Nyheter

Toyota EV-effektivitet, batteriteknik, 2024 Polestar 2: Dagens bilnyheter

Toyota rullar ut allt det gör för att skala upp elbilar och vara konkurrenskraftiga med dem i framtiden, även om de håller fast vid sina mål och ”multi-pathway”-strategi. Och Polestar byter drivhjul och ökar körräckvidden. Detta och mer, här på Biltips Reports.

I samordning med sitt årliga aktieägarmöte denna vecka släppte Toyota flera uppdateringar om nyckelteknologier, med fokus på elbilar. I framtida elfordon strävar man efter att använda en serie effektivitetshöjande teknologier, inklusive förminskade e-axlar, nästa generations växelriktare av kiselkarbid och gränsskiktsaerodynamik från raketer. En elektrisk Toyota Crown sedan är också på väg.

Som en del av detta gav Toyota en omfattande, om än något förvirrande, uppdatering av sin batteristrategi för framtida elbilar – inklusive solid state-teknik som möjliggör 10-minutersladdning, såväl som bipolär LFP-teknik, nästa generations NCM-teknik och en fusion av kemi. De kan tillåta framtida EPA-områden långt över 500 miles senare under decenniet.

2024 Polestar 2 får ett uppsving till 320 miles av EPA-räckvidden. Men det kanske inte ens är den största nyheten för många shoppare. Noterbart gör den övergången till bakhjulsdrift i enkelmotorform, eller ett bakförspänt AWD-system i dubbelmotorform. Det finns fler standardfunktioner med den nya årsmodellen också.

__________________________________

Följ Biltips Reports på Facebook och Twitter

Se även  Bayside Blue R34 Nissan GT-R driven av Paul Walker till salu

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button