Feature

TOMS Ängel T01: Så sällsynt och verkligt som det blir

På ett sätt avundas jag många av er.

Du förstår, när jag växte upp var jag aldrig riktigt intresserad av tv-spel. Som ett resultat kom jag på mig själv att titta på TOMS Angel T01 som jag filmade förra månaden i Kyoto, som bara en liten, konstig sportbil från Japan. Nu slår jag mig, för det är det mycket mer än så.

Toby_Thyer_Photographer-15

Mina vänner försökte få mig in i konsolfightingspel när jag var ung, men jag blev inte fängslad av pixlarna och power-ups de var. Jag var mer intresserad av den verkliga världen av BMX och Nirvana. Dessutom, när jag fick en handkontroll, blev jag vanligtvis lemlästad efter mindre än två minuters spelande.

Toby_Thyer_Photographer-23

Om jag bara hade gett spelandet en längre chans, för jag är ganska fingerfärdig och mina reflexer är inte hemska. Om jag gjorde det, skulle jag förmodligen ha snubblat över den här lilla legenden i PlayStation-världen.

Toby_Thyer_Photographer-18

Många av er kommer att veta exakt vad den här bilen är, och kanske till och med har fina minnen av att köra den i den digitala sfären. För de av er som är som jag eller är för unga för att komma ihåg, jag ska ta upp er på farten faktisk, en av en TOMS Angel T01.

TOMS (Tachi Oiwa Motor Sport) Racing har funnits sedan 1974 och är ett Toyota fabriksstödda racerteam och delarstillverkare. Under de senaste fem decennierna har TOMS satt en verklig prägel på motorsportvärlden med för många segrar att lista. De byggde till och med Formel 3-motorer och chassi ett tag.

Se även  Tesla leder inom elbilar och BYD toppar försäljningen av plug-in globalt, men VW är i förbifarten
Toby_Thyer_Photographer-13

För att fira 20 år i branschen, skulle de flesta andra tuningföretag bara ha skramlat av sig en rad med jubileumsmärkta föremål. Inte TOMS. De bestämde sig för att uppfylla en lång dröm genom att bygga sin egen mittmotorracebil för vägen.

Toby_Thyer_Photographer-5

Tanken var att bygga ett Angel T01-koncept och sedan antingen erbjuda modellen som en lågvolymproduktionsbil eller sälja designen och alla rättigheter till en annan tillverkare. I slutändan lyckades inget av dessa scenarier, så bara prototypen T01 – den här bilen – existerar.

Toby_Thyer_Photographer-20

Angel T01 debuterade på Tokyo Auto Salon 1994, efter att ha byggts på TOMS fabrik i Storbritannien, med design av Martin Oglivie, vars CV inkluderar Lotus F1 T100. Angel delar vissa designlikheter med Lotus-bilar – lätthet, kompakthet, låg tyngdpunkt och chassistyvhet.

Toby_Thyer_Photographer-14
Toby_Thyer_Photographer-6

Angel T01:s mått kan få dig att tro att det finns en kei bilchassier under FRP-karossen, men så är det inte – bilen designades från grunden.

Toby_Thyer_Photographer-16

Den använder ett gäng OE Toyota-delar för att spara kostnader för produktion och utveckling – AE92 Corolla halvkombi-baklyktorna är kanske de mest uppenbara – men det är bitarna som designades av TOMS som gör den här bilen speciell ändå.

Toby_Thyer_Photographer-35

Allt från badkarets kolkomposit monocoque till dess måsvingedörrar var specialbyggda. T01 använder dubbla triangelfjädring med justerbara Spax-dämpare runt om, plus fyrhjuliga skivbromsar med förspänningsjustering.

Toby_Thyer_Photographer-41
Toby_Thyer_Photographer-40

Motorn är en 1,6L 20-ventil 4A-GE från en AE101 Corolla – som ger 160 hk i lager – monterad i mitten bak och driver T01:ans bakhjul genom den ursprungliga AE101 5-växlade manuella växellådan. Kylaren, som är monterad horisontellt under det främre överhänget, är en Ford-del.

Se även  Balansakt: En K24 & DCT-bytt Silvia S13
Toby_Thyer_Photographer-44

Med tanke på att bilen bara väger 700 kg (1 543 lb) går det snabbt. TOMS hävdade ursprungligen en 0-100 km/h-tid på 5,5 sekunder, men senare uppdateringar av motorn betyder att den förmodligen är ännu snabbare nu.

Toby_Thyer_Photographer-24
Toby_Thyer_Photographer-36

Luftkonditionering kom som standard i T01, men det behövdes eftersom dörrarnas fönster är fasta polykarbonatbitar som inte kan rullas ner. Vindrutan är tagen från en Lancia Stratos.

Toby_Thyer_Photographer-7

Även om T01 kan vara en av de mer kända konceptbilarna där ute på grund av dess spelutseende, är den faktiskt en av en lång lista med enstaka skapelser. Några av de coolaste fantasy-till-fullskaliga koncepten inkluderar Aston Martins Bulldog, Saab Aero-X, Ferraris 512 Modulo, Yamaha OX99-11 och Alfa Romeos TZ3 Corsa som, liksom ängeln, byggdes för att fira ett jubileum , Alfas 100:e för att vara exakt.

Toby_Thyer_Photographer-1

Vissa, om inte de flesta konceptbilar eller festfordon är byggda på befintliga plattformar, så TOMS förtjänar extra browniepoäng för att ha designat och byggt en komplett bil från grunden.

Toby_Thyer_Photographer-2

Jag kanske inte har nostalgin av oändligt spelande etsat i mitt sinne, men jag tror inte att jag verkligen behövde det för att bli slagen av denna lilla röda enhörning.

Toby_Thyer_Photographer-45

Jag är evigt tacksam till Angel T01:s vårdnadshavare för att ha gett mig en närmare titt på detta extremt sällsynta stycke japansk bilhistoria, och till TOMS för att ha skapat en så cool jubileumspresent till sig själva.

Toby Thyer
Instagram _tobinsta_
tobythyer.co.uk

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button