Electric car

Tesla och BYD försöker båda tillverka prisvärda elbilar i Indien

Indien är världens tredje största marknad för nya bilar, efter Kina och USA, och de två ledande elbilstillverkarna vill utnyttja den med prisvärda modeller.

Tesla diskuterar ett investeringsavtal med den indiska regeringen som skulle se den amerikanska biltillverkaren öppna en fabrik i landet med en årlig kapacitet på 500 000 fordon, enligt en Reuters-rapport. Tesla skulle också använda Indien som exportbas och skicka bilar till andra länder i Indo-Stillahavsområdet, sa rapporten.

Fabriken skulle producera prisvärda elbilar som börjar på 2 miljoner rupier, motsvarande 24 400 $ vid nuvarande växelkurser. Det är mycket billigare än någon av Teslas nuvarande modeller, och ett lägre pris än vad Tesla kunde klara av att importera bilar, som enligt uppgift skulle vara föremål för importskatter så höga som 100 %.

Tata Nexon EV

Men det riktade priset är fortfarande mer än dubbelt så mycket som Indiens billigaste elbil, MG Comet, och 500 000 rupier (cirka 6 000 dollar) mer än marknadens mest sålda elbil, Tata Nexon EV. Indien-baserade Tata tillkännagav också en elbil på 10 000 dollar för sin hemmamarknad förra året.

En prisvärd Tesla har legat länge på väg. Företaget bekräftade redan 2021 att det utvecklade en global elbil i Kina avsedd att vara mer överkomlig. Senare vd Elon Musk föreslog att projektet hade avbrutits. Tesla bekräftade senare under 2022 att en tredje fordonsplattform skulle överträffa produktionen av alla dess andra fordon tillsammans, med bilar som kostar hälften så mycket att tillverka.

Kinas BYD planerar under tiden att tillverka elbilar för den indiska marknaden i samarbete med ett lokalt företag, Megha Engineering and Infrastructures, enligt Reuters. Planen på 1 miljard dollar, som nyligen lämnades in till indiska tillsynsmyndigheter, omfattar lokal tillverkning av batterier och ett komplett utbud av elbilar, från enkla halvkombi till lyxmodeller, sa rapporten.

BYD gick in på den indiska marknaden 2007 och tillverkade batterier och andra komponenter för mobiltelefontillverkare. Om det kan börja sälja bilar där, skulle det ha en närvaro på alla stora globala nybilsmarknader utom USA, noterade rapporten.

Företaget gick in på den europeiska marknaden förra året och började enligt uppgift leverera batterier till Tesla på begränsad basis. Företaget har tillverkat och sålt elbussar i USA, men har inte kunnat få fotfäste i personbilsbranschen här.

BYD har länge varit en förespråkare för LFP-batteriteknik. Under de senaste åren har fler biltillverkare, inklusive Tesla, börjat se det som en perfekt passform för prisvärda elbilar. BYD introducerade sin nuvarande generation av LFP-batteriteknologi med Blade-batteriet 2020.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button