Nyheter

Texas kräver Tesla NACS-kontakter på statligt finansierade laddare

Texas tjänstemän på tisdagen sa att laddningsplatser för elbilar som vill utnyttja statliga medel måste inkludera Tesla-kontakter tillsammans med Combined Charging Standard (CCS)-kontakten som har varit standard fram till nu.

Beslutet togs som svar på meddelanden från Ford, General Motors och Rivian att anta Tesla-kontakten, som biltillverkaren har stämplat som North American Charging Standard (NACS), sa Texas Department of Transportation i ett mejl till Reuters.

Texas, som är hem för Teslas huvudkontor och dess andra amerikanska fabrik, blir den första staten som ger Tesla-anslutningar i uppdrag för statligt finansierade laddare. Stater har kontroll över 5 miljarder dollar av de 7,5 miljarder dollar i finansiering som avsatts i Biden-administrationens infrastrukturlag för att skapa ett nationellt nätverk av 500 000 EV-laddare. Den statliga finansieringen kommer att spridas över fem år, och utgiftsplaner måste godkännas av den federala regeringen.

GM elbilar får tillgång till Tesla Supercharger 2024

Fed sa tidigare i år att Tesla kommer att behöva öppna sitt nätverk för andra elbilar för att vara berättigad till en del av finansieringen av infrastrukturlagstiftningen. Vita huset sa tidigare denna månad att det kommer att erbjuda subventioner till laddstationer som använder Tesla-kontakter, så länge de inkluderar CCS-kontakter. Detta uttalande klargjorde inte huruvida CCS-adaptrar skulle räcka för att bevisa interoperabilitet.

Ford meddelade förra månaden att de skulle använda Teslas laddport för framtida elbilar. Från och med 2025 kommer nästa generations elbilar att ha gränssnittet inbyggt, vilket gör att de kan laddas vid Tesla Supercharger-stationer utan adapter, och Ford kommer gradvis att fasa ut CCS-portar i nya fordon. Befintliga Ford elbilar kommer att beviljas Supercharger-åtkomst med en adapter som är planerad att bli tillgänglig nästa år.

GM gjorde ett liknande tillkännagivande flera veckor senare och lovade Supercharger-åtkomst 2024 för nuvarande kunder med en adapter, och Tesla-laddningsportintegration på nya elbilar med början 2025. GM sa också att de inte har några planer på att bygga fordon med både CCS- och Tesla-kontakter , vilket indikerar att CCS kommer att tas bort någon gång.

Rivian tillkännagav på tisdagen planer på att även använda Teslas laddport, men med mindre detaljer om utbyggnaden. Hyundai och Stellantis överväger också att hoppa på NACS-tåget.

Medan biltillverkarens meddelanden åtföljdes av en uppsjö av uttalanden från tillverkare av laddningsmaskinvara som indikerar planer på att lägga till Tesla-kompatibilitet, är CCS-kontakter för närvarande tillgängliga på fler platser än Tesla-kontakter, enligt data från Department of Energy. I Texas, åtminstone, kan det snart ändras.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button