Nyheter

Tesla laddar Ford, Silverado EV-detaljer, BMW i5, tacklar laddarens tillförlitlighet: The Week in Reverse

Vilken biltillverkare kommer inte att tillverka elbilar på 600 mil?

Är megawattladdning ett hot mot vätebränslecelltekniken?

Det här är vår tillbakablick på veckan i omvänd riktning – här på Biltips Reports – för veckan som slutar den 26 maj 2023.

Veckans största EV-nyhet kom i torsdags, när Ford och Tesla gjorde ett tillkännagivande som kan komma att förändra laddningslandskapet för elbilar för alltid: Ford använder Teslas laddningsport för framtida elbilar, samt ger Supercharger-åtkomst med en adapter för befintliga elbilar som startar nästa år. Kommer nu andra mindre biltillverkare att hoppa till Tesla-standarden också?

Ford Mustang Mach-E på Tesla Supercharger

Det följde på två nyheter från Ford EV från tidigare i veckan. Bry dig inte om att vänta på en elektrisk Ford Expedition Lightning som komplement till F-150 Lightning. Ford hävdade på måndagen att dess treradiga elektriska SUV som kommer 2025 kommer att vara ett banbrytande ”personligt kultåg” – med ett omfattande fokus på effektivitet som resulterar i 350 miles räckvidd från ett 100-kWh batteripaket och 150 miles från en 10-minuters avgift. Och som Fords vd Jim Farley förklarade, som en del av sin ansträngning att kontrollera kostnaderna och bygga bättre elbilar, försöker biltillverkaren helt enkelt använda det minsta batteriet för konkurrenskraftig räckvidd. Det betyder att Ford inte kommer att gå till 600 mils räckvidd i sina elbilar.

2025 Ford 3-radig SUV -

2025 Ford 3-radig SUV –

På en helt annan bana tillkännagav Cadillac planer på att göra en helt elektrisk version av sin stora, törstiga Escalade SUV. Lyxmärket GM hävdar att modellen, märkt med Escalade IQ och som kommer att avslöjas senare i år, kommer att vara ”en annan typ av EV.”

Se även  SAE planerar att standardisera Tesla NACS-kontakten

2024 BMW i5 avslöjade på onsdagen är i huvudsak en helt elektrisk BMW 5-serie. Med ett pris som börjar på $67 795 och en körsträcka för den instegsmodellen på 295 miles på EPA-cykeln, hävdar den att den erbjuder samma passagerarutrymme som andra bensindrivna 5-seriemodeller.

Den kommande EX30 kommer att ha Volvos lägsta koldioxidavtryck någonsin i en produktionsmodell från märket, står det. Volvo EX30 kommer att representera en minskning av koldioxidutsläppen under hela livscykeln med 25 % jämfört med de redan förbättrade XC40 Recharge och C40 Recharge, står det, med massor av återvunnet material och ”100 % klimatneutral el.”

2024 Chevrolet Silverado EV

2024 Chevrolet Silverado EV

Mer information om 2024 Chevrolet Silverado EV Work Truck (WT) sipprade ut inför leveranser som snart skulle börja. Bland de nya detaljerna: WT och dess basbatteri kommer att vara tillgängliga för återförsäljare, men inte andra WT-versioner. När vi visste detta tog vi en titt på Silverado EV WT vs. F-150 Lightning Pro i pris och sortiment.

När den övervakar utbyggnaden av ett rikstäckande nätverk av EV-laddare på 7,5 miljarder dollar, tar den federala regeringen upp EV-laddares tillförlitlighet i USA. Det innebär att man samarbetar med företag om hårdvara och mjukvara och öppnar en dataportal för rapportering av drifttid och felkoder.

2023 Toyota Sienna

2023 Toyota Sienna

Toyota meddelade förra veckan att de planerar att öka sin amerikanska hybridproduktion för att möta vad den säger är en stark efterfrågan på hybridmodeller. Samma tillverkningskomplex i Kentucky är planerad att börja tillverka bränslecellsmoduler i år.

BMW och Kaliforniens Pacific Gas & Electric (PG&E) har byggt på ett tidigare partnerskap med smart laddning med ett pilotprogram (och senare ett fältförsök) som tittar på hur elbilar kan komplettera hemenergi och elnätet. Med en BMW i4 kan den bidra till att återföra dubbelt så mycket som ett typiskt hus använder dagligen till elnätet – vid topptider då det kan bidra till att öka användningen av förnybar energi.

Medan entusiasmen för vätebränslecellspassagerarfordon har avtagit, verkar den redo för en ny satsning på semi- och andra tunga lastbilar. Kommer megawattladdning effektivt att ta bort väte och dess största fördel som hittills har varit tankningstid?

Hyundai Ioniq 5 och Ioniq 6 leasingpriser underskrider nu Teslas priser, enligt en rapport som gräver i siffrorna. Återigen går hjälpen till kryphålet för kommersiella renfordonskrediter som gäller elbilsleasing – även om de är importerade.

2023 Hyundai Ioniq 5

2023 Hyundai Ioniq 5

När vi tittar direkt på det, bekräftade Hyundai och LG i morse de sista detaljerna för en joint venture-batterifabrik i Georgia som kommer att förse Hyundais Georgia EV Metaplant med USA-byggda batterier. Den fabriken kommer att ha kapacitet att bygga 300 000 elbilar årligen, även om företaget ännu inte har bekräftat vilka Hyundai-, Kia- eller Genesis-modeller det kommer att vara.

Framtida Stellantis elbilar senare under decenniet – från till exempel Jeep, Ram eller Chrysler – kan dra fördel av potentiellt räckviddshöjande, viktsänkande litium-svavelbatteriteknik. Genom Stellantis Ventures har det investerats i Kaliforniens Lyten, som hävdar ”en väg för att uppnå det elbilsbatteri med lägsta utsläpp på den globala marknaden”, i en celltyp som kan tillverkas globalt. Men det finns fortfarande framsteg att göra när det gäller cykelliv och försämring.

Elfordon kostar 47 % mer än förbränningsfordon, men de körs 29 % mindre. Det är ett fynd från en nyligen genomförd datakris baserad på begagnade fordon som är listade till försäljning – och det bekräftar tidigare resultat från akademin som tyder på att Tesla leder andra elbilar i körda mil. Men kanske måste politiken fokusera mer på dessa ”bensin superanvändare.”

Trots allt prat om EV-batteriets livslängd och hur deras förare inte tillryggalägger så många mil, stannar elbilar inte kvar i flottan lika länge som bensinmodeller, och när vi söker mer EV-antagande är det ett potentiellt problem. Vad är att skylla på?

Och vad är allt krångel över AM-radio i elbilar? Vissa biltillverkare säger att det är elektriska störningar; vissa säger att ingen lyssnar på AM ändå; andra pekar på bristen på AM-radio i Europa. Hur som helst, Ford igår bestämde sig för att det inte var en kamp värd att kämpa och gick med på att ta tillbaka AM-radio i sina elbilar.

__________________________________

Följ Biltips Reports på Facebook och Twitter

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button