Feature

The Civic Effect – Speedhunters

För alla som bor utanför Japan, Videoalternativ och Het version VHS-band på 90-talet gav en verklig inblick i vad som då var en i stort sett okänd stämningskultur. Det spelade ingen roll att de flesta människor inte kunde förstå vad som sades i dessa videor; det visuella gjorde allt.

Medan EF-generationen Civic lanserades före toppen av JDM-tuningvideor, fanns DOHC VTEC SiR-varianten regelbundet i deras filmer, och av goda skäl. Ofta hade de setts ta ner mycket kraftfullare och dyrare maskiner.

Pete Ward, ägaren till denna EF Civic – tekniskt sett en Euro-spec EC9 – byggde sin bil för att vara effektiv på banan utan att bryta banken.

Tidigare ägde Pete en BNR32 Nissan Skyline GT-R i samma grå nyans, men på den tiden saknade han budgeten som stod i proportion till bilens driftskostnader. När GT-R såldes, lät Pete bygga pengarna till en bil som var underhållbar, men lika snabb runt en bana som Nissan. Det ledde naturligtvis till en Honda.

Pete EF SH 001

Två månader in i ägandet (för lite över åtta år sedan) drogs Civic av vägen och fråntogs sin D14A-motor som förberedelse för sin racerbilsförvandling. Nästa bit hände dock inte lika snabbt, det tog sex år att få Hondan till ett tillräckligt komplett tillstånd för bananvändning.

Pete EF SH 017

Pete undersökte noggrant varje modifiering för att säkerställa att de fick rätt balans mellan kostnad och prestanda. Vi skulle alla älska en Spoon Sports B18C-motor som fraktas över natten från Japan, men enbart långblockskostnaden (motsvarande £11 600) skulle tömma kassan ganska snabbt.

Pete EF SH 037

En 1,8L DOHC VTEC B18C från en 98-Spec DC2 Honda Integra Type R valdes ut och köptes, fick sedan en grundläggande intern kontroll innan den monterades i bilen med innovativa B-bytesfästen, och kastades en mängd bultar på delar.

Se även  2023 Honda Civic Type R, Z06 fastspänd på en dyno, Lucid Gravity: The Week In Reverse
Pete EF SH 040

Höjdpunkter inkluderar ett specialanpassat GizFab-intag med Ramair-filter, Spoon 70 mm gasspjällshus, Walbro 255lph bränslepump, Tegiwa-huvuden, ett Revel Medallion-avgassystem, Spoon-sump, Mocal-oljekylare och en Hondata S300 V3 ECU mapad till 210hp och 135ft-lb. Motorn parades ihop med en ombyggd EK9 Civic Type R S4C-växellåda utrustad med en MFactory 4.9-slutdrift och Mugen 1.5-vägsplatta LSD.

Pete EF SH 020

Under huden har Civic fått ett stort antal fjädringsmodifieringar, där alla armar och bussningar har uppgraderats eller helt ersatts med delar främst från Skunk2 och Hardraces kataloger. BC Racing BR-seriens coilovers ger dämpning och ställer in åkhöjden i alla fyra hörnen.

För hjul valde Pete 16×7-tums Team Dynamics Pro Race 1.2s (en häftklammer i den brittiska trim- och motorsportscenen), insvept i Nankang AR1 semi-slicks. För stopp hittar du en K-Sport 286 mm 6-kolvs främre bromskonvertering och EBC-belägg bak.

Pete EF SH 023
Pete EF SH 045

Som du kan förvänta dig, är Civic interiör bara ben. Det finns en komplett säkerhetsanordningsrullbur och Recaro- och Stätus-skopsäten med SCHROTH Racing-selar, plus en Nardi-ratt och en K-Tuned Pro-Circuit-växelreglage med BattleCraft-växelspak.

Pete EF SH 034

Med så många EF Civic-ägare som antar kanjo racer utseende av race-inspirerad grafik eller högljudda färgscheman de senaste åren, Petes bil ser anmärkningsvärt återhållen ut i jämförelse.

Pete EF SH 048

En av Civics ursprungliga köppunkter för Pete var en hög standard på karossreparationer, bara sviken av ett dåligt lackarbete. En fräsch respray i Nissan Gunmetal Grey Metallic fixade det sistnämnda, med en raderingspanel för soltak i glasfiber, Chargespeed framläpp och bakvinge, och slutligen EK Civic sidokjolar för att dra ihop utseendet.

Pete EF SH 013

Jag har haft turen att se Petes bil ute två gånger på Curborough Sprint Day-evenemang, och även om Civic inte var officiellt tidsinställd i dessa fall, berättar ett stoppur historien om en bil som är mycket snabbare än den verkar vid första anblicken.

Pete EF SH 015

Det finns en anledning till att Honda ständigt har betraktats som en av, om inte den bästa tillverkaren av framhjulsdrivna hot hatches, och när du förbättrar dem ytterligare själv – som Pete har gjort framgångsrikt här – kan resultaten bli häpnadsväckande.

Se även  9FF & The Edition-1111 - Speedhunters

Chaydon Ford
Instagram: chaycore

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button