Nyheter

Toyota och Hyundai breddar planerna för bränsleceller i USA

Toyota och Hyundai tillkännagav denna vecka planer på att bredda sina respektive amerikanska semi-lastbilsprojekt med vätgasbränsleceller.

Den japanska biltillverkaren har samarbetat med lastbilstillverkaren PACCAR i flera år om bränslecellstestfordon, men på tisdagen tillkännagav den en utvidgning av den gemensamma ansträngningen som syftar till att driva bränslecellstruckar mot produktion.

”Det utökade avtalet stöder pågående utveckling och kommersialiserade nollutsläppsversioner av Kenworth T680 och Peterbilt 579-modellerna med Toyotas drivlina för vätgasbränsleceller”, heter det i ett pressmeddelande från Toyota, ”med inledande kundleveranser planerade till 2024.”

Både märkena Kenworth och Peterbilt är en del av PACCAR-lastbilsfamiljen.

Kenworth och Peterbilt lastbilar med Toyota vätebränslecellsmoduler

Toyota-PACCAR-projektet bygger på år av tidiga ansträngningar som involverade Kenworth-lastbilar som togs i bruk i Kalifornien, främst runt hamnar i Los Angeles och Long Beach för att mäta deras förmåga att minska lokala utsläpp och förbättra luftkvaliteten. Känd som Project Portal, detta går tillbaka till 2017.

”Vi är glada över att arbeta med PACCAR för att förverkliga en framtid där Toyotas branschledande vätebränslecellsteknologi kan driva tunga lastbilar som kommer att färdas över motorvägar i hela USA utan utsläpp,” Christopher Yang, Toyota Motor North America Group Vice President för affärsutveckling, sade i ett uttalande.

Samma dag som Toyotas tillkännagivande debuterade Hyundai versionen av sin Xcient Fuel Cell för amerikanska Hyundai 2021 tillkännagav planer på att ta denna klass 8-lastbil till Kalifornien för testning. Xcient Fuel Cell lanserades 2020 och har redan varit i drift i Schweiz, Tyskland, Israel, Sydkorea och Nya Zeeland och har hittills täckt mer än 4 miljoner miles, enligt ett pressmeddelande från Hyundai.

Hyundai tog med en av lastbilarna till Advanced Clean Transportation (ACT) Expo i Anaheim, Kalifornien, en 6×4-traktor (med sex hjul, fyra av dem drivna) med ett par 90-kw bränslecellstackar och en 350-kw elektrisk motor. Xcient är inte bara vätgasdriven; som batteribuffert rymmer den lika mycket batterikapacitet som en GMC Hummer EV. Hyundai uppskattar en räckvidd på över 450 miles när den är fullastad, och en totalviktsklassning (GCWR) på 82 000 pund.

Releasen nämnde också en strävan att ”främja partnerskap och framtida företag för att tillhandahålla lösningar för flottdrift för vätgasbilskunder”, inklusive några ansträngningar relaterade till dess planerade EV ”Metaplant” i Georgia, som byggs för att producera upp till 300 000 elbilar årligen, inklusive Hyundai, Kia och Genesis-modeller. Hyundai var lätt på detaljerna, men det kommer säkert att finnas många lastbilar som rör sig in och ut från en så stor anläggning.

Märkbart frånvarande från veckans tillkännagivanden, alla tidsbestämda för Advanced Clean Transportation (ACT)-mässan i Anaheim, Kalifornien, var General Motors. År 2021 tillkännagav den amerikanska biltillverkaren en gemensam ansträngning med lastbilstillverkaren Navistar för att bygga och stödja 2 000 långdistansflygplan för vätgas, var och en med en räckvidd på mer än 500 miles och 15 minuters tankning. Vid den tiden sa Navistar att testfordon skulle starta en pilotfas i slutet av 2022, med produktion efter 2024.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button