Råd

Tjänstebilsskatteguide 2023/2024: allt du behöver veta

Kalkylator

Företagsbilar är en populär förmån som företag använder för att söta anställningserbjudanden när de rekryterar. Tjänstebilsskatt, även känd som Naturaförmånskatt, är det sätt på vilket regeringen beskattar förmånen med att ha en tjänstebil.

Eftersom företagsförare vanligtvis drar nytta av en helt ny bil som levereras vartannat eller vart tredje år, helt försäkrad och med omhändertagen service, slipper de det mesta av krångel och ekonomiska planering som att köra en bil innebär för privata förare.

Det är också anmärkningsvärt att även om tjänstebilar inte är kostnadsfria för anställda, kan det ofta kännas som en gratisresa eftersom så kallade ”Benefit-in-Kind” (BiK) skatter dras av från lönerna innan de träffar ditt bankkonto.

När allt detta tas i beaktande är det ingen överraskning att anställda ivrigt tar emot erbjudandet om en ”förmånlig bil” från sitt företag, även när de inte behöver företagets hjul för det arbete de är anställda för att utföra. Det är faktiskt avgörande för tjänstebilsskatteändamål att du får använda ditt företagsfordon för personlig körsträcka, vilket inkluderar pendling. Om du bara får köra arbetsmil är det ingen naturaförmån, så du blir självklart inte skattskyldig.

Hur mycket tjänstebilsskatt betalar jag?

För att beräkna storleken på tjänstebilsskatten du kommer att betala för ett givet fordon, behöver du veta tre saker:

1. Inkomstskatteintervall

Detta bestäms av din lön

Skatteband

Inkomst

Skattesats (England/Wales)

Grundpris

Upp till £50,27

20 %

Högre kurs

£50,271 till £125,140

40 %

Tilläggspris

Över £125,140

45 %

2. P11D-värdet på din bil

Det officiellt erkända listpriset för din tjänstebil kallas dess P11D-värde.

Det inkluderar en bils angivna listpris, plus alla tillval och extrafunktioner samt fraktkostnader. Det inkluderar inte vägskatt eller första registreringsavgifter – eller eventuella återförsäljarprisrabatter.

Se även  Kloka val i en tid av stigande bensin, bilpriser

3. BiK procentsats

Den skattepliktiga procentandelen av P11D-värdet för just ditt märke och modell. Procentandelen beror på nivån på dess CO2-utsläpp och (i tillämpliga fall) dess räckvidd som endast är elektrisk. Tabellen nedan publiceras av HMRC, och priserna är frysta till skatteåret 2024/25.

Tjänstebilsskatteklasser

Bensin-, diesel- (RDE2-kompatibla) och hybriddrivna bilar för taxeringsåren 2023/24 och 2024/25

CO2-utsläpp (gram per km)

Elektrisk körsträcka

BiK %

2

1 till 50

130 och uppåt

2

1 till 50

70 till 129

5

1 till 50

40 till 69

8

1 till 50

30 till 39

12

1 till 50

mindre än 30

14

51 till 54

15

55 till 59

16

60 till 64

17

65 till 69

18

70 till 74

19

75 till 79

20

80 till 84

21

85 till 89

22

90 till 94

23

95 till 99

24

100 till 104

25

105 till 109

26

110 till 114

27

115 till 119

28

120 till 124

29

125 till 129

30

130 till 134

31

135 till 139

32

140 till 144

33

145 till 149

34

150 till 154

35

155 till 159

36

160 till 164

37

165 till 169

37

170 och uppåt

37

Hur är det med dieseltillägget?

Dieselbilar som inte uppfyller RDE2-standarden för WLTP-utsläppstester är teoretiskt föremål för en fyra procent högre BiK procentsats än bensinbilar. Alla nya dieslar är dock RDE2-kompatibla nu.

Exempel på beräkning av tjänstebilsskatt:

Matematik för tjänstebilsskatt är ganska okomplicerad.

  • Räkna först ut det skattepliktiga BiK-värdet på din bil, vilket du gör genom att multiplicera din valda tjänstebils P11D-värde med dess BiK-procentsats.
  • Räkna sedan ut skatten du kommer att betala årligen genom att multiplicera BiK-värdet med din personliga skattesats.
Se även  Tjänstebilsskatteguide 2022/2023: allt du behöver veta

För en grundskattebetalare som kör en bil som släpper ut 100g/km CO2, med ett PIID-värde på £30 000, ser beloppen ut så här:

  • Steg ett: £30 000 (PIID) x 25 % (BiK-kurs) = £7 500 (BiK-värde)
  • Steg två: £7 500 (BiK-värde) x 20 % (Personlig skattesats) = £1 500 (din årliga företagsbilskatteräkning)

Liksom de flesta skattesystem kan Naturaförmåner-satserna ändras med budgetmeddelanden. Och som det vanligtvis är med dessa saker, tenderar skattesatserna att öka med tiden, även om en regering vill främja en viss typ av bil kan de anpassa systemet till det – som för närvarande är fallet med elektriska/noll avgasutsläpp bilar.

Tjänstebilsskatt för elbilar

Rena elbilar var inte föremål för naturaförmånskatt alls under räkenskapsåret (FY) 2020/21, men för räkenskapsåret 2021/22 fick de en BiK-sats på en procent, och nu i vårt nuvarande räkenskapsår 2023/24 det har stigit till två procent – med fryst taxa fram till 2025. Det betyder att tjänstebilsförare som väljer en elbil kommer att spara tusentals jämfört med föraren av en jämförbar diesel.

Så är det dags att välja en ren-elektrisk eller laddhybrid tjänstebil?

Ja, om du kan. Elbilar har de mest attraktiva BiK-priserna, men plug-in-hybrider (PHEVs) drar också mindre skatt. En ”typisk” PHEV, till exempel, kan klara cirka 25 miles på enbart batterikraft och kommer att ha 49 g/km CO2-utsläpp; en sådan bil skulle locka en BiK-ränta på 14 procent under räkenskapsåret 2022/23.

En typisk bensinbil, registrerad efter den 6 april och föremål för WLTP-tester kan släppa ut 132 g/km CO2, vilket ger en BiK-klassificering på 31 procent, medan en typisk RDE2-kompatibel diesel kan släppa ut 120 g/km, vilket gör dess ägare ansvarig för en 29 procent BiK-ränta.

Se även  Allt om elektriska skåpbilar för Amazon och vidare

Hur är det med vägskatten? Ökar inte det också?

Vehicle Accise Duty (VED), mer allmänt känd som vägskatt, är också utformad för att uppmuntra grönare körning, även om i det här fallet bara det första året av vägskatt är kopplat till CO2-utsläpp, med ett schablonbelopp för följande år.

För skatteåret 2023/24 steg VED-räntorna med 10,1 procent avrundat till närmaste £5, vilket baserades på ökningen av detaljhandelsprisindex (RPI) – med andra ord den årliga inflationstakten. Klicka här för att se de nya VED-priserna i sin helhet.

Guide till tjänstebilsskattevillkor

  • BiK (Naturförmån): skatten på en icke-löneförmån som en tjänstebil, tillhandahållen av en arbetsgivare till en anställd.
  • CO2 (koldioxid): förorening som produceras av bilar med bensin- eller dieselmotor, mätt i gram per kilometer (g/km), och används för att fastställa skatt.
  • BiK rate: andelen av en tjänstebils värde som beskattas. Ju mer CO2 en bil släpper ut, desto högre BiK-hastighet.
  • NEDC (New European Driving Cycle): det gamla testförfarandet för att mäta bilars utsläpp och bränsleekonomi.
  • WLTP (Worldwide harmonised Light vehicle Test Procedure): det nya förfarandet för testning av ekonomi och utsläpp; alla nya bilar registrerade från september 2019 bedöms enligt WLTP.
  • RDE2 (Real Driving Emissions, Steg 2): RDE-emissionstester äger rum på vägen som en del av de labbbaserade WLTP-bedömningarna. RDE2 sätter strängare utsläppsgränser än den tidigare RDE1-standarden.
  • Dieseltillägg: dieselföretagsbilar som inte uppfyller RDE2-elementet i WLTP-tester drabbas automatiskt av en BiK-ökning på fyra procent jämfört med motsvarande bensinmotorer.

Funderar du på att byta till en elbil? Det här är de bästa elbilarna att köpa…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button