Nyheter

Teslas NACS EV snabbladdningsstandard släpar på platser jämfört med CCS

Ford och GM tillkännagav nyligen båda planerna på att installera Tesla NACS-porten i framtida fordon, och tillsammans kan detta markera starten på en mer effektiv laddningsinfrastruktur för elfordon i USA. Men saker och ting kan se ännu mer osäkra ut innan de blir bättre.

Ironiskt nog innebär övergången till NACS att GM och Ford båda överger en standard som de hjälpte till att etablera.

CCS-standarden startades 2011 i samarbete mellan amerikanska och tyska biltillverkare, och den övervakades senare av CharIn, en grupp av biltillverkare, leverantörer och andra intressenter. GM var den första biltillverkaren som installerade CCS1, eller SAE Combo 1-versionen av snabbladdningsstandarden för Amerika i ett produktionsfordon – 2014 Chevy Spark EV. BMW i3 var också ett av de första fordonen som erbjöds i USA med laddningsstandard.

2014 BMW i3 REx snabbladdning på Chargepoint-platsen, juni 2016 [photo: Tom Moloughney]

När CCS snabbladdare installerades i betydande antal, 2015, var CHAdeMO snabbladdare och Tesla Superchargers redan mycket mer allmänt tillgängliga på den amerikanska västkusten. Med Tesla sedd som en proprietär standard, pendlade många biltillverkare mellan CHAdeMO och CCS, och landade till slut på sidan av CCS. Volvo kopplade till CCS 2016, till exempel, och Hyundai och Kia åtog sig att CCS 2018, efter att ha provat lite av båda med sina elbilar fram till dess.

I juli 2020 bekräftade Nissan att de planerade att överge CHAdeMO snabbladdningsstandarden med sin Ariya crossover SUV och migrera till CCS-format DC snabbladdning.

Det, i kombination med den upplevda tekniska överlägsenheten hos CCS, med 800-volts, 350-kw laddningskapacitet som möjliggör till exempel Porsche Taycan, fick CCS att verka som framtiden. Det gjorde också övergången av Tesla till CCS i Europa.

Som sagt, år 2023 finns det fortfarande tre snabbladdningsstandarder för elfordon i USA: CHAdeMO, CCS och Tesla (även kallad NACS, eller North American Charging System). Och när NACS går in i V4 kan den snart kunna ladda de 800V-fordon som ursprungligen var avsedda för CCS med högsta hastighet.

Bara två nya fordon säljs med CHAdeMO snabbladdningsporten: Nissan Leaf och Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid.

Bland elbilar är det osannolikt att det kommer att finnas en enda ny elbil med CHAdeMO-porten i mitten av decenniet när nuvarande Leaf förväntas gå ur produktion. En efterträdare kommer troligen att göras med start 2026.

Men mellan CCS och NACS lämnar det två duellerande snabbladdningsstandarder för elbilar under överskådlig framtid. Så här jämför de nu i antal hamnar i USA

Tesla (NACS) vs CHAdeMO vs CCS - US Alternative Fuels Data Center, 2023-06-16

Tesla (NACS) vs CHAdeMO vs CCS – US Alternative Fuels Data Center, 2023-06-16

Ford och GM svängde till en ny standard som finns på mycket färre laddstationer än den nuvarande/gamla.

Enligt denna aktuella data från Department of Energy finns det mycket fler snabbladdningsstationer som erbjuder CCS-kontakten—5 235 för CCS, jämfört med 1 803 för Tesla-kontakten.

Tekniskt sett lägger DOE ut det i portar snarare än kontakter – vilket representerar antalet fordon som kan laddas samtidigt.

Som sagt, det finns fler Tesla/NACS-portar i USA än alla CHAdeMO- och CCS-portar tillsammans.

Biltips Reports har tittat på denna balans av varje standard med jämna mellanrum under åren. För ungefär två år sedan hade CCS ännu inte kommit ikapp CHAdeMO i antalet stationer. Två år innan dess, 2019, var CHAdeMO fortfarande den klara vinnaren över CCS. Ett år dessförinnan, 2020, var CHAdMO fortfarande mästare i tillgänglighet per station, medan det började släpa efter uttag.

CHAdeMO-kontakten, som håller roadtrippande Nissan Leafs och några andra begagnade elbilar laddade, erbjuder nästan lika många kontakter totalt. Och medan de flesta CHAdeMO-kontakter inte laddar över 50 kW (ett begränsat antal av dem laddar vid 125 kW), finns det också mycket fler stationer som erbjuder dem än Tesla-kontakter.

Den senaste veckan har fört med sig en uppsjö av laddningsmaskinvarutillverkare och laddningsnätverk som omfattar – till olika nivåer – NACS-standarden. Stellantis kan också snart vara ombord. Det berättade för Reuters förra veckan: ”Vi fortsätter att utvärdera NACS-standarden och ser fram emot att diskutera mer i framtiden.”

Vita huset har ännu inte klargjort om och hur CCS-adaptrar för NACS kommer att bevisa interoperabilitet för att Tesla eller andra operatörer som prioriterar NACS ska kunna utnyttja federala medel, och det gemensamma kontoret som tolkar regler för den federalt finansierade laddinfrastrukturen har ännu inte svarade på förfrågningar om detaljer.

Aptera med Tesla NACS-kontakt

Aptera med Tesla NACS-kontakt

CharIn, gruppen bakom CCS, lade den senaste veckan ut ett uttalande som förklarade att ”NACS ännu inte är en standard och tillhandahåller inte ett öppet laddningsekosystem för industrin att bygga vidare på.” Den föreslog att NACS skulle genomgå en standardprocess genom gruppen – en begäran som, med tanke på Teslas kontroll över sin standard, ses som överlägsen för dess relativa enkelhet, verkar osannolik.

Även om framtiden för själva standarderna fortfarande kan vara i omvälvning, har Tesla vunnit, och nu vet vi hur den amerikanska laddhamnen ser ut.

Se även  I övergången till elbilar, är avgasrör ett tecken på det förflutna?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button