Nyheter

Stellantis ger de första detaljerna om STLA Medium EV-plattformen

Stellantis tillkännagav för två år sedan planer på fyra mycket modulära plattformar för att stödja elfordon över biltillverkarens varumärken.

Plattformarna inkluderar STLA Small, STLA Medium, STLA Large och STLA Frame, och de är designade med gemensamma delar i åtanke, speciellt när det kommer till drivenheten som kombinerar en elmotor med en transmission och växelriktare.

Den första av plattformarna som kommer in i produktion kommer att vara STLA Medium, sa Stellantis på onsdagen. Plattformen är designad för kompakta och medelstora fordon och förväntas debutera runt slutet av året i en omdesignad Peugeot 3008 kompakt crossover.

STLA Medium-plattformen kommer initialt att ha två batterialternativ, och det större av dessa (Performance pack) kommer att ha en användbar kapacitet på 98 kwh, eller tillräckligt för en räckvidd på cirka 370 miles enligt EPA. Det mindre batteriet (standardpaketet) kommer att ha en räckvidd på cirka 265 miles.

Stellantis STLA Medium plattform

Batterierna kommer att ha 400-voltsteknik, vilket gör att de kan laddas relativt snabbt. Med en DC-snabbladdare uppskattar Stellantis att en laddning från 20-80 % tar cirka 27 minuter. Snabbladdare 800-volts batterier är också avsedda för några av Stellantis EV-plattformar.

Fordon baserade på STLA Medium-plattformen kommer att finnas med fram- eller fyrhjulsdrift, det senare genererat av att ha en elmotor på varje axel. Effekterna kommer att variera från 214-382 hk.

När det gäller Stellantis ytterligare plattformar kommer STLA Small att användas för mini- och subkompakta fordon. STLA Large är designad för förstklassiga medelstora och stora fordon och kommer att finnas med i Dodges EV som kommer 2024 och är baserad på Charger Daytona SRT-konceptet.

STLA Frame-plattformen är designad för kaross-på-ram-fordon, inklusive pickup-bilar, stadsjeepar och skåpbilar. Den första applikationen kommer att vara Ram 1500 REV som kommer 2024 med en riktad räckvidd på upp till 500 miles.

Stellantis sa att det designade plattformarna för att vara framtidssäkrade, vilket innebär att de kommer att kunna rymma framtida batterikemi, inklusive nickel- och koboltfria och till och med solid state-lösningar. Plattformarnas elektriska arkitektur, känd som STLA Brain, gör det också enkelt att implementera mjukvaruuppdateringar.

Stellantis är sen till EV-spelet, men biltillverkaren planerar att komma ikapp snabbt. Målet är för närvarande en försäljningsmix för elbilar på 50 % i USA 2030 och 100 % i Europa vid samma datum.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button