Nyheter

Toyota flyttar fokus på vätgasbränsleceller till Europa och Kina

Toyota kommer att satsa på att driva på försäljningen av bränsleceller med vätgas i Europa och Kina när man försöker sälja 200 000 av dessa fordon till 2030, rapporterade Reuters på tisdagen.

Detta är ett strategiskifte för Toyota, som tidigare gjort Nordamerika till fokus för bränslecellsfordon, enligt Reuters. Men det tillvägagångssättet fungerar inte. Toyota sålde drygt 3 900 bränslecellsfordon 2022, vilket är mindre än hälften av 1% av dess globala försäljning på cirka 9,5 miljoner fordon, noterade Reuters.

Men Toyota CTO Hiroki Nakajima sa till Reuters att målet på 200 000 enheter borde vara lätt att uppnå, delvis på grund av det större fokuset på Europa och Kina. Vätgasproduktion och efterfrågan är högre på dessa marknader, sa Nakajima och tillade att Toyota också syftar till att sänka kostnaderna och förlita sig på partnerskap med andra företag.

Toyota bränslecell för tunga lastbilar

Förra månaden tillkännagav Toyota bildandet av en Hydrogen Factory-verksamhet för väte och bränsleceller, tillsammans med ett mål att få in bränslecellssystem i 100 000 fordon årligen till 2030.

Toyota har dock fortfarande bränslecellsplaner för USA. Det är på väg att börja tillverka vätebränslecellsmoduler i Kentucky med start i december. Och biltillverkaren planerar redan ett nästa generations bränslecellssystem, som debuterar 2026, som kostar mindre samtidigt som det förbättrar räckvidden och hållbarheten, rapporterar Automotive Biltips.

Toyota har tidigare sagt att man kan uppnå en kostnadsminskning på 37 % ”genom tekniska framsteg, volymeffektivitet och lokalisering” och kostnadsminskningar så höga som 50 % i väntan på ytterligare samarbete med andra företag, och säkra beställningar på 200 000 fordon till 2030.

Tidigare i år breddade Toyota också bredda planerna för bränslecellssemi i USA, och tillkännagav kommersialiserade bränslecellstruckar som kombinerar sina bränslecellssatser med chassi från Peterbilt och Kenworth. Detta efter testning av prototyp Toyota-drivna Kenworth-lastbilar i Kalifornien. Man samarbetar också med US Department of Energy och dess National Renewable Energy Laboratory (NREL) om att använda bränslecellsteknik för att hjälpa till att jämna ut nätet.

Och förutom Mirai, den enda Toyota-personbilen med bränslecell som för närvarande säljs, har biltillverkaren även tillkännagett en bränslecellsversion av Crown på väg – även om det inte nödvändigtvis är för USA

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button