Feature

Suddiga linjer med en Nissan N15

Jag älskar galna skapelser, men en konstruktion på Elmia Custom Motor Show nyligen i Sverige fick mig att klia mig i huvudet mer än ett ögonblick.

Det finns vissa modeller du garanterat kommer att hitta på vilken modifierad bilmässa som helst 2023, men en N15 Nissan Almera är inte en av dem. Så ni kan föreställa er min förvåning över att se detta exempel med ett mycket mer bekant Nissan-ansikte. Allt är ett verk av Mika Palosaari från Uleåborg, Finland.

N15 Almera är nästan identisk med N15 Pulsar, de enda verkliga skillnaderna är olika trim- och motoralternativ. Om man jämför hur Mikas 1999 Almera GTi ser ut idag med hur den lämnade Nissan-fabriken för länge sedan, är den annorlunda på nästan alla sätt.

27

Det har varit Mikas kärleksarbete i många år, och om du kollar in hans Instagram kan du se hur Almera har utvecklats över tiden.

23

Den senaste och vildaste looken för bilen tog Mika nästan fyra år och tre versioner att perfekta. Att hitta S15 Silvia-delarna var inte svårt, men att kombinera front-end-konverteringen – som använder en eftermarknadsmotorhuv, stötfångare och fendrar – med Almera var en riktig utmaning. Ingen av dessa delar finns kvar i lager; den stora bredden på bilen nu borde ge bort det faktum. Den är också 35 mm längre, efter att ha sträckts ut framtill.

9

Bakskärmarna har gjorts om i stål, där Mika utför det seriösa breddningsarbetet och sidokjolens blandning själv. Slutligen målades det hela i en Nissan GT-R-favorit – Millennium Jade – innan underläpparna och den enorma bakvingen lades till.

Se även  GM återkallar 740 000 fordon på grund av problem med varselljus
19

I sin nuvarande form är Almera först och främst byggd för utställningar, men dess ultralåga hållning – uppnådd genom Ksport air ride – och galet sträckta däck berättar den historien. Alla metaller under bilen som kunde trimmas tillbaka var, och den främre hjälpramen höjdes med 20 mm. Mika anpassade även den bakre fjädringsbalken för -6 graders camber.

4

De med ett skarpt öga kan ha sett två olika hjulstilar på bilen, för två olika utseenden beroende på vilken sida du ser den från. Mika kör Work VS-XX med anpassade centra till vänster, medan höger sida använder Work Rezax-hjul. Alla fyra hjulen mäter 17×11,5 tum och är klädda i 225/35R17 Hankook Ventus V12-däck försudani stil’ sträcka.

25

Prestanda förbises ofta i showbyggen, men definitivt inte i det här fallet. Som Almera GTi kom Mikas bil som standard med en SR20DE-motor som klarar cirka 140 hk. Den producerar mycket mer kraft nu, och inte bara på grund av turboinställningen, utan för det faktum att det finns en SR20VE-motor (det är den som har Neo VVL – variabel ventiltid med lyft) som nu sitter i den rakade och detaljerade bukten.

1

En 2.0L DOHC 16-ventil SR20VE som finns på lager i naturligt aspirerad form ger 200 hk; Mika säger att hans ena nu är bra för cirka 350 hk tack vare Pulsar G25-550 turboladdare med 44 mm wastegate, frontmonterad laddluftkylare, modifierad Circuit Sport bränslerail, DeatschWerks 850cc injektorer och mer. Det hela är trimmat genom ett MaxxECU-motorhanteringssystem.

5

Så vilda byggnader som den här kommer alltid att dela åsikter, men jag kan lugnt säga att Mikas S15-faced N15 var en höjdpunkt för många ställningsentusiaster som deltog i årets Elmia-show. Det är en frisk fläkt, och det är därför jag älskar det.

Se även  Nissan godkänner första amerikanska dubbelriktade laddare för Leaf, användning påverkar inte garantin

Alen Haseta
Instagram: hazetaa

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button