Nyheter

Stellantis-LGs batterianläggning stannar på grund av brist på kanadensiskt stöd

Stellantis och LG har stoppat byggandet av en joint venture-batterifabrik i Windsor, Ontario, och hävdar att den kanadensiska regeringen inte har uppfyllt vissa skyldigheter, rapporterade Bloomberg i måndags.

Rapporten citerade ett e-postmeddelande från en talesperson för Stellantis som bekräftar att byggandet av anläggningen, som beräknas bli biltillverkarens första storskaliga batteriproduktionsanläggning i Nordamerika, hade stoppats. I mejlet stod det också att Stellantis och LG tittar på beredskapsplaner eftersom ”den kanadensiska regeringen inte har levererat vad som överenskommits om.”

Tillkännagavs i mars 2022, utsågs fabriken som en investering på 5 miljarder dollar av Stellantis och LG, troligen med den kanadensiska regeringen som sparkade in ett finansiellt paket. En talesperson för den kanadensiska industriministern Francois-Philippe Champagne sa att regeringen fortfarande förhandlade med Stellantis och LG, men sa inte hur mycket pengar regeringen hade erbjudit att bidra till projektet.

2025 Ram 1500 REV

Stellantis sa tidigare att Windsor 100 000 kvadratmeter fabrik skulle vara färdig i slutet av 2023 och kommer att fungera som ett teknikcenter för ”utveckling och validering av avancerade BEV-, PHEV- och HEV-celler, moduler och batteripaket.”

Sedan det fabriksmeddelandet har Volkswagen också valt Ontario för batteriproduktion under sin PowerCo-enhet. Till skillnad från Stellantis-avtalet kom VW-batterifabriksavtalet till efter den amerikanska lagen om inflationsreduktion (IRA), som tvingade den kanadensiska regeringen att lägga fler incitament på bordet, Flavio Volpe, ordförande för Automotive Parts Manufacturers’ Association (APMA) i Det sa Kanada i en intervju med Bloomberg. Volpe sa att han förväntar sig att Stellantis och den kanadensiska regeringen kommer att nå en överenskommelse så småningom.

Dodge Charger Daytona SRT Concept

Dodge Charger Daytona SRT Concept

”Vi kommer att tillverka batterier i Windsor för de bilar som mina medlemmar levererar över det här landet,” sa Volpe till Bloomberg. Kanada är redan värd för en General Motors fabrik för BrightDrop elektriska skåpbilar. Ford har bekräftat planerna på att bygga elbilar vid sin fabrik i Oakville, Ontario, med start runt mitten av årtiondet.

Se även  2024 Chevy Traverses nya Z71-klass siktar på spårhuvudet

Stellantis har också investerat stort i kanadensisk EV-tillverkning, så detta kan åtminstone påverka produktionsvolymen för den ansträngningen på kort sikt. Vilken effekt kan det ha på tidslinjerna för kommande Stellantis elbilar som Ram 1500 REV pickup och Dodge elektriska muskelbil?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button