 400-voltssystem och dess ineffektivitet jämfört med andra elbilar . Och de stora dubbeldäckarna i Chevy Silverado EV och GMC Sierra EV kommer att ladda på samma sätt.

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger

Varför 800V betyder mer nu än det gjorde tidigare i år

Under de senaste veckorna har olika biltillverkare, senast Mercedes-Benz, gått upp för att anamma Teslas NACS-port. I sin nuvarande V3-iteration toppar Tesla Supercharging på 500 volt, och med V4-hårdvaran som Tesla Cybertruck kommer att dra nytta av kommer Tesla att erbjuda 1 000 volts kapacitet, med en maximal effekt på 615 kw – och så småningom 1 000 kw.

Combined Charging System (CCS) är porten som för närvarande finns på nästan alla elbilar som inte kommer från Tesla på USA-marknaden. Den kan leverera 350 ampere laddningsström vid en spänning på upp till 1000 volt – vilket motsvarar en standarduteffekt på 350 kw. 400-kw CCS-hårdvara tillverkas och 700-kw hårdvara har demonstrerats.

NACS förblir ett proprietärt gränssnitt, men SAE International arbetar för att göra NACS till en standard före industrin. För närvarande laddar Tesla-modeller upp till 480 volt, vilket gör en toppeffekt runt 250 kw möjlig. Med en adapter skulle de flesta 400-volts elbilar kunna laddas på Supercharger-nätverket med i princip samma hastigheter som de ser på CCS-laddare.

Adapterhårdvara är inte här än; och även när det är så, med högre spänningsladdning, kommer det att vara nytt territorium att designa en CCS-kontaktadapter så att modeller som GMC Hummer EV någonsin kan se 800-voltsladdning på de effektnivåer som kunderna förväntar sig.

Det är därför ingen biltillverkare hittills har sagt att de kommer att börja sätta Tesla-porten på elbilar före 2025. I en helhetssyn hänger det på att Tesla kan få ut nästa generations hårdvara (inklusive adaptrarna). Tesla har ännu inte ett personfordon eller en personlig lastbil som drar fördel av snabbladdning med högspänningslikström. På samma sätt, även om BMW, Ford, Mercedes-Benz, Nissan, Rivian, Volkswagen och Volvo alla har erbjudit flera elbilar, har ingen av dem hittills utnyttjat 800-volts eller högre laddning.

2022 Lucid Air snabbladdning i Garberville, CA

2022 Lucid Air snabbladdning i Garberville, CA

Hyundai, Kia och Porsche har de mest 800-volts-laddningsbara fordonen i USA – en enkel förklaring till varför ingen av dem har rusat sig för att anamma NACS. Det har inte Lucid heller, som är beroende av den för att se dess branschledande laddningstider.

Av den anledningen tog GM ett särskilt djärvt beslut och dess stora elektriska lastbilar kommer att bli ett av de första testfallen för om NACS kan leverera det som behövs tillräckligt snabbt.

Se även  Kommersiell elbilsstart Harbinger hävdar att den kan radera den initiala kostnadspremien jämfört med bensin eller diesel

Elbilar med 800V laddning

2022 Audi E-Tron GT

2022 Audi E-Tron GT

2022 Porsche Taycan GTS Sport Turismo

2022 Porsche Taycan GTS Sport Turismo

2023 Hyundai Ioniq 5

2023 Hyundai Ioniq 5

2022 Kia EV6

2022 Kia EV6

Här är den ganska begränsade listan över elbilar som idag kan utnyttja snabbladdning vid 800 volt eller högre för de kortaste laddningsstoppen på vägarna, tillsammans med deras officiella biltillverkares uppskattningar:

Audi E-Tron GT
DC snabbladdningstid: 5-80 % på 22,4 minuter
Toppeffekt: 270 kw

GMC Hummer EV
DC snabbladdningstid: 100 miles på 10 minuter, eller 10-80% på mindre än en timme
Toppeffekt: 350 kw

Hyundai Ioniq 5
DC snabbladdningstid: 10-80 % på 18 minuter
Toppeffekt: 235 kw

Hyundai Ioniq 6
DC snabbladdningstid: 10-80 % på 18 minuter
Toppeffekt: 235 kw

Kia EV6
DC snabbladdningstid: 10-80 % på 18 minuter
Toppeffekt: 235 kw

2023 Lucid Air Touring

2023 Lucid Air Touring

GMC Hummer EV

GMC Hummer EV

2024 GMC Hummer EV SUV

2024 GMC Hummer EV SUV

Lucid Air
DC snabbladdningstid: 300 miles på 20 minuter
Toppeffekt: Mer än 300 kw

Porsche Taycan
DC snabbladdningstid: 5-80 % på 22,5 minuter
Toppeffekt: 270 kw

Några framtida elbilar med 800V laddning

2024 Kia ​​EV9

2024 Kia ​​EV9

2024 Chevrolet Silverado EV

2024 Chevrolet Silverado EV

2024 GMC Sierra EV Denali Edition 1

2024 GMC Sierra EV Denali Edition 1

Och här är elbilarna som förväntas anlända för 2024 års modell med laddning på 800V eller högre:

Chevrolet Silverado EV

GMC Sierra EV

Kia EV9

Lucid Gravity

Tesla Cybertruck

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button