Nyheter

Toyota säljer 10-minuters elbilsladdning, solid state-batteri som kommer 2027

Toyota gav denna vecka en uppdatering om sin batteriforskning och hävdade ett stort genombrott inom solid-state batteriteknik, som biltillverkaren hoppas kunna kommersialisera senare under decenniet.

I ett tisdagsmeddelande som verkade ha släppts i samordning med Toyotas årliga aktieägarmöte, sa biltillverkaren att den siktar på att kommersialisera solid-state-batterier för elbilar under tidsramen 2027-2028, och tillade att tekniken kommer att möjliggöra snabbladdning från 10 % till 80 % kapacitet på 10 minuter eller mindre.

Toyota solid-state batteri prototyp

I dessa planer tycks Toyota föreslå att man så småningom siktar på att öka räckvidden för vissa elfordonsmodeller med solid state-celler upp till 746 miles (1 200 km), med den eventuella potentialen att nå 932 miles (1 500 km) – allt baserat på Kinas CLTC-körcykel, som är mycket optimistisk i förhållande till verkliga resultat.

Genom att tillämpa en uppskattning baserad på den nuvarande enorma skillnaden mellan Toyotas CLTC- och EPA-betyg, kan det uppgå till en potentiell EPA-räckvidd i framtida Toyota EV-bilar på långt över 500 miles med 2027 års solid state-teknik.

2023 Toyota bZ4X Limited AWD

2023 Toyota bZ4X Limited AWD

Toyota har en potentiell 50-procentig förbättring möjlig i framtida versioner av solid state-tekniken, hävdar Toyota. Det skulle vara ett stort steg från där Toyota är idag. Biltillverkarens bZ4X är charmigt offbeat, fann vi, men i verkliga uppföljningar har den inte levererat i räckvidd eller funktionalitet.

Biltillverkaren har forskat på solid state-batterier under en tid och genererat många patent i processen. Toyota lovade ursprungligen en solid-state batteridebut i en hybrid. Det är oklart om det fortfarande är på väg eller inte.

Toyotas batteriutvecklingsplaner

Toyotas batteriutvecklingsplaner

Alternativt kommer den nya solid-state-tekniken att blandas in med nästa generation av andra batterier, inklusive bipolär LFP (litiumjärnfosfat) och nästa generations NCM (nickelkoboltmangan), där den senare erbjuder 20 minuters snabbladdning och effektivt fördubblar räckvidden för den nuvarande Toyota bZ4X – som för närvarande uppnår EPA-klassade 228 miles.

Se även  Tesla erbjuder 3 750 USD rabatt i december – samma som skatteavdrag för elbilar

Toyota diskuterade ett ”högpresterande” bipolärt litiumjonbatteri, även för kommersialisering 2027-2028. Detta batteri siktar på 10%-80% laddningstider på 20 minuter eller mindre, och det är ett av flera litiumjonalternativ som Toyota sa att det strävar efter, tillsammans med ”fusion” och ”populära” versioner.

Toyota är långt ifrån den enda biltillverkaren som arbetar med solid-state-batterier. Nissan och Honda satsar också på solid-state-batterier som kommer under detta decennium. Snabb laddning och stabilitet har varit bland de fördelar som förväntas för solid state-celler – även om som forskning publicerad 2022 påpekade, kanske de inte alltid är säkrare.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button